Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leverte BA oppgaven første gang i mai, da visste jeg at det ble stryk fordi jeg ikke fikk skrevet den ferdig. Jeg leverte den for andre gang nå i november, og fikk svar i går om at jeg strøk denne gangen også. Jeg gjorde jo som veileder sa, og hun sa på siste veiledning at om jeg endrer teksten litt så kom det til å gå fint, men det gjorde det jo ikke. Jeg er så utrolig skuffet over meg selv, og føler meg enormt mislykket.. Jeg vet at man kun får 2 forsøk, men at man søke om å få levere en tredje gang. Jeg har sendt mail til eksamenskontoret for å få informasjon om hvordan jeg søker om det. Jeg har en 100% fast stilling innenfor det jeg har tatt utdanning i, og mangler jo bare BA oppgaven for å bli ferdig. Men nå må jeg vel si ifra meg jobben min.. Jeg og samboer er også igang med å prøve å bli gravide, men det får vi vel stoppe med nå. 
Vet ikke helt hva jeg vil med tråden, men måtte bare få ut litt frustrasjon..

Er det noen andre her som har strøket på BA oppgaven 2 ganger?

Anonymkode: dc0c2...06e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slapp av. Dette livet er kort, det er mange andre ting i livet som er viktigere enn BA-oppgaven. Du greier det neste gang. Jeg nølet mye selv og tok litt tid før jeg fullførte studiet mitt. Jeg sa i fra til sjefen at jeg kom til å bruke litt tid på å bestå det ene emnet. Han forstod det. Går nok helt fint skal du se. Ta en prat med en du stoler på, på jobben din. Si at du har driti deg ut nå, men vil greie det neste gang. La livet gå og gjør ditt beste. Ikke krisemaksimer alt. Det ordner seg.  

Anonymkode: 30de7...feb

• Liker 8
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slapp av. Dette livet er kort, det er mange andre ting i livet som er viktigere enn BA-oppgaven. Du greier det neste gang. Jeg nølet mye selv og tok litt tid før jeg fullførte studiet mitt. Jeg sa i fra til sjefen at jeg kom til å bruke litt tid på å bestå det ene emnet. Han forstod det. Går nok helt fint skal du se. Ta en prat med en du stoler på, på jobben din. Si at du har driti deg ut nå, men vil greie det neste gang. La livet gå og gjør ditt beste. Ikke krisemaksimer alt. Det ordner seg.  

Anonymkode: 30de7...feb

Tekk for svar. Skal ha medarbeidersamtale med sjefen i dag, hun er veldig ålreit og vi har god kontakt. Så får bare si det som det er og håpe at hun fortsatt vil ha meg til jeg får levert den på nytt.

Skrevet

Hvordan er det mulig å stryke på en b oppgave? skal ikke sensoren veilede, og ev gi beskjed om det er så store mangler til at man stryker?

Du klarer det hi!:nissevink:

Anonymkode: 0a6b8...bae

• Liker 22
Skrevet

Kan du klage på karakteren? Syns det er veldig rart å stryke når du har hatt en veileder. Hva sier vedkommende?

Anonymkode: 568e1...e4c

• Liker 16
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan du klage på karakteren? Syns det er veldig rart å stryke når du har hatt en veileder. Hva sier vedkommende?

Anonymkode: 568e1...e4c

Har spurt om begrunnelse, og kommer til å klage. Har ikke tatt kontakt med veilederen min, men burde vel gjøre det. Hun sa jo at det kom til å gå bra, men så gjorde det jo ikke det likevel..

• Liker 5
Skrevet

Det avhenger jo veldig av hva som er årsaken til stryk. Er det formalfeil som feil kildebruk eller feil lengde, eller er det feil som plagiat, ikke svare på oppgaven, mangelfult innhold eller ikke relevant bruk av kilder. Hvorfor strøk du første gang? Har du korrigert på det du gjorde feil da? Viktig å be om begrunnelse og klage, men du bør forberede deg på å skrive ny oppgave. Da må du virkelig følge alle krav til oppsett og innhold. Få andre til å lese gjennom oppgaven din, kjør plagiatkontroll. Det pleier for øvrig å være tre forsøk på bachelor, og at man evt må søke om et fjerde. 

Og til dere som tror det er vanskelig å stryke når man har veileder, det er det ikke. To jeg tok master med fikk beskjed av veileder at de hadde en god oppgave, de strøk. Jeg fikk beskjed om at oppgaven min var stryk fra veileder, jeg fikk A. Mange veiledere har ikke peiling, på bachelornivå er det ikke sikkert de har skrevet en annen oppgave enn sin egen. 

Anonymkode: 46f1f...b4f

• Liker 11
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det avhenger jo veldig av hva som er årsaken til stryk. Er det formalfeil som feil kildebruk eller feil lengde, eller er det feil som plagiat, ikke svare på oppgaven, mangelfult innhold eller ikke relevant bruk av kilder. Hvorfor strøk du første gang? Har du korrigert på det du gjorde feil da? Viktig å be om begrunnelse og klage, men du bør forberede deg på å skrive ny oppgave. Da må du virkelig følge alle krav til oppsett og innhold. Få andre til å lese gjennom oppgaven din, kjør plagiatkontroll. Det pleier for øvrig å være tre forsøk på bachelor, og at man evt må søke om et fjerde. 

Og til dere som tror det er vanskelig å stryke når man har veileder, det er det ikke. To jeg tok master med fikk beskjed av veileder at de hadde en god oppgave, de strøk. Jeg fikk beskjed om at oppgaven min var stryk fra veileder, jeg fikk A. Mange veiledere har ikke peiling, på bachelornivå er det ikke sikkert de har skrevet en annen oppgave enn sin egen

Dette ga jo ingen mening...?

Anonymkode: 8ffab...2e5

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette ga jo ingen mening...?

Anonymkode: 8ffab...2e5

Oppgaveskriving følger samme mal som presentasjon av forskning. Veiledere på bachelornivå har ofte liten forskningserfaring, mange vil kun ha sin erfaring med oppgaver/presentasjon/forskningsformidling fra å ha skrevet sin egen bacheloroppgave, kanskje 10-20 år tidligere. Det gir et tynt grunnlag for å hjelpe studenter.

• Liker 9
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oppgaveskriving følger samme mal som presentasjon av forskning. Veiledere på bachelornivå har ofte liten forskningserfaring, mange vil kun ha sin erfaring med oppgaver/presentasjon/forskningsformidling fra å ha skrevet sin egen bacheloroppgave, kanskje 10-20 år tidligere. Det gir et tynt grunnlag for å hjelpe studenter.

Vel... takk for å skremme meg ! og jeg som følte meg trygg på at dette skal går bra med meg når jeg skal jobbe med min B-oppgave nå til våren :grine:

Skrevet

Høres ikke ut som at veilederen din har veiledet deg på rett vei dessverre. 

Anonymkode: 23675...749

• Liker 6
Skrevet
15 minutter siden, AfricanQueen skrev:

Vel... takk for å skremme meg ! og jeg som følte meg trygg på at dette skal går bra med meg når jeg skal jobbe med min B-oppgave nå til våren :grine:

Det avhenger nok en del av fagfelt, men skal man få gjennom hundrevis av studenter på bachelornivå så er det selvfølgelig at ikke alle veiledere er like kompetente. Det er da fult mulig for deg å stå på bacheloren likevel.  Hvis du blir så skremt av å lese på nett er det gjerne greit å logge av.... Jeg svarer de andre som kommenterer her. 

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan er det mulig å stryke på en b oppgave? skal ikke sensoren veilede, og ev gi beskjed om det er så store mangler til at man stryker?

Du klarer det hi!:nissevink:

Anonymkode: 0a6b8...bae

Sensor skal vel ikke veilede? Har kun hørt om at skolene deler ut veiledere til studentene etter hvilket fagområde de velger å skrive om, og at sensor er ekstern og ikke gjør annet enn å lese oppgaven og gi karakter. Slik var det i alle fall hos oss da vi skrev bacheloroppgave i vår 😊 Det går nok bra, ts! Men som de sier over her er det  nok lurt å be om begrunnelse på karaktersettingen dersom du selv ikke vet hva du hadde gjort i oppgaven som førte til stryk. Krysser fingrene for deg 🤞🏼

Skrevet

Uff.. kjedelig og stryke for andre gang. Men dette klarer du. Men det krever innsats. Hvis du har kun deg selv og jobb og samboer, så må du rett og slett bare prioritere tiden din og sette deg ned og lese, skrive og jobbe. Og ikke minst vurdere din egen oppgave. Ja, det er hardt, men det er ingen annen utvei. 

Lag deg en plan!
Be om begrunnelse og klag. 
Gå gjennom oppgaven 

Hva er det som mangler - rått og brutalt. 

Identifiser hva det er du ikke forstår og diskuter dette med veileder. 
Still konkrete spørsmål til veileder. 

Hvorfor var dette bra og hvorfor var dette dårlig. 

Veileder er ikke sensor og kan ikke garanterere noe som helst. Dette vet du sånn innerst inne etter tre år på høgskole/universitet. 

Har du strøket to ganger så har du for lavt ambisjonsnivå. Tenk heller at du skal skrive en kjempegod oppgave. 

Også håper jeg det ikke er valg av tema som gjør det vanskelig. Kan du Evt vinkle problemstillingen litt annerledes? 

Masse lykke til. Dette klarer du!!!! 

• Liker 4
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Hvis du har fast jobb allerede, er det jo egentlig ingen krise (selv om jeg skjønner at det er kjipt). Arbeidsgiver kan ikke si deg opp fordi du har strøket på oppgaven (med mindre det er presisert i arbeidskontrakten at du må fullføre bachelor eller noe, men det er det vel ikke?) - du klarer jo åpenbart den jobben du har uten å ha den formelle utdanningen. 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leverte BA oppgaven første gang i mai, da visste jeg at det ble stryk fordi jeg ikke fikk skrevet den ferdig. Jeg leverte den for andre gang nå i november, og fikk svar i går om at jeg strøk denne gangen også. Jeg gjorde jo som veileder sa, og hun sa på siste veiledning at om jeg endrer teksten litt så kom det til å gå fint, men det gjorde det jo ikke. Jeg er så utrolig skuffet over meg selv, og føler meg enormt mislykket.. Jeg vet at man kun får 2 forsøk, men at man søke om å få levere en tredje gang. Jeg har sendt mail til eksamenskontoret for å få informasjon om hvordan jeg søker om det. Jeg har en 100% fast stilling innenfor det jeg har tatt utdanning i, og mangler jo bare BA oppgaven for å bli ferdig. Men nå må jeg vel si ifra meg jobben min.. Jeg og samboer er også igang med å prøve å bli gravide, men det får vi vel stoppe med nå. 
Vet ikke helt hva jeg vil med tråden, men måtte bare få ut litt frustrasjon..

Er det noen andre her som har strøket på BA oppgaven 2 ganger?

Kjære deg. Om du får innvilget gang nr, får du noen til å hjelpe deg med oppsettet. Det er ofte det som skjærer seg når det blir stryk.

oppgaven bør se slik ut på hver side:

1. Forside (navn på oppgaven, navnet ditt, antall ord, navn på studie, årstall)

2.innholdsfortegnelse

3. Innledning: (a. Skriv 2-3 innledende linjer om temaet, definer sentrale hovedbegrep i oppgaven, skriv kort om det du skal gjøre (først vil jeg..., så vil jeg..., deretter... 

så skriver du om du har valgt å avgrense oppgaven (for eksempel om du har valgt bort en teori over en annen).

4. Redegjørelse:

redegjør for sentrale begreper i oppgaven. Altså: skriv og forklar hva de betyr. Velg deg ut to teoretiske retninger som du redegjør for, og som er relevante for oppgaven din. Redegjørelsen bør være minimum 2-4 sider i en sånn oppgave

5. Skriv om temaet/undersøkelsen du har gjort. 

6. Drøft to-tre problemstillinger/spørsmål som du prøver å belyse fra ulike sider. Det kan være slik, men det kan også være slik.. 

7. Oppsummer de viktigste trekkene i oppgaven din. 

8. Litteraturliste.

følg oppskriften, så er du safe. Det er også veldig viktig at du:

a. Husker å referere til kilder (sett det i parantes HVER gang du har skrevet om noe fra pensum)

b. Alfabetiser litteraturlisten din

c. Unngå å bruke kilder som ikke er pensum eller mer useriøse . Holder du deg til pensum, er du safe.

d. Husk avsnitt, minimum 3-4 på hver side.

e. Pass på at setningene dine ikke er for lange. Heller flere korte. 

f. Sjekk at du ikke har noen skrivefeil

g. Unngå bombastiske uttalelser (« sånn er det»). Skriv heller: « det kan være», « en mulig tolkning..» etc.

h. Gå over på slutten og sjekk at du har svart på det du spør om/problemstillingen din.

i. Sist, men ikke minst: sjekk at ALLEde formelle kravene i oppgaven er tatt med: rett linjeavstand, rett skrifttype, rett skriftstørrelse etc. Husk overskrifter til hver del, uthevet i fet skrift. 

min erfaring som sensor gjennom mange år, er at studenter ikke stryker på en slik oppgave fordi de skriver for dårlig. De har rett og slett ikke forstått måten å skrive en høyskoleoppgave på. Følg min «mal», så bør du være ganske safe. Lykke til, dette klarer du.

Anonymkode: 6473f...82b

• Liker 23
Skrevet

Støtter hen i forrige innlegg med disse punktene. Jeg er under utdanning nå, er på andre år og skal ha BA-oppgave i neste år. Så langt har jeg gjort tre prosjektinnleveringer og fått A på alle tre. Jeg skriver ikke så avansert, men jeg gjør akkurat det jeg skal gjøre. Etter malen som hen forrige har ramset opp og det har jeg fått gode karakterer for.

Stå på!

Anonymkode: 1790d...4f8

Skrevet

Tusen takk for gode svar og tips! Jeg har snakket med arbeidsgiver, og det går fint at jeg må jobbe med den et halvt år til! 

Jeg har ei datter som bor hos meg 80% av tiden, men hun er i barneskolealder og har forståelse for at jeg må sitte med skoleoppgaver noen kvelder, også bruker jeg helgene hun er hos far.

jeg har bedt om begrunnelse og kommer til å levere en klage også. Jeg rettet opp i feilene som var ved innleveringen i vår, men har ikke hatt samme veileder. Og min nye veileder at sagt at jeg skal ha med ting som min forrige veileder ba meg om å ikke ta med.. 

Jeg har fått roet meg litt ned og har innstilt meg på at jeg skal klare det denne gangen, og være enda strengere med meg selv og be veileder være enda mer spesifikk slik at jeg med 100% sikkerhet vet at jeg består!

• Liker 3
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for gode svar og tips! Jeg har snakket med arbeidsgiver, og det går fint at jeg må jobbe med den et halvt år til! 

Jeg har ei datter som bor hos meg 80% av tiden, men hun er i barneskolealder og har forståelse for at jeg må sitte med skoleoppgaver noen kvelder, også bruker jeg helgene hun er hos far.

jeg har bedt om begrunnelse og kommer til å levere en klage også. Jeg rettet opp i feilene som var ved innleveringen i vår, men har ikke hatt samme veileder. Og min nye veileder at sagt at jeg skal ha med ting som min forrige veileder ba meg om å ikke ta med.. 

Jeg har fått roet meg litt ned og har innstilt meg på at jeg skal klare det denne gangen, og være enda strengere med meg selv og be veileder være enda mer spesifikk slik at jeg med 100% sikkerhet vet at jeg består!

Men har du levert samme oppgave to ganger? 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er da bare vissvass. En veileder på bachelornivå er som regel en førsteamanuensis. Da har vedkommende både en mastergrad/hovedfagsoppgave, samt en doktorgrad og et bra antall vitenskapelige publikasjoner bak seg. I aller aller verste fall er veilederen en universitetslektor, som da altså har en mastergrad bak seg etter bacheloren sin, pluss som regel en del vitenskapelig publikasjon. Hovedveileder på bachelor er aldri bare bachelor selv. 

Anonymkode: 15f4e...8d6

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...