AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #1 Skrevet 12. desember 2019 Fikk høre på et skolemøte at skolen sendte bekymringsmelding p.g.a høyt skolefravær.Barnet har skolevegring. Hadde møte med barnevernet, og de sa de skulle starte undersøkelsessak. Det har gått 4 uker, og jeg har ikke hørt om at undersøkelsene er startet.Jeg har heller ikke blitt bedt om å samtykke om å innhente opplysninger.Er det mulig at BV har avlyst undersøkelsen allikevel?De må vel gi beskjed hvis de innhenter opplysninger nå? Anonymkode: 0c595...4d9
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #2 Skrevet 12. desember 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fikk høre på et skolemøte at skolen sendte bekymringsmelding p.g.a høyt skolefravær.Barnet har skolevegring. Hadde møte med barnevernet, og de sa de skulle starte undersøkelsessak. Det har gått 4 uker, og jeg har ikke hørt om at undersøkelsene er startet.Jeg har heller ikke blitt bedt om å samtykke om å innhente opplysninger.Er det mulig at BV har avlyst undersøkelsen allikevel?De må vel gi beskjed hvis de innhenter opplysninger nå? Anonymkode: 0c595...4d9 De har 3 måneder på seg. Anonymkode: 0ea85...d78 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #3 Skrevet 12. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De har 3 måneder på seg. Anonymkode: 0ea85...d78 Ok,så de kan feks.vente 2 mnd og så starte undersøkelsessak?så lenge det er innenfor 3 mnd? Anonymkode: 0c595...4d9
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #4 Skrevet 12. desember 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok,så de kan feks.vente 2 mnd og så starte undersøkelsessak?så lenge det er innenfor 3 mnd? Anonymkode: 0c595...4d9 De ser mest sannsynlig at denne meldingen ikke er viktig og derfor prioriterer de andre saker først. Anonymkode: f73d3...62d 4
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #5 Skrevet 12. desember 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: De ser mest sannsynlig at denne meldingen ikke er viktig og derfor prioriterer de andre saker først. Anonymkode: f73d3...62d Skjønner,så hvis meldingen hadde blitt henlagt allikevel, så hadde jeg fått beskjed? Anonymkode: 0c595...4d9
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #6 Skrevet 12. desember 2019 Er du i kontakt med skolen ang. barnets problem? Eller bare sier du hen er syk eller bare lar vær å møte opp? Kan de ikke tilrettelegge? Anonymkode: c252f...9df
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #7 Skrevet 12. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er du i kontakt med skolen ang. barnets problem? Eller bare sier du hen er syk eller bare lar vær å møte opp? Kan de ikke tilrettelegge? Anonymkode: c252f...9df Ja da, jeg har ikke gjort noe feil, sagt fra, koblet på PPT, hatt mange møter.Skolen tilrettelegger nå.Skolen valgte nå likevel å melde, og BV sa de skulle undersøke.Synes det er rart at det tar så lang tid. Anonymkode: 0c595...4d9
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #8 Skrevet 12. desember 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner,så hvis meldingen hadde blitt henlagt allikevel, så hadde jeg fått beskjed? Anonymkode: 0c595...4d9 Du får et vedtak når saken er avsluttet. Anonymkode: 0ea85...d78
Truth Skrevet 12. desember 2019 #9 Skrevet 12. desember 2019 Meldere, offentlige eller ei, bundet av meldeplikt eller ei, er forsatt ikke part i sak og har ingen rett til å vite utkommet av en undersøkelsesak. Offentlige meldere kan be om tilbakemelding men dette er bv generelt dårlig på å følge opp. Den som meldte kan ta kontakt å høre om saken er avsluttet eller ikke. Men som sagt så er det sannsynlig at melder aldri får vite om saken er avsluttet eller endt i tiltak etter barnevernloven.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #10 Skrevet 12. desember 2019 2 minutter siden, Truth skrev: Meldere, offentlige eller ei, bundet av meldeplikt eller ei, er forsatt ikke part i sak og har ingen rett til å vite utkommet av en undersøkelsesak. Offentlige meldere kan be om tilbakemelding men dette er bv generelt dårlig på å følge opp. Den som meldte kan ta kontakt å høre om saken er avsluttet eller ikke. Men som sagt så er det sannsynlig at melder aldri får vite om saken er avsluttet eller endt i tiltak etter barnevernloven. Offentlige meldere skal få en tilbakemelding (ikke kan), men som du skriver er BV dårlige på å følge opp dette! Anonymkode: eb302...cbd 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #11 Skrevet 12. desember 2019 1 time siden, Truth skrev: Meldere, offentlige eller ei, bundet av meldeplikt eller ei, er forsatt ikke part i sak og har ingen rett til å vite utkommet av en undersøkelsesak. Offentlige meldere kan be om tilbakemelding men dette er bv generelt dårlig på å følge opp. Den som meldte kan ta kontakt å høre om saken er avsluttet eller ikke. Men som sagt så er det sannsynlig at melder aldri får vite om saken er avsluttet eller endt i tiltak etter barnevernloven. Ok, men jeg er ikke melder, jeg har blitt meldt. Anonymkode: 0c595...4d9
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #12 Skrevet 12. desember 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Skjønner,så hvis meldingen hadde blitt henlagt allikevel, så hadde jeg fått beskjed? Anonymkode: 0c595...4d9 Nei, men skolen vil få beskjed om det. Så bør skolen gi beskjed til deg. Er barnet meldt opp til BUP eller går til samtaler hos noen andre angående skolevegringen? Det er det viktigste her tenker jeg. Anonymkode: 067f5...329
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #13 Skrevet 12. desember 2019 1 time siden, Truth skrev: Meldere, offentlige eller ei, bundet av meldeplikt eller ei, er forsatt ikke part i sak og har ingen rett til å vite utkommet av en undersøkelsesak. Offentlige meldere kan be om tilbakemelding men dette er bv generelt dårlig på å følge opp. Den som meldte kan ta kontakt å høre om saken er avsluttet eller ikke. Men som sagt så er det sannsynlig at melder aldri får vite om saken er avsluttet eller endt i tiltak etter barnevernloven. Jo, offentlige meldere skal få beskjed om at meldingen er mottatt, samt få beskjed om undersøkelsen henlegges eller går til hjelpetiltak. De trenger ikke nødvendigvis å vite eventuelle hjelpetiltak om de ikke selv ikke skal delta på dem (feks ved samarbeidsmøter). Anonymkode: 067f5...329 1
Truth Skrevet 13. desember 2019 #14 Skrevet 13. desember 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok, men jeg er ikke melder, jeg har blitt meldt. Anonymkode: 0c595...4d9 Jeg forsto det sånn at du var melder. Men dersom det gjelder deg er du part i sak og har rett til å vite alt hva som gjelder barnevernssaken og rett til innsyn i dokumenter. Dessuten dersom det er opprettet en undersøkelsessak så skal du kalles inn til møte hvor innhold i meldingen vil være tema. Du vil også bli spurt om samtykke til eventuell informasjonsuthenting. Har du ikke hørt noe på lang tid så ville man tro det aldri ble opprettet noen undersøkelsessak og at meldingen ble henlagt og barnevernet har ikke gitt beskjed til melder. Ta kontakt med barnevernet.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #15 Skrevet 13. desember 2019 Ring ditt lokale bv-kontor å spør. De har vel satt en saksbehandler som skal følge opp din sak. Da viser du at du er interessert i å samarbeide også. Som du selv skrev. Du har et barn med skolevegring. Her kan faktisk barnevernet vøre en hjelperessurs for deg/dere, særlig mtp i forhold til skolen/ppt/bup. Hvis deres undersøkelser viser at det ikke er noe i veien med hjemmet og oppfølgning i hjemmet og at barnet strever med ting utenfor hjemmet (skole) så kan de allikevel komme med hjelpetiltak som er knyttet opp mot mestring og livsglede. Et eksempel er jo avlastning en helg i måneden på sånn type senter/leir hvor hen møter andre med utfordringer og sammen med dyktige mennesker er med på forskjellige aktiviteter. Gjerne fysiske, uteaktiviteter osv. Hilsen lærer som har hatt skolevegringselever på slike opphold med stor suksess. 😃 Anonymkode: 2fd7e...880 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #16 Skrevet 13. desember 2019 Var det mottaket du snakket med siden de sa de SKULLE åpne undersøkelse? De har en uke på å vurdere i mottaket, så du må kontakte de. Hvis undersøkelsen allerede var opprettet, har det gått altfor lang tid uten en lyd. Ergo kontakt de uansett Anonymkode: 0af94...cfd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå