Gå til innhold

14 år gamle jenter banker tilfeldige offere!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barn under 18 kan faktisk få bøter og samfunnsstraff iform av å måtte jobbe noen timer. Dette var isåfall vanlig før, for det husker jeg en kamerat på ungdomskolen fikk for noe småtteri iforhold (innbrudd og tyveri). Han var 15år da.

I denne saken med vold begått av unge personer, så er det nok foreldrene som svikter. Her bør barnevernet kobles inn og se på hele situasjonen i hjemmet til hvert av disse jentene. Man driver ikke uprovosert vold uten at det er noe som er hakkende galt med foreldrene eller de man bor med hjemme.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vold avler mer vold. Så det er ikke løsningen å gi med samme mynt tilbake, da spesielt ikke til barn som gjerne er et resultat av å ikke ha tilstedeværende og trygge foresatte.

Men... jeg forstår følelsene involvert her både for offeret, familien og de som hører om dette. Jeg vet sannelig ikke om jeg hadde klart å vært helt nøytral hvis mitt barn ble banket opp av noen. Mulig det hadde svartnet for meg og at jeg ikke hadde tenkt på konsekvenser som at jeg kunne havne i fengsel. Men trolig ville jeg nok bare skreket så hardt og høyt til de at de hadde hørt ekkoet av meg i noen år fremover.

• Liker 1
Skrevet
On 12/13/2019 at 6:37 PM, rebony said:

Er vel ingen som vil synke ned på deres nivå? Et øye for et øye er ikke alltid en god løsning på problemer, det vil da bare skape enda mere kaos. Dette er faktisk barn det er snakk om. Jeg synes det er sykt at enkelte folk her inne mener disse barna burde bli straffet med vold tilbake... Her er det tydelig snakk om omsorgssvikt, gå heller etter foreldrene.

Sykt?

Fjortisene har hjerne.

Man burde laget en lov som åpner for fysisk avstraffelse av 14 åringene.

Å hevne seg med fengsel og rulleblad-skadende tiltak, virker ikke preventivt, ettersom unge i liten grad har et blikk på fremtiden sin. Det blir samfunnet som skader seg selv, og sørger for at disse jentene permanent ender opp i arbeidsledighet og fortsatt kriminalitet.

Sent i 2009 var det en professor i Norge som foreslo at man skulle erstatte fengsel med pisking. Det er et intelligent forslag. Det åpner for at man blir påført intenst ubehag, men allikevel kan tilbakeføres til samfunnet.

De psykopatiske det ikke er håp får, burde vi eliminert permanent. Enten til utenlandske fengsler, eller ved avliving.

Skrevet
10 hours ago, Sidabmao said:

Barn under 18 kan faktisk få bøter og samfunnsstraff iform av å måtte jobbe noen timer. Dette var isåfall vanlig før, for det husker jeg en kamerat på ungdomskolen fikk for noe småtteri iforhold (innbrudd og tyveri). Han var 15år da.

I denne saken med vold begått av unge personer, så er det nok foreldrene som svikter. Her bør barnevernet kobles inn og se på hele situasjonen i hjemmet til hvert av disse jentene. Man driver ikke uprovosert vold uten at det er noe som er hakkende galt med foreldrene eller de man bor med hjemme.

Du har overdreven tro på effekten av barnevern.

Skrevet

Den videoen var vond å se. Får helt vondt av ofrene, spesielt første jenta. For en traumatisk opplevelse. De sparker til og med når ofrene ligger nede og ser ut til å sikte etter hode/ansikt. Dette kan gå ordentlig galt og er veldig alvorlig. Skulle vært sånn at dette fikk konsekvenser for de som utfører volden, for det er såpass alvorlig og ikke minst helt forkastelig å utsette noen for dette. Det skumle er jo at det ser ut til å skje helt uten forvarsel, mot et tilfeldig offer. 

At de i tillegg filmer dette og legger ut på f.eks. TikTok, viser at de ser på dette som underholdning - de synes dette er morsomt! Noe som er helt utrolig. De har ingen sperrer. Når man er 14 år forstår man at dette er galt. Foreldrene til disse barna må ha sviktet noe voldsomt. 

• Liker 4
Skrevet
På 14.12.2019 den 15.32, Villfisker skrev:

Det burde komme noe på rullebladet deres, så de ikke kunne få de jobbene de ønsker seg i voksen alder, og de burde få et tak på hvor høy lønn de kunne få uavhengig av jobb, som straff.

Så det du gjorde som 13åring skal få lov å definere deg som 43åring?

Altså, hadde jeg fått beskjed om at mine barn hadde gjort dette, hadde det jo blitt månelyst. De kunne bare ha glemt å tenkte på å henge med vennegjengen sin så lenge de er under 18. Jeg hadde også dratt de etter hårtorva til offeret for å be om unskyldning, om så.

Problemet her er at man som foreldre har feilet på det som kalles for ansvarslæring og seiret på ansvarsfraskrivelse. Tillit er alt. Så lenge jeg har tilliten får man frihet og lov, men i det sekundet jeg oppdager at tilliten er brutt så vil jeg også begrense frihet og lov. Sånn er jeg hjemme og sånn er jeg på jobb.

I sånn her tilfeller bør det være hjemlet i lov med sanksjoner fra utøvende myndighet. F.eks inndragelse av mobil, portforbud, forbud mot å være sammen med i andre i gjengen osv. Men mest av alt bør det vises at handlinger får konsekvenser og det å skade en person er aldri greit.

• Liker 3
Gjest Villfisker
Skrevet
2 minutter siden, CabinCruiser skrev:

Så det du gjorde som 13åring skal få lov å definere deg som 43åring?

Altså, hadde jeg fått beskjed om at mine barn hadde gjort dette, hadde det jo blitt månelyst. De kunne bare ha glemt å tenkte på å henge med vennegjengen sin så lenge de er under 18. Jeg hadde også dratt de etter hårtorva til offeret for å be om unskyldning, om så.

Problemet her er at man som foreldre har feilet på det som kalles for ansvarslæring og seiret på ansvarsfraskrivelse. Tillit er alt. Så lenge jeg har tilliten får man frihet og lov, men i det sekundet jeg oppdager at tilliten er brutt så vil jeg også begrense frihet og lov. Sånn er jeg hjemme og sånn er jeg på jobb.

I sånn her tilfeller bør det være hjemlet i lov med sanksjoner fra utøvende myndighet. F.eks inndragelse av mobil, portforbud, forbud mot å være sammen med i andre i gjengen osv. Men mest av alt bør det vises at handlinger får konsekvenser og det å skade en person er aldri greit.

Hvis alle foreldre hadde vært som deg, hadde det kanskje ikke vært behov for det offentlige å gripe inn. Jeg ser problemet med en slik dom ja, men samtidig syns jeg det er så fælt at de går fri. Tenker dette er både barnevernsak, og foreldre sak. Håper foreldrene til de det gjelder tar affære, og at de får hjelp hvis ikke. Håper jeg slipper å bli vitne til et slik tilfelle, for jeg ville grepet inn. Ikke skadet dem, men stoppet dem.

Skrevet
6 minutter siden, CabinCruiser skrev:

Dette tror jeg er et veldig viktig poeng! Jeg synes også ofrene i slike hendelser skulle fått mye mer støtte og oppfølging i ettertid. Det som gjerne skjer er at "bråkmakerne" er de som hyler høyest, så de får all oppmerksomhet fra alle mulige instanser - som skakker medfølende på hodet og lurer på hvorfor de ble sånn.

• Liker 1
Skrevet

Dette får blodet mitt til å koke. Uansett hvor vanskelig disse "stakkars" barna har det hjemme finnes det ingen unnskyldning god nok for å oppføre seg sånn mot andre. Mange har opplevd jævlige ting i livene sine, mange mishandles i hjemmet hver dag, men de færreste angriper uskyldige folk. De fortjener å gå gjennom nøyaktig det samme som ofrene går gjennom. Dette er så uakseptabelt som det går an å få det.

Og foreldrene skulle ha vært nødt til å ta straffen til barna. For de er helt ubrukelige her. Det er de som må oppdra barna sine, holde de inne, bestemme hvem barna henger med, om de er på sosiale medier og har kontakt med resten av "gjengen". Så hvis barna deres banker opp noen, burde de ha vært nødt til å møte i retten og ta straffen for det. Send de i fengsel. Jeg vet ikke hva straffen for vold ligger på, men går ut ifra at det er plagsomt nok at foreldrene hadde satt en stopper for det. Og hvis foreldrene ikke klarer det, må de kontakte Barnevernet o.l. for hjelp.

Og jeg tenker at det er helt greit at noen som blir angrepet, forsvarer seg med vold tilbake. Hvis man tar i mot vold uten å gjøre noe igjen vil de som utøver volden bare fortsette. Som de sier: ingen kan gjøre noe uansett. Ja, da får man forsvare seg.

Hvis jeg får et barn som havner i en sånn situasjon, hadde jeg lært de både det ene og det andre. Hadde også gjort det jeg kunne for å gi de hjelpemidler som kunne hjelpe de i en sånn situasjon.

For syke folk som dette nærmest livnærer seg av ofrene, de snille og tålmodige som ikke gjør noe tilbake... Man må ta igjen. Vis på en fysisk måte at man ikke godtar sånn behandling. Å snakke pent og forsiktig driter de i, da de ikke er ute etter fine ord. De ønsker makt. Og får de først makt, vil de fortsette... Kanskje spesielt hvis de selv er redde for å bli ofre, hvis de slutter å kreve den makten. De vil fortsette å skyve andre ned i gjørma så lenge de har denne makten. Og jeg tenker når foreldrene ikke vil ta i fra dem den makten, må andre gjøre det.

• Liker 1
Skrevet

Det er helt sikkert at disse ofrene ikke er tilfeldige, det er en grunn til at akkurat de er valgt av jentene.  Mye sannsynlig at det er sjalusi eller annet som ligger til grunn. 

• Liker 1
Skrevet
På 12.12.2019 den 22.00, Privatbruker skrev:

https://www.tv2.no/a/11058817/

Hvor er foreldrene!? 

Jeg vet ikke hvor foreldrene er, men lurer på hvorfor disse pøblene av kvinnfolk ikke er bak mur og lås? Hadde det det vært mitt barn de banket opp, ville jeg sikkert tatt saken i egne hender og sørget får at de ikke får bare klapp på skulderen fra politiet.

• Liker 4
Skrevet

Her burde instanser ta lærdom av barnevernsbanden som herjet på Sørlandet 09-10. 

De er skakkjørte og finner samhold. De er outsiders. Husker godt det var konkurranse om å skalle ned flest mulig tilfeldige ungdommer i Baneheia når de unge møttes for å feste. Det var en som ble etterlatt i en blodpøl, med innslått ansikt og mulig flere brudd. Jeg fikk dette fortalt på den tiden, og hvordan gutten ser ut i dag aner jeg ikke. Mest sannsynlig blind på minst et øye, mulig noen lammelser her og der. Gjerningspersonen ble aldri tatt, men alle visste hvem det var. Han var uansett bare 15 år da han gjorde dette. Å bli forfulgt av politi, tømme fra institusjon og stjele biler, var spennende og gøy. De hadde flere møteplasser, BV og politi hadde ikke sjans, flere ungdommer dro tilbake til institusjonene fordi de ble lei av at de ikke klarte å finne dem. Så var det påan igjen. 

Vet at flere av disse ble utsatt for både vold og seksuelle overgrep i hjem. Noen hjem var preget av rus, eller en psykisk syk mor. Alt var helt ut av kontroll. Dette var kidsa fra 90-96 kullet. Kan det være skolereformen i 96 som ødela, hvor de byttet ut mye praksis med teori? Ble det for mange skoletapere? 

Hadde det vært min ungdom, så hadde jeg tatt en fengselsstraff for den hevnen jeg hadde utført. 

• Liker 4
Skrevet
På 18.12.2019 den 8.50, Drizzt skrev:

Jeg vet ikke hvor foreldrene er, men lurer på hvorfor disse pøblene av kvinnfolk ikke er bak mur og lås? Hadde det det vært mitt barn de banket opp, ville jeg sikkert tatt saken i egne hender og sørget får at de ikke får bare klapp på skulderen fra politiet.

Fordi de er under kriminell lavalder. Det er liksom det som er problemet. De er barn. 
Jeg er enig i at noe må bli gjort, men jeg lurer ikke på hvorfor de ikke er innestengt. Du kan ikke fengsle barn. 

Skrevet
22 minutter siden, Antisocialclub skrev:

Her burde instanser ta lærdom av barnevernsbanden som herjet på Sørlandet 09-10. 

De er skakkjørte og finner samhold. De er outsiders. Husker godt det var konkurranse om å skalle ned flest mulig tilfeldige ungdommer i Baneheia når de unge møttes for å feste. Det var en som ble etterlatt i en blodpøl, med innslått ansikt og mulig flere brudd. Jeg fikk dette fortalt på den tiden, og hvordan gutten ser ut i dag aner jeg ikke. Mest sannsynlig blind på minst et øye, mulig noen lammelser her og der. Gjerningspersonen ble aldri tatt, men alle visste hvem det var. Han var uansett bare 15 år da han gjorde dette. Å bli forfulgt av politi, tømme fra institusjon og stjele biler, var spennende og gøy. De hadde flere møteplasser, BV og politi hadde ikke sjans, flere ungdommer dro tilbake til institusjonene fordi de ble lei av at de ikke klarte å finne dem. Så var det påan igjen. 

Vet at flere av disse ble utsatt for både vold og seksuelle overgrep i hjem. Noen hjem var preget av rus, eller en psykisk syk mor. Alt var helt ut av kontroll. Dette var kidsa fra 90-96 kullet. Kan det være skolereformen i 96 som ødela, hvor de byttet ut mye praksis med teori? Ble det for mange skoletapere? 

Hadde det vært min ungdom, så hadde jeg tatt en fengselsstraff for den hevnen jeg hadde utført. 

Hvordan var det? Sluttet de da de ble gamle nok til å bli straffet?

Skrevet
5 minutter siden, parmanoia skrev:

Hvordan var det? Sluttet de da de ble gamle nok til å bli straffet?

Nei. Noen er tunge narkomane, noen sitter på dommer. Vet om to-tre som har klart seg ok, men det har skjedd ganske nylig. Ferdig herjet. Det tok sin tid. 

Men det var altså barnevernet som sviktet. Mange av ungdommene satt isolerte på instutisjon i lengre perioder av gangen, ble lagt i belter og fikk brev og besøksforbud. Det gjorde bare alt verre. De var så ville, at på 17 mai ble kjernen av gjengen flydd til Danmark, fordi politiet var redd for hva de kunne finne på. Det sier litt. Det ble brukt ENORME ressurser, og ut av 15-20 stk gikk det "bra" med en jævlig liten prosentdel. 

Bare google barnevernsbanden eller ransbølge på Sørlandet. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Denne nyheten hadde vært veldig forfriskende om det var snakk om jenter som angrep gutter.
Det hører du faen meg ikke om ofte xD Ville blitt det sirkuset i media

Endret av Inverto
Skrevet
På 13.12.2019 den 18.20, Jerry Lee skrev:

Kan man få banke 14 år gamle jenter som overfaller andre for å forsvare offeret?

Si ja, vær så snill...

Nei. Men man kan betale noen andre unge for å gjøre det...

En ung jente jeg kjenner ble mobbet og plaget av 3 andre som også inkluderte vold og da så jeg ingen problemer med å gi 600kr til 2 gutter for å ta disse jentene..De ble tatt og fikk tydelig beskjed om å ligge unna den jenta jeg kjenner og har gjort det siden.

Sånne ting skjer når man lever i et land som synes synd på overgripere og ikke offeret. Når unge ikke får noe straff så kan de jo faktisk gjøre hva enn de vil, uansett hvilke konsekvenser det får for offeret. 

• Liker 1
Skrevet

Norge er jo enda et land hvor Overgriperen får flere fordeler enn offeret. Alt fra bedre mat i fengsel enn på sykehjem, til at det er mobbeofferet og familien som må flytte fra skolen når mobbing oppstår, til at vi ansetter de verste narsissister i sjefsrollen på mange arbeidsplasser. Vi er helt blottet for å se problemet vi skaper i samfunnet vårt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...