AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #1 Skrevet 12. desember 2019 Jeg flyttet til ny by i juni og begynte i ny jobb innen økonomi / finans. Jobben og nærmeste leder viste seg å være et mareritt og jeg ble sykmeldt etter 4 måneder. Sliter med skikkelig angst. HR-AVD har håndtert saken fryktelig klønete, de har fortalt min leder at jeg har klaget på henne, og nå er hun rasende på meg. Det er blitt slik nå at jeg ikke kan komme tilbake i jobben. Jeg har vært sykmeldt i 8 uker og nå krever nav dialogmøte. Jeg ringte Nav og forklarte situasjonen, og de gikk med på å «sløyfe» 8 ukers dialogmøte hvis dokumentasjon fra fastlege og psykolog, Det kan jeg fremskaffe. Men jeg er i prøvetid. Jeg vet jo selv at jeg ikke skal tilbake til den jobben, men hvor mange uker kan jeg strekke dette før jeg må si opp? Jeg søker andre jobber for harde livet, men får ikke avklart noe før etter jul. Er ganske stresset og fortvilet . Anonymkode: a15e4...a52
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #2 Skrevet 12. desember 2019 Jeg har vært i en lignende situasjon. Legen min hjalp med dokumentasjon på at dialogmøter ikke var hensiktsmessig siden det var uaktuelt at jeg ikke skulle tilbake til den arbeidsplassen pga høyt konfliktnivå og påvirkningen det hadde på helsa mi. Jeg var sykemeldt i ni måneder mens jeg gikk til behandling hos lege og psykolog, deretter fikk jeg innvilget "friskmeldt til arbeidsformidling", som gjorde at jeg beholdt sykepengene i 12 uker til. Måtte på et par tiltak i NAVs regi i løpet av de ukene, og klarte å skaffe meg jobb i før stønaden opphørte. Var ikke drømmejobben, men fikk et bein innafor jobbmarkedet igjen. Anonymkode: cc3f7...05a 2
Krepsekvinnen Skrevet 13. desember 2019 #3 Skrevet 13. desember 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært i en lignende situasjon. Legen min hjalp med dokumentasjon på at dialogmøter ikke var hensiktsmessig siden det var uaktuelt at jeg ikke skulle tilbake til den arbeidsplassen pga høyt konfliktnivå og påvirkningen det hadde på helsa mi. Jeg var sykemeldt i ni måneder mens jeg gikk til behandling hos lege og psykolog, deretter fikk jeg innvilget "friskmeldt til arbeidsformidling", som gjorde at jeg beholdt sykepengene i 12 uker til. Måtte på et par tiltak i NAVs regi i løpet av de ukene, og klarte å skaffe meg jobb i før stønaden opphørte. Var ikke drømmejobben, men fikk et bein innafor jobbmarkedet igjen. Anonymkode: cc3f7...05a Tusen hjertelig takk for svar! 🙂
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #4 Skrevet 13. desember 2019 Du skal i alle fall ikke si opp før du har noe annet å gå til! De kan ikke si deg opp pga. sykdom i prøvetiden, det eneste de kan gjøre (og det har de lov til) er å forlenge prøvetiden helt til du har faktisk jobbet i f.eks. seks måneder (hvis du har seks måneder prøvetid). Du vet jo at du ikke skal tilbake. Søk jobber for harde livet, men ikke si opp i mellomtiden! Anonymkode: 83938...ba1 4
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #5 Skrevet 13. desember 2019 Og PS. HR-avdelingen er ALDRI der for deg som arbeidstaker, den er der for ledelsen. Sier ikke at det ikke er hyggelige mennesker som jobber der, eller at de ikke vil hjelpe deg, men de er der fordi ledelsen trenger dem. Anonymkode: 83938...ba1 5
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #6 Skrevet 13. desember 2019 Aldri, aldri si opp stillingen mot du er sykmeldt!!! Du fortsetter å være sykemeldt til jobben din sier deg opp. Anonymkode: b066e...878 6
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #7 Skrevet 13. desember 2019 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Aldri, aldri si opp stillingen mot du er sykmeldt!!! Du fortsetter å være sykemeldt til jobben din sier deg opp. Anonymkode: b066e...878 Og arbeidsgiver kan først si deg opp når det har gått ett år. Anonymkode: 83938...ba1 3
Krepsekvinnen Skrevet 13. desember 2019 #8 Skrevet 13. desember 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du skal i alle fall ikke si opp før du har noe annet å gå til! De kan ikke si deg opp pga. sykdom i prøvetiden, det eneste de kan gjøre (og det har de lov til) er å forlenge prøvetiden helt til du har faktisk jobbet i f.eks. seks måneder (hvis du har seks måneder prøvetid). Du vet jo at du ikke skal tilbake. Søk jobber for harde livet, men ikke si opp i mellomtiden! Anonymkode: 83938...ba1 Tusen takk for svar!
Krepsekvinnen Skrevet 13. desember 2019 #9 Skrevet 13. desember 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Og arbeidsgiver kan først si deg opp når det har gått ett år. Anonymkode: 83938...ba1 Tusen takk for svar !
Krepsekvinnen Skrevet 13. desember 2019 #10 Skrevet 13. desember 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Aldri, aldri si opp stillingen mot du er sykmeldt!!! Du fortsetter å være sykemeldt til jobben din sier deg opp. Anonymkode: b066e...878 Tusen takk for svar !
Krepsekvinnen Skrevet 13. desember 2019 #11 Skrevet 13. desember 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Og PS. HR-avdelingen er ALDRI der for deg som arbeidstaker, den er der for ledelsen. Sier ikke at det ikke er hyggelige mennesker som jobber der, eller at de ikke vil hjelpe deg, men de er der fordi ledelsen trenger dem. Anonymkode: 83938...ba1 Tusen takk for svar. Dette er mitt inntrykk også.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #12 Skrevet 13. desember 2019 6 hours ago, AnonymBruker said: Aldri, aldri si opp stillingen mot du er sykmeldt!!! Du fortsetter å være sykemeldt til jobben din sier deg opp. Anonymkode: b066e...878 Jeg har gjort dette.. Da måtte jeg fordi helsa mi rett og slett ikke taklet å ha noen bånd til den arbeidsplassen. Jeg hadde så mye angst at det ikke var mulig for meg å fortsette å være i et arbeidsforhold og muligens ha kontakt med leder der. Jeg hadde god dialog med lege som var helt enig i at jeg burde si opp, og som var klar på at sykemeldingen min ville bli forlenget. Jeg tenkte selv å heller gå tre måneder uten inntekt (hadde spart opp buffer), og i verste fall over på dagpenger etter det (er karantene på tre måneder når man sier opp jobben selv). Alt var bedre enn å ha et aktivt arbeidsforhold der. For meg løste det seg heldigvis på noen uker, fikk en ny jobb og trives kjempegodt der. For meg var det helt klart riktig å si opp, jeg er sikker på at helsa mi hadde lidd betraktelig hvis jeg ikke hadde gjort det. Og når jeg hadde sagt opp jobben så var jeg også enda litt mer frempå med at jeg måtte faktisk finne meg en ny jobb. (Og jeg er ikke i en bransje hvor jobbene blir kastet etter en) Anonymkode: 79398...526
Krepsekvinnen Skrevet 14. desember 2019 #13 Skrevet 14. desember 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har gjort dette.. Da måtte jeg fordi helsa mi rett og slett ikke taklet å ha noen bånd til den arbeidsplassen. Jeg hadde så mye angst at det ikke var mulig for meg å fortsette å være i et arbeidsforhold og muligens ha kontakt med leder der. Jeg hadde god dialog med lege som var helt enig i at jeg burde si opp, og som var klar på at sykemeldingen min ville bli forlenget. Jeg tenkte selv å heller gå tre måneder uten inntekt (hadde spart opp buffer), og i verste fall over på dagpenger etter det (er karantene på tre måneder når man sier opp jobben selv). Alt var bedre enn å ha et aktivt arbeidsforhold der. For meg løste det seg heldigvis på noen uker, fikk en ny jobb og trives kjempegodt der. For meg var det helt klart riktig å si opp, jeg er sikker på at helsa mi hadde lidd betraktelig hvis jeg ikke hadde gjort det. Og når jeg hadde sagt opp jobben så var jeg også enda litt mer frempå med at jeg måtte faktisk finne meg en ny jobb. (Og jeg er ikke i en bransje hvor jobbene blir kastet etter en) Anonymkode: 79398...526 Tusen takk for svar. Nå er det HR som har tatt over sykemeldingsoppfølging. Jrg har rapportert inn at det er konflikt med nærmeste leder. Jeg er likevel enig i at psykisk sett hadde det vært godt å si opp og kutte alle bånd.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #14 Skrevet 14. desember 2019 Du må høre med nav først om du helst vil si opp. Jeg fikk det skriftlig at jeg fikk beholde sykepenger hvis jeg sa opp jobben, fordi jeg kunne dokumentere at jobben gjorde meg syk. Jeg turte likevel ikke å gjøre det, da de som fatter vedtak kan være uenige. Men jeg tror i alle fall det er vanligere praksis at karenstiden utgår om man selv sier opp en giftig jobb, men igjen: få det skriftlig. Jeg gjør ingenting uten å spørre nav først. Spurte til og med om jeg fikk hjelpe pappa på hytta under aap fordi det kan regnes som arbeid, og jeg skal ikke ha noe tilbakebetalingkrav på meg senere. Alltid snakk med dem først. Anonymkode: f1bd7...577 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #15 Skrevet 14. desember 2019 16 timer siden, Krepsekvinnen skrev: Tusen hjertelig takk for svar! 🙂 Glemte å skrive dette: Om man ikke får jobb mens man er "friskmeldt til arbeidsformidling" går man over på dagpenger når den stønaden opphører (husk å søke om dagpenger i god tid før de 12 ukene er over, så du slipper ventetid på dagpenger) så man blir ikke stående uten inntekt. Les mer her: Anonymkode: cc3f7...05a
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #16 Skrevet 14. desember 2019 16 timer siden, Krepsekvinnen skrev: Tusen hjertelig takk for svar! 🙂 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Glemte å skrive dette: Om man ikke får jobb mens man er "friskmeldt til arbeidsformidling" går man over på dagpenger når den stønaden opphører (husk å søke om dagpenger i god tid før de 12 ukene er over, så du slipper ventetid på dagpenger) så man blir ikke stående uten inntekt. Les mer her: Anonymkode: cc3f7...05a https://www.nav.no/no/person/arbeid/sykmeldt-arbeidsavklaringspenger-og-yrkesskade/relatert-informasjon/friskmelding-til-arbeidsformidling Anonymkode: cc3f7...05a 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #17 Skrevet 14. desember 2019 Du må tilbake i jobb når sykemeldingen går ut, eller så må du ha videre sykemelding. Og nå har du lært på den harde måten at HR-avdelingen er arbeidsgivers høyre hånd, ikke din venn. Du skal kun forholde deg til egen fagforening og/eller egen jurist i slike saker. Håper du greier å få deg en annen jobb. Men sånne ledere er det dessverre overalt, og man må lære seg å være hard mot slike mennesker. Hvis noen forsøker å ødelegge deg, ødelegg dem mer. I denne kyniske verden må man utradere sine fiender hardt og brutalt eller bli utradert selv. Anonymkode: 9b6be...3f5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå