Gå til innhold

Jobben har begynt med nattevakter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi som kan og vil. Nå krever fagforbundet at alle skal gå, om en ikke har legeerklæring. 

Jeg som enslig og med barn som har diagnose får sikkert det, men må de ta hensyn til det?

Eller burde jeg søke ny jobb? Trives godt og vært der i mange år.

Anonymkode: e11f0...c14

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Diagnose kan jo være veldig mye da.

• Liker 4
Skrevet
9 minutter siden, The Kitten skrev:

Diagnose kan jo være veldig mye da.

Men jeg er alene med 3 barn 100%. Kan ikke nå mens de er så små ta nattevakter.

Bare det i seg selv burde vært nok.

• Liker 3
Skrevet

Usikker, spørs hva som står i kontrakten din. At du er alene er vel i og for seg egentlig ikke gyldig grunn, men leder kan ta hensyn til det. Du for begynne med å snakke med leder, og kanskje ordner det seg allerede da. Om ikke får du ta det videre derfra.

Anonymkode: 109b6...b0c

• Liker 5
Skrevet

Leder har ikke med det da fagforbundet krever.

Jeg har hittil ikke gått da det har vært frivillig.

Vi er underbemannet fra før mulig fler må slutte nå.

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke arbeidsgivers problem at du har barn. Kan ikke du jobbe til de tidene jobben trenger folk, da kan du faktisk ikke jobbe der. 

Så kynisk er dessverre arbeidslivet. 

Anonymkode: 8c632...643

• Liker 15
Skrevet (endret)
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Leder har ikke med det da fagforbundet krever.

Jeg har hittil ikke gått da det har vært frivillig.

Vi er underbemannet fra før mulig fler må slutte nå.

Mener du at fagforbundet ditt krever at du skal jobbe turnus med nattevakter? Det høres klin kokos ut. Fagforbundet  er til for å støtte dine rettigheter.   Kom deg til legen og få attest på at du må ha turnus som tar hensyn til at du er aleneforelder.

Det faktum at dere er underbemannet gir deg bedre forhandlingskort på hånda. Arbeidsgiver trenger at du er der, om det så bare er på dagtid. Dessuten har arbeidsgiver egeninteresse av å se til at du har så gode arbeidsforhold at de kan tjene penger på deg i årevis framover.

Endret av I Grosny
  • Liker 9
Skrevet

Fagforbundet kan ikke tvinge deg til å jobbe nattevakter om arbeidsgiver og du sier nei, det er ikke slik det funker. Her tror jeg du har blitt misinformert eller så har du misforstått noe. 

Anonymkode: f7d78...604

• Liker 14
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi som kan og vil. Nå krever fagforbundet at alle skal gå, om en ikke har legeerklæring. 

Jeg som enslig og med barn som har diagnose får sikkert det, men må de ta hensyn til det?

Eller burde jeg søke ny jobb? Trives godt og vært der i mange år.

Se hva som står i kontrakten din.

Hvist det ikke var nattevakt ordning når du startet og du har jobbet der en stund kan du trolig kreve å få slippe

• Liker 5
Skrevet

Leder tar hensyn ikke opp til henne. Fagforbundet mener det blir mindre belastning om alle går natt.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Se hva som står i kontrakten din.

Hvist det ikke var nattevakt ordning når du startet og du har jobbet der en stund kan du trolig kreve å få slippe

Ikke nattevakt ei heller senvakt da jeg startet i 2012.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leder tar hensyn ikke opp til henne. Fagforbundet mener det blir mindre belastning om alle går natt.

Jeg gjentar, dette er ikke noe fagforbundet kan kreve. De kan foreslå, men ikke kreve. 

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fagforbundet kan ikke tvinge deg til å jobbe nattevakter om arbeidsgiver og du sier nei, det er ikke slik det funker. Her tror jeg du har blitt misinformert eller så har du misforstått noe. 

Alle sier det samme og ikke misforstått mail fra leder.

Skrevet

Flere som reagerte på dette. Mulig jeg burde ringe fagforbundet selv?

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kan du slippe siden du har jobbet der så lenge.

Vet om personer som har sluppet utvidede åpningstider pga arbeidsforholdets varighet

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alle sier det samme og ikke misforstått mail fra leder.

Så du har fått en e-post fra din leder der det i klartekst står «fagforbundet krever at alle ansatte jobber natt fra nå av, så derfor krever vi, din arbeidsgiver, at du arbeider natt»?

Gratulerer, Ts. Du har fått en gavepakke. 

Videresend e-posten til fagforbundet sentralt. Skriv at du sender den anonymt til VG om de ikke svarer deg innen mandag. 

Len deg tilbake

Sprett en flaske vin.

nyt det absolutte kaos.

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke arbeidsgivers problem at du har barn. Kan ikke du jobbe til de tidene jobben trenger folk, da kan du faktisk ikke jobbe der. 

Så kynisk er dessverre arbeidslivet. 

Anonymkode: 8c632...643

Det ER faktisk arbeidsgivers problem at folk har barn i Norge. Les litt om lovverket rundt arbeidsgivers ansvar. Man plikter å strekke seg langt (at det i enkelte bransjer fins ansatte så kyniske at de driter i egne rettigheter - det blir en annen sak)

Anonymkode: 96c72...f10

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Flere som reagerte på dette. Mulig jeg burde ringe fagforbundet selv?

Ring til fagforbundet, og meld deg ut hvis du ikke får støtte. Hvis du ikke får støtte så snakk med sjefen din. Får du ikke støtte der så kan det tenkes at du må ringe til en profesjonell advokat. Det kan dessverre bli dyrt. Jeg tror Dege er en av de beste arbeidsrettsadvokatene. Først bør du muligens ta en prat med den lokale fagforeningspampen på jobben din og forklare din situasjon. Er han/hun en god fagforeningsperson, så får du fort full støtte. Men du kan risikere å bli rundsnakket. Fagforeningsledere gruser slike som deg i diskusjoner, hvis de vil.

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du har fått en e-post fra din leder der det i klartekst står «fagforbundet krever at alle ansatte jobber natt fra nå av, så derfor krever vi, din arbeidsgiver, at du arbeider natt»?

Gratulerer, Ts. Du har fått en gavepakke. 

Videresend e-posten til fagforbundet sentralt. Skriv at du sender den anonymt til VG om de ikke svarer deg innen mandag. 

Len deg tilbake

Sprett en flaske vin.

nyt det absolutte kaos.

Det ER faktisk arbeidsgivers problem at folk har barn i Norge. Les litt om lovverket rundt arbeidsgivers ansvar. Man plikter å strekke seg langt (at det i enkelte bransjer fins ansatte så kyniske at de driter i egne rettigheter - det blir en annen sak)

Anonymkode: 96c72...f10

Sier du at dette ikke er lov?

Skrevet

Hos oss var det flere som hadde legeerklæring på at de ikke kunne jobbe natt. Tilslutt sa ledelsen at de ikke lenger kom til å ta hensyn til slike legeerklæringer, kunne du ikke jobbe oppsatt turnus måtte du finne deg ny jobb. Du kan sikker klare å holde deg på dagtid en stund, men tilslutt vil kravet om sein/natt også komme til deg. For Fagforbundet har faktisk helt rett i at belastende arbeidstid bør deles på flest mulig arbeidstakere for å hindre uheldige bivirkninger.

Jobben kan løse dette enkelt, de sier opp gjeldende turnus og dersom alle parter er enige innfører de ny turnus med natt. I den forhandlingen er ikke du alene part, men f.eks ulike fagforbund og vernetjeneste pleier å tas med i diskusjonen. Vil du fremdeles ikke gi etter kan jobben gi deg endringsoppsigelse, altså at den gamle avtalen sies opp men du tilbys jobb med ny avtale. Sier du ja har du jobb, sier du nei har du ikke jobb. Ditt beste kort er å gå tidlig i dialog med leder og be om tilrettelegging, men du må forvente også å gi noe i en sånn forhandling. 

Anonymkode: c5054...ca4

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om kontrakten din ikke sier noe om nattevakter så stiller du sterkt. Du snakker med arbeidsgiver og fagforbundet og tar det der ifra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...