AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #1 Skrevet 12. desember 2019 Jeg er en sykepleier som har lyst til å bli bioingeniør. Jeg trenger å jobbe litt utenom da jeg ikke kan ta noe studielån. Jeg lurer på om det vil gå greit å jobbe rundt 40-50% utenom? Kvelds og helgevakter. Anonymkode: 225b7...c4d
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #2 Skrevet 13. desember 2019 Ingen som kan svare? Anonymkode: 225b7...c4d
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #3 Skrevet 13. desember 2019 Spørs vel litt hvor du går, men de fleste jeg gikk i klasse med jobbet på siden. Anonymkode: 7571f...8f0
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #4 Skrevet 13. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Spørs vel litt hvor du går, men de fleste jeg gikk i klasse med jobbet på siden. Anonymkode: 7571f...8f0 Takk for at du svarte🙂 det blir i Bergen jeg skal studere. Hvis jeg allerede nå skal begynne å forberede meg litt, har du noen tips til hva som er lurt å sette seg inn i faglig? Generell anatomi? Mikrobiologi? Kjemi? Har alle realfagene som jeg trenger. Anonymkode: 225b7...c4d
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #5 Skrevet 13. desember 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Takk for at du svarte🙂 det blir i Bergen jeg skal studere. Hvis jeg allerede nå skal begynne å forberede meg litt, har du noen tips til hva som er lurt å sette seg inn i faglig? Generell anatomi? Mikrobiologi? Kjemi? Har alle realfagene som jeg trenger. Anonymkode: 225b7...c4d Studerte selv i Bergen. Mja, det er mye kjemi. Greit å ha et godt grunnlag der. Du kommer også innom noe matematikk, men det er plankekjøring hvis du syns R1 var greit. Er kanskje innom LITT R2 stoff, men det går helt fint. Anatomi og fysiologi er også et ganske stort fag, mener å huske at fysiologien er viktigst (du kan droppe å pugge latinske navn på bein liksom). Men du kan vel slippe det faget siden du er sykepleier? Da har du vel allerede hatt det. Mikrobiologi er du vel ikke innom før i 2. klasse. Ikke vits å begynne å forberede seg noe særlig til det, det er et enkelt fag. Eller det var i hvert fall det for meg, siden jeg interesserer meg for mikrobiologi. Jeg ville nok fokusert på generell kjemi nå. Det er det de fleste syns er tyngst. Hvis du har kjemi 1 + 2 fra vgs, så stiller du ganske sterkt. Hvorfor vil du bli bioingeniør? Anonymkode: 7571f...8f0
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #6 Skrevet 13. desember 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Studerte selv i Bergen. Mja, det er mye kjemi. Greit å ha et godt grunnlag der. Du kommer også innom noe matematikk, men det er plankekjøring hvis du syns R1 var greit. Er kanskje innom LITT R2 stoff, men det går helt fint. Anatomi og fysiologi er også et ganske stort fag, mener å huske at fysiologien er viktigst (du kan droppe å pugge latinske navn på bein liksom). Men du kan vel slippe det faget siden du er sykepleier? Da har du vel allerede hatt det. Mikrobiologi er du vel ikke innom før i 2. klasse. Ikke vits å begynne å forberede seg noe særlig til det, det er et enkelt fag. Eller det var i hvert fall det for meg, siden jeg interesserer meg for mikrobiologi. Jeg ville nok fokusert på generell kjemi nå. Det er det de fleste syns er tyngst. Hvis du har kjemi 1 + 2 fra vgs, så stiller du ganske sterkt. Hvorfor vil du bli bioingeniør? Anonymkode: 7571f...8f0 Ok, takk for info! Har kun kjemi 1, og 2 mx (1R) fra vgs, men har biologi 1+2. Leser litt på kjemi 2 for meg selv (har boken men tok aldri faget). Har lyst til å bli bioingeniør pga det er en gammel drøm jeg har hatt lenge. Jeg synes medisin og biologi er fryktelig interessant, det var derfor jeg ble sykepleier i utgangspunktet. Men jeg trives ikke som sykepleier, liker ikke å ha ansvar for liv og død, pleie, forholde meg til pårørende, osv. Alle prosedyrene og alt vi skal forholde oss til. Pluss det er utrolig fysisk tungt med alle løftene og stellet. Jeg tenkte lenge på om jeg skulle ta operasjonssykepleie, men jeg ser ikke for meg å trives med å skulle stå opp og ned i timesvis med munnbind og hansker på meg. Anestesi er ikke aktuelt, da jeg ikke vil jobbe med medisiner. Jeg liker å jobbe detaljert og holde orden, liker å jobbe med hendene, samtidig som jeg vil ha en jobb som er mer rutinepreget enn hverdagen til en sykepleier. Jeg likte godt å legge inn venekateter og ta blodgass som sykepleier, bare ikke alt det som kom etterpå av behandling og hva det ville innebære. Jeg vil ha en jobb som er viktig, men som er mer anonym, hvis du skjønner. Så derfor jeg ser for meg å trives bedre som bioingeniør. Trives du? Eller ikke, hvorfor ikke i så fall? Anonymkode: 225b7...c4d
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #7 Skrevet 13. desember 2019 46 minutter siden, AnonymBruker said: Ok, takk for info! Har kun kjemi 1, og 2 mx (1R) fra vgs, men har biologi 1+2. Leser litt på kjemi 2 for meg selv (har boken men tok aldri faget). Har lyst til å bli bioingeniør pga det er en gammel drøm jeg har hatt lenge. Jeg synes medisin og biologi er fryktelig interessant, det var derfor jeg ble sykepleier i utgangspunktet. Men jeg trives ikke som sykepleier, liker ikke å ha ansvar for liv og død, pleie, forholde meg til pårørende, osv. Alle prosedyrene og alt vi skal forholde oss til. Pluss det er utrolig fysisk tungt med alle løftene og stellet. Jeg tenkte lenge på om jeg skulle ta operasjonssykepleie, men jeg ser ikke for meg å trives med å skulle stå opp og ned i timesvis med munnbind og hansker på meg. Anestesi er ikke aktuelt, da jeg ikke vil jobbe med medisiner. Jeg liker å jobbe detaljert og holde orden, liker å jobbe med hendene, samtidig som jeg vil ha en jobb som er mer rutinepreget enn hverdagen til en sykepleier. Jeg likte godt å legge inn venekateter og ta blodgass som sykepleier, bare ikke alt det som kom etterpå av behandling og hva det ville innebære. Jeg vil ha en jobb som er viktig, men som er mer anonym, hvis du skjønner. Så derfor jeg ser for meg å trives bedre som bioingeniør. Trives du? Eller ikke, hvorfor ikke i så fall? Anonymkode: 225b7...c4d Jeg trives ikke der jeg er nå (medisinsk biokjemi). Det er konstant bemanningsproblemer, og vaktene er utrolig travle. Det er veldig lite fleksibilitet mtp fri- og feriedager. Man får omtrent ikke velge selv når man skal ha ferie, og du må tro om igjen hvis du skal få bruke avspaseringen din til noe mer enn noen timer her og der. Og herregud, det er syke mengder med prøvetaking. Så hva enn du gjør hvis du utdanner deg til bioingeniør - IKKE få deg jobb på medisinsk biokjemi. Det er døgnåpent (og dermed tredelt turnus) og stort sett alltid denne avdelingen som får omtrent all prøvetakingen. Og det er mye ståing og gåing hele dagen, og mange sliter med ryggsmerter. Mye statisk arbeid. Og det er veldig rutinepreget, så det må du like. Veldig repetitivt arbeid med andre ord. Det vil jeg tro det er på mange ulike laber på alle sykehusene. Jeg sliter med å få arbeid andre steder som kunne vært mer interessante for meg, og angrer egentlig på hele valget om å bli bioingeniør. I tillegg er det lite vits å videreutdanne seg. Ikke får man bedre lønn, og man risikerer å overkvalifisere seg til jobber. Lønna er ikke bra heller, men man kan tjene OK hvis man jobber tredelt turnus. Anonymkode: 7571f...8f0 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #8 Skrevet 13. desember 2019 Jeg kan skjønne at det du beskriver kanskje ikke er drømmejobben som bioingeniør nei. Bortsett fra det, så er jeg vant med å knapt få velge min egen ferie. Vi kan oppgi ønsker men ingenting er garantert. Sånn er det nok bare i helsevesenet. Samme med avspasering, det er så manko på folk at det er vanskelig å gi fri. Men det gjør meg litt glad når du skriver det er bemanningsproblemer, for det vil jo si at det trengs folk i yrket! Jeg er i en litt heldig posisjon, der jeg ikke trenger full og fast stilling, med en gang. Kan gjerne få en fot innom yrket med å ta litt vakter her og der. Og det høres jo ut som det kan være mulighet for. Nå har jeg jobbet som sykepleier i mange år og hatt mange tøffe vakter både fysisk og psykisk, så for meg høres det kjærkomment ut med rutinejobbing hver dag, som byr på lite drama, selv om det er travelt. Også det at man må bevege mye på seg. Jeg har prøvd meg på kontorjobb, men det ble for stillesittende for meg. Nå har jeg jo allerede en utdannelse og mye erfaring derfra, så føler jeg taper lite på å teste ut et nytt yrke. Det eneste er den økonomiske biten, og det at jeg må kunne jobbe litt utenom. Jeg må kunne jobbe 40-50% utenom for å få det til å gå rundt. Ts Anonymkode: 225b7...c4d
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #9 Skrevet 13. desember 2019 47 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg kan skjønne at det du beskriver kanskje ikke er drømmejobben som bioingeniør nei. Bortsett fra det, så er jeg vant med å knapt få velge min egen ferie. Vi kan oppgi ønsker men ingenting er garantert. Sånn er det nok bare i helsevesenet. Samme med avspasering, det er så manko på folk at det er vanskelig å gi fri. Men det gjør meg litt glad når du skriver det er bemanningsproblemer, for det vil jo si at det trengs folk i yrket! Jeg er i en litt heldig posisjon, der jeg ikke trenger full og fast stilling, med en gang. Kan gjerne få en fot innom yrket med å ta litt vakter her og der. Og det høres jo ut som det kan være mulighet for. Nå har jeg jobbet som sykepleier i mange år og hatt mange tøffe vakter både fysisk og psykisk, så for meg høres det kjærkomment ut med rutinejobbing hver dag, som byr på lite drama, selv om det er travelt. Også det at man må bevege mye på seg. Jeg har prøvd meg på kontorjobb, men det ble for stillesittende for meg. Nå har jeg jo allerede en utdannelse og mye erfaring derfra, så føler jeg taper lite på å teste ut et nytt yrke. Det eneste er den økonomiske biten, og det at jeg må kunne jobbe litt utenom. Jeg må kunne jobbe 40-50% utenom for å få det til å gå rundt. Ts Anonymkode: 225b7...c4d Det trengs folk, ja, men de får jo ikke penger til å ansette flere. Det er det som er problemet. Er nok relativt lett å få seg jobb på den typen avdeling som jeg jobber på, men de "kulere" jobbene er det vanskelig å få en fot innenfor uten erfaring. Jeg søker og søker på andre type labjobber, men intet hell. Anonymkode: 7571f...8f0 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #10 Skrevet 13. desember 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det trengs folk, ja, men de får jo ikke penger til å ansette flere. Det er det som er problemet. Er nok relativt lett å få seg jobb på den typen avdeling som jeg jobber på, men de "kulere" jobbene er det vanskelig å få en fot innenfor uten erfaring. Jeg søker og søker på andre type labjobber, men intet hell. Anonymkode: 7571f...8f0 Jeg forstår. Det er jo mye samme problemet i hele helsevesenet. Men tenker at så lenge jeg kan få en fot innenfor så er det en god start for meg. Jeg skjønner at det er annerledes for deg som har jobbet en stund og ønsker deg vekk. Anonymkode: 225b7...c4d
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #11 Skrevet 14. desember 2019 Takk for svar til ab. Jeg lurer på om det er flere bioingeniører som kan svare meg her, og som har tanker om min plan er realistisk mtp jobb? Og kanskje har et litt mer positivt syn på jobben?🙂 Anonymkode: 225b7...c4d
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #12 Skrevet 18. desember 2019 Trekker denne litt fram igjen. Jeg har som sagt jobbet en god del år som sykepleier, men føler at jeg vil noe annet/mer, det har jeg alltid følt. Men jeg vil ikke være klassisk sykepleier, det er ikke noe for meg. Det er ingen videreutdannelse jeg vil ta. Den eneste masteren jeg ville ta, den kommer jeg ikke inn på pga for dårlige karakterer fra bacheloren. Og det er så bittert. For jeg har gode karakterer fra vgs, godt over 60 poeng nå. Men da jeg gikk på sykepleien var jeg så uinteressert og uengasjert første året, og gjorde det derfor ikke så bra på skolen. Jeg ville bare slutte og såg ingen framtid i utdannelsen. Jeg leser at det er mye repetitiv arbeid som bioingeniør, og mye gåing og ståing. Men i alle yrker er det noe negativt. Likevel tror jeg det kunne vært noe for meg. Og det å få være litt i fysisk bevegelse er faktisk noe jeg liker som spl. Det hadde vært en sann glede å kunne fått studere disse fagene og fått en sjanse til å gjøre det bra. Om jobben etterpå er «kjedelig», det gjør meg ingenting. Jeg vil ikke ha en jobb med drama (med drama mener jeg utfordringer med pasienter og pårørende) jeg vil ha en passe interessant jobb som jeg er spesialist på og kan til fingerspissene. Sykepleien rommer så uendelig mye og jeg misliker så utrolig mange elementer der. Tenker at jeg vil ha en fordel på bioingeniør fordi jeg fra før er sykepleier, og vet endel om faget og hvordan sykehus og helsevesenet fungerer! Jeg er ferdig med følelsesmessig utmattende situasjoner på jobb, jeg har nok på hjemmebane med familie, vil gjerne bare ha en jobb som er en jobb. Og heller pleie hobbyer på si. Måtte bare få det ut😊 Ts Anonymkode: 225b7...c4d
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #13 Skrevet 18. desember 2019 Jeg tror du fint kan jobbe en del ved siden av studiet, så lenge det er kveld og helg. På dagtid hadde jeg mye obligatorisk lab, og selvfølgelig en god del innleveringer som måtte gjøres etter skole. Jeg tror du hadde passet fint som bioingeniør ut fra det du selv skriver. Det er jo mye ståing, gåing og repetitivt arbeid, men det virker du klar over. Det er mye forskjellig man kan jobbe med også, og jobber man på et stort sykehus har man mange muligheter. Selv har jeg en 8-16 jobb med fleksitid og fri alle røddager, så alle fagområder er ikke like travle. Jeg har heller ingen pasientkontakt. Jeg trives, men har litt lyst til å skifte beite og heller jobbe med noe relatert utenfor sykehus. Jeg er litt lei av "sykehusmiljøet". I det private har man også flere muligheter og bedre lønn. I fremtiden vil det kunne bli mangel på bioingeniører, så jeg tror det vil bli enkelt å få seg jobb. Anonymkode: 62b3a...e00
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #14 Skrevet 18. desember 2019 Du kan jo søke på bioingeniør her på forumet, har vært mange tråder om det! Anonymkode: 02b08...7cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå