Gjest pyttipanne Skrevet 30. mai 2005 #1 Skrevet 30. mai 2005 Hører mye snakk om tillitsvalgte i bedrifter, men hva gjør de egentlig? Forstår noe, men hva kan de hjelpe med i forhold til eks. en oppsigelse? (jeg er ikke i en slik situasjon - jeg bare lurer) Noen som kan komme med svar til meg?
Gjest Anonymous Skrevet 31. mai 2005 #2 Skrevet 31. mai 2005 Hei Jeg har ved fler tilfeller vært tillitsvalgt - være seg i jobbsammenheng, under studier, militæret etc. Slik jeg har erfart det så dreier det seg først å fremst om å ha et samlet punkt for å ivareta, være seg de ansattes rettigheter som du viser til her. F.eks. Jeg har også merket meg at det er svært fordelaktig å ha et tillitsværv på cv'n ved jobbsøk.
Superlammet Skrevet 31. mai 2005 #3 Skrevet 31. mai 2005 Riktig som Kafka sier. En tillitsvalgt er de ansattes representant til ledelsen i en bedrift. Den tillitsvalgte skal sørge for at de ansattes rettigheter blir ivaretatt i forskjellige situasjoner, som f.eks streik/lockout, oppsigelse, protokollsamtaler o.l. Det de kan hjelpe til med i forhold til en oppsigelse er å sørge for at den ansatte ikke blir overkjørt av ledelsen, sørge for at den ansatte vet hvilke rettigheter som gjelder og være en representant for fagforbundet. En tillitsvalgt kan også være den personen ledelsen samarbeider med for å få igang sosiale hendelser. Det er enklere å ha en person å forholde seg til enn mange.
-Fisken- Skrevet 31. mai 2005 #4 Skrevet 31. mai 2005 På vgs brukes odet tillitsvalgt om elevrådsrepresentantene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå