AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #1 Skrevet 12. desember 2019 Kan noen si meg noen fordeler og bakdeler med å velge helsefagarbeider fremfor sykepleier? Hvilke karakterer må man ha fra videregående for å studere videre som sykepleier? Anonymkode: 36a3e...76e
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #2 Skrevet 12. desember 2019 Hadde aldri orket å vøre helsefagarbeider. Blir ofte det sykepeliere ikke gidder å gjøre. Stell og lignende. Det eneste du har under deg er pleieassistenter. Dvs større sjans for å måtte gjøre drittjobben Anonymkode: 8de3f...6ff 7
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #3 Skrevet 12. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde aldri orket å vøre helsefagarbeider. Blir ofte det sykepeliere ikke gidder å gjøre. Stell og lignende. Det eneste du har under deg er pleieassistenter. Dvs større sjans for å måtte gjøre drittjobben Anonymkode: 8de3f...6ff Men man slipper å sitte med alt ansvaret. Ikke gøy å være sykepleier når man er alene på avdelingen og alle kommer til deg for alt, man skal rekke over tusen ting. Anonymkode: d0b14...1d9 27
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #4 Skrevet 12. desember 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde aldri orket å vøre helsefagarbeider. Blir ofte det sykepeliere ikke gidder å gjøre. Stell og lignende. Det eneste du har under deg er pleieassistenter. Dvs større sjans for å måtte gjøre drittjobben Anonymkode: 8de3f...6ff Min erfaring er at stell er oppgaver sykepleiere gjør mye av. Det er jo kremjobbene på sykehjem i alle fall. Fagarbeidere må ta kjøkkenet, med mindre noen er syk og erstattet av en ufaglært. Man setter kompetansen mest mulig pasientrettet, dess mindre kompetanse man har dess mer husarbeid må man gjøre. Anonymkode: d7d6d...83e 6
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #5 Skrevet 12. desember 2019 Ja, forstår hva dere prøver å si. Men for min del er stell bare hyggelig, og de syke trenger hjelp. Derfor jeg vil jobbe med dette. Anonymkode: 36a3e...76e 4
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #6 Skrevet 12. desember 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan noen si meg noen fordeler og bakdeler med å velge helsefagarbeider fremfor sykepleier? Hvilke karakterer må man ha fra videregående for å studere videre som sykepleier? Anonymkode: 36a3e...76e Om du ønske mye ansvar og høyere lønn, da kan du ta sykepleie. Om du helst ikke vil ha så mye ansvar, vil fokusere mer på praktiske gjøremål med pasientene, og tåler lavere lønn, da kan du ta helsefagarbeider. Anonymkode: 757da...809 11
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #7 Skrevet 12. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Om du ønske mye ansvar og høyere lønn, da kan du ta sykepleie. Om du helst ikke vil ha så mye ansvar, vil fokusere mer på praktiske gjøremål med pasientene, og tåler lavere lønn, da kan du ta helsefagarbeider. Anonymkode: 757da...809 Hvordan er det hvis jeg ønsker å få en 100% stilling, er det mye vanskeligere som helsefagarbeider? Anonymkode: 36a3e...76e 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #8 Skrevet 12. desember 2019 Jeg er helsefagarbeider og skjønner ikke hvorfor folk gidder å bli sykepleiere. Masse stress på skolen og når du er ferdig har du et stort ansvar til ca samme lønn som en helsefagarbeider. Man kan jobbe på sykehus der man ikke steller som helsefagarbeider også. Jeg jobbet på kirurgisk avdeling og det var ingen stell der, gjorde akkurat det samme som sykepleierne bare at de regnet ut medisinene for meg. Ellers gjorde vi alle de samme oppgavene som inkomstsamtaler, avtale med lege, legge inn opplysninger i journal, fjerne bloddren, sterile prosedyrer, bytting av bandasjer, opptrening, sette fragmin, gi medisiner (som var ferdig utregnet av sykepleier), passet på o2 metning, drypp, blodtrykk osv, hentet på operasjonssal... ja altså trenger ikke å liste opp ALLE oppgavene, men den pasienten jeg hadde hadde jeg 100% ansvar for og måtte ta meg av alene uten hjelp fra sykepleier. Det eneste de gjorde for meg var å regne ut medisiner for meg. Ellers var alle oppgavene prikk like. Jeg haddr allikevel også ansvar for at pasienten min fikk den smertelindringen osv den skulle ha og måtte vurdere alt selv og bare be sykepleier om å hente det og det av medisiner til meg. Velg helsefagarbeider helt klart. Anonymkode: 6aaf0...82b 5
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #9 Skrevet 12. desember 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er det hvis jeg ønsker å få en 100% stilling, er det mye vanskeligere som helsefagarbeider? Anonymkode: 36a3e...76e Hmm det vet jeg ikke. Men min erfaring er at de færreste vil jobbe 100%, det er rett og slett for tungt i lengden. De som gjør det (både sykepleiere og helsefagarbeidere) er jevnlig sykmeldte pga belastningen. Anonymkode: 757da...809 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #10 Skrevet 12. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er det hvis jeg ønsker å få en 100% stilling, er det mye vanskeligere som helsefagarbeider? Anonymkode: 36a3e...76e Vanskelig å si, kommer an på arbeidsmarkedet akkurat der du bor. Jeg bor i en kommune nær ok høyskolen til at det bør mange sykepleiere her, men med et ferietilbud som gjør pendling til sykehuset vanskelig. På min avdeling på sykehjemmet (korttid, palliativ og noe intermediær) har dobbelt så mange sykepleiere som fagarbeidere, og det er lettere å få full stilling som sykepleier. Anonymkode: d7d6d...83e 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #11 Skrevet 12. desember 2019 Ikke bli sykepleier. Det er ikke stell og bæsj som er drittjobben, helefsgarbeidere får være i avdelingen og med pasienter. Sykepleier må drive med alt annet drit! Anonymkode: 8cc9c...b15 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #12 Skrevet 12. desember 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helsefagarbeider og skjønner ikke hvorfor folk gidder å bli sykepleiere. Masse stress på skolen og når du er ferdig har du et stort ansvar til ca samme lønn som en helsefagarbeider. Man kan jobbe på sykehus der man ikke steller som helsefagarbeider også. Jeg jobbet på kirurgisk avdeling og det var ingen stell der, gjorde akkurat det samme som sykepleierne bare at de regnet ut medisinene for meg. Ellers gjorde vi alle de samme oppgavene som inkomstsamtaler, avtale med lege, legge inn opplysninger i journal, fjerne bloddren, sterile prosedyrer, bytting av bandasjer, opptrening, sette fragmin, gi medisiner (som var ferdig utregnet av sykepleier), passet på o2 metning, drypp, blodtrykk osv, hentet på operasjonssal... ja altså trenger ikke å liste opp ALLE oppgavene, men den pasienten jeg hadde hadde jeg 100% ansvar for og måtte ta meg av alene uten hjelp fra sykepleier. Det eneste de gjorde for meg var å regne ut medisiner for meg. Ellers var alle oppgavene prikk like. Jeg haddr allikevel også ansvar for at pasienten min fikk den smertelindringen osv den skulle ha og måtte vurdere alt selv og bare be sykepleier om å hente det og det av medisiner til meg. Velg helsefagarbeider helt klart. Anonymkode: 6aaf0...82b Det kan godt være du følte du gjorde akkurat det samme som sykepleiere gjør, men det har ikke en helsefagarbeider hverken lov til eller kompetanse til. Har aldri hørt om helsefagarbeidere som gir blod, cytostatika, antibiotika, smertepumpe (og alt annet av IV infusjoner), regner ut infusjonshastighet på cabiven, steller PICC-line og CVK, legger inn permanent kateter, lager sårprosedyrer osv. Hadde du hatt en pasient som hadde fått sepsis hadde du jo ikke kunne gjort særlig mye annet enn å måle blodtrykk og ringe lege, eller om en pasient fikk anafylaksi eller en postoperativ massiv blødning. Det er en grunn til at det jobber sykepleiere og spes.sykepleiere på sengepostene, hvis ikke hadde man jo ikke hatt en klar overvekt av sykepleiere fremfor helsefagarbeidere om sistnevnte hadde like mye kompetanse og er billigere. Veldig mange sykehusavdelinger har nå enten kun sykepleiere og sykepleie/medisinstudenter som assistenter, eller veldig få helsefagarbeidere som ansatte. Anonymkode: d82a1...69d 20
Minitroll Skrevet 12. desember 2019 #13 Skrevet 12. desember 2019 Det kommer helt an på hva slags felt innenfor helse du ønsker å arbeide med. Jeg er sykepleier og har jobbet på både sykehjem og sykehus. På sykehjem kan det enten være slik at helesefagarbeideren ofte må ta kjøkken i tillegg til stell og noe medisin. Der er helsefagarb. litt overalt. Sykepleier på sykehjem er den som har hovedansvar på kveld og helg. Jeg kan ofte gå vakter med kun assistenter og kanskje en helsefagarbeider, og har da svært mye ansvar. Noen ganger må jeg også ha medisinsk ansvar på to avd samtidig om det mangler sykepleier der. På sykehus er det mer spesialisert, og helsefagarb får sjelden lov å gi medisiner. Der er det stell, katerisering og drilling i førstehjelp. Men har den oppfatning at det kan være vanskeligere å få jobb som helsefagarb på sykehus, ettersom de trenger mest sykepleiere. Sykepleier på sykehus er i tett dialog med legene, og har ansvar for gruppe og medisin. Det er stort sett alltid noen å konferere med dersom man trenger det, men dagene er ufattelig travle der også. 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #14 Skrevet 13. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det kan godt være du følte du gjorde akkurat det samme som sykepleiere gjør, men det har ikke en helsefagarbeider hverken lov til eller kompetanse til. Har aldri hørt om helsefagarbeidere som gir blod, cytostatika, antibiotika, smertepumpe (og alt annet av IV infusjoner), regner ut infusjonshastighet på cabiven, steller PICC-line og CVK, legger inn permanent kateter, lager sårprosedyrer osv. Hadde du hatt en pasient som hadde fått sepsis hadde du jo ikke kunne gjort særlig mye annet enn å måle blodtrykk og ringe lege, eller om en pasient fikk anafylaksi eller en postoperativ massiv blødning. Det er en grunn til at det jobber sykepleiere og spes.sykepleiere på sengepostene, hvis ikke hadde man jo ikke hatt en klar overvekt av sykepleiere fremfor helsefagarbeidere om sistnevnte hadde like mye kompetanse og er billigere. Veldig mange sykehusavdelinger har nå enten kun sykepleiere og sykepleie/medisinstudenter som assistenter, eller veldig få helsefagarbeidere som ansatte. Anonymkode: d82a1...69d Sykepleierne på avdelingen ga ikke blod nei, det fikk de på operasjonssalen isåtilfelle. Helsefagarbeidere har ikke lov til å sette kanyler inn i huden nei, bare ta ut og alt dette med antibibiotika osv osv går innenfor at de regner ut medisiner fordi det krever utregning, er det vanskelig å forstå da utofra det jeg skrev?. Fragmin blandt annet er lov fordi det er ferdig dosert. Legge inn kateter gjør man heller ikke, ikke sykepleierne på avdelingen heller, det skjedde på operasjonsstua. men alle kan fjerne det. Det er uansett ikke noe å hige etter å bli sykepleier, de tjener ikke mye mer og det er mye mer skole for lite forskjell annet enn mye høyere ansvar om ting skulle skjedd osv. Anonymkode: 6aaf0...82b 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #15 Skrevet 13. desember 2019 ^ forøvrig så har man fakrisk lov til å ta blodprøver og sette inn kanyler i huden om man har kurs innenfor det som helsefagarbeider. Det har jeg tatt i ettertid og har kursbevis på det som er gyldig til å utføre sånne arbeidsoppgaver. Det eneste vi ikke har lov til er å injisere ting inn i kroppen til pasientene som krever utregning. Ferdig utregndende medikamenter kan vi gi i all slags form. Anonymkode: 6aaf0...82b 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #16 Skrevet 13. desember 2019 TS du må tenke over hva og hvor du ønsker å jobbe i fremtiden, og velge utdanning ut i fra det. Helsefagarbeideren som skriver over her viser med all tydelighet hvor lite hun forstår av sykepleiernes jobb, og at hun ikke har innsikt i begrensninger i egen kompetanse. Helsefagarbeidere kan gjøre en liten del av det sykepleierne gjør, slett ikke alt bortsett fra å regne medisiner slik hun over tror. Ikke alle sykehus har helsefagarbeidere ansatt, fordi de trenger sykepleiekompetanse i en hektisk og spesialisert arbeidshverdag. Så vil du jobbe på sykehus bør du velge sykepleier. Som sykepleier har du også et enormt utvalg av videreutdanninger og spesialiseringer, og kan lett bytte arbeidsplass om du ønsker noe annet. Anonymkode: 6eace...98e 12
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #17 Skrevet 13. desember 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helsefagarbeider og skjønner ikke hvorfor folk gidder å bli sykepleiere. Masse stress på skolen og når du er ferdig har du et stort ansvar til ca samme lønn som en helsefagarbeider. Man kan jobbe på sykehus der man ikke steller som helsefagarbeider også. Jeg jobbet på kirurgisk avdeling og det var ingen stell der, gjorde akkurat det samme som sykepleierne bare at de regnet ut medisinene for meg. Ellers gjorde vi alle de samme oppgavene som inkomstsamtaler, avtale med lege, legge inn opplysninger i journal, fjerne bloddren, sterile prosedyrer, bytting av bandasjer, opptrening, sette fragmin, gi medisiner (som var ferdig utregnet av sykepleier), passet på o2 metning, drypp, blodtrykk osv, hentet på operasjonssal... ja altså trenger ikke å liste opp ALLE oppgavene, men den pasienten jeg hadde hadde jeg 100% ansvar for og måtte ta meg av alene uten hjelp fra sykepleier. Det eneste de gjorde for meg var å regne ut medisiner for meg. Ellers var alle oppgavene prikk like. Jeg haddr allikevel også ansvar for at pasienten min fikk den smertelindringen osv den skulle ha og måtte vurdere alt selv og bare be sykepleier om å hente det og det av medisiner til meg. Velg helsefagarbeider helt klart. Anonymkode: 6aaf0...82b Så det du sier her er i bunn og grunn at du anbefaler TS å bli helsefagarbeider fordi hun da må gjøre omtrent samme jobb for lavere lønn ? TS: Bli sykepleier! Utdanningen er lengre, ja, men når du er ferdig kan du gå rett ut i fullt betalt jobb. Som helsefagarbeider må du jobbe i dårlig betalt praksis i en halv evighet, og du får også dårligere lønn når du får autorisasjon. Som sykepleier har du også en viss mulighet til å videreutdanne deg til noe som gir deg økte muligheter for å skaffe deg en dagstilling (ha dog ikke for høye forhåpninger om en dagjobb da det er mange om beinet, men det er som sagt en viss mulighet) Anonymkode: a7ec2...cf9 5
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #18 Skrevet 13. desember 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Sykepleierne på avdelingen ga ikke blod nei, det fikk de på operasjonssalen isåtilfelle. Helsefagarbeidere har ikke lov til å sette kanyler inn i huden nei, bare ta ut og alt dette med antibibiotika osv osv går innenfor at de regner ut medisiner fordi det krever utregning, er det vanskelig å forstå da utofra det jeg skrev?. Fragmin blandt annet er lov fordi det er ferdig dosert. Legge inn kateter gjør man heller ikke, ikke sykepleierne på avdelingen heller, det skjedde på operasjonsstua. men alle kan fjerne det. Det er uansett ikke noe å hige etter å bli sykepleier, de tjener ikke mye mer og det er mye mer skole for lite forskjell annet enn mye høyere ansvar om ting skulle skjedd osv. Anonymkode: 6aaf0...82b Kanskje ikke på din avdeling, men sykepleiere generelt kan blant annet gi blod, noe helsefagarbeidere ikke kan. Som sagt kan det godt hende du følte det var liten forskjell, men i realiteten er det en stor forskjell. I tillegg kan man som sykepleier ta videreutdannelse eller mastergrad og bli f.eks jordmor, helsesykepleier, anestesisykepleier osv. Anonymkode: d82a1...69d 4
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #19 Skrevet 13. desember 2019 Ikke bli helsefagarbeider. Som helsefagarbeider blir man sett på som «mindreverd», tross at man har størstedel av daglig primær/ og pleieansvar. Man får lite innflytelse, og jobber mot klokken; hver dag. Nå er ikke sykepleie så mye bedre, men der har du mulighet for mer administrativt arbeid (og noe bedre lønn). Nå er det ikke vanskelig å få full fast stilling som hverken HFA eller SPL, men grunnen er jo innlysende; det er en drittjobb. Stor fysisk og psykisk arbeidsbelastning, for en utrolig dårlig lønn. Anonymkode: 8ffd0...883 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #20 Skrevet 13. desember 2019 Jeg velger helsefagarbeider pga lønnen er ganske god med tanke på jobben du har. Og fordi jeg har planer om å bli psykolog, så da tar jeg ikke en bachelor før jeg begynner å ta opp fag for å komme inn på profesjon. Også liker jeg å jobbe på sykehjem og være med de eldre. Jeg føler ikke at helsefagarbeidere blir sett ned på og må ta arbeid som sykepleiere ikke gidder. Er godt arbeidsmiljø på min arbeidsplass. Alle er like mye verd, bachelor eller ikke. Anonymkode: 3f3fb...180 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå