AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #1 Skrevet 12. desember 2019 Hei, jeg har et barn på 14 mnd som nylig fikk en Ipad i førjulsgave av onkelen sin. Hn skal ikke bruke den med det første og skjermtiden kommer til å være minimal. Men jeg tenker å laste ned noen barne-app/pedagogiske app til de gangene barnet skal bruke Ipaden, og lurte derfor på om det er noen småbarnsforeldre som har noe å anbefale? Anonymkode: 3a72d...3f3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #2 Skrevet 12. desember 2019 Legg den vekk, til ungen blir eldre. Anonymkode: 3d71f...d7f 34
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #4 Skrevet 12. desember 2019 Fantorangen-appen nrk-super er fin hvis barnet skal se bestemte Barne-TV-programmer. ellers finnes det en drøss av baby-apper, men det har jeg ingen erfaring med. Tipper musikk/lyd og sterke farger blir populært. Anonymkode: 6c581...742 9
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #5 Skrevet 12. desember 2019 WHO kom nettopp med nye retningslinjer som anbefaler 0 skjermtid til barn under 2. Helt sinnsykt med nettbrett til en ettåring! 👎👎👎 https://www.google.com/amp/s/www.nytimes.com/2019/04/24/health/screen-time-kids.amp.html Anonymkode: d8ad8...2b1 23
Gjest Warrior Skrevet 12. desember 2019 #6 Skrevet 12. desember 2019 Jada. Gi barna sånne ting så tidlig så mulig å få enda flere barn late.
EEØm Skrevet 12. desember 2019 #7 Skrevet 12. desember 2019 Musikkapp, kamera og lydbokapp er fantastisk i den alderen. De elsker jo musikk og kan fortelle mye om sitt humør ved å velge musikk etter humør om språket ellers ikke er så tydelig. Det er veldig gøy å ta bilder med barn og snakke om dette. Det er gode muligheter for å bli god i språk når man snakker, og man kan ha konkurranser om hva man skal ta bilde av eller hva man ser på bildet. Man kan også sammenligne eller huske ting. Dette er også en god mulighet for barnet til å uttrykke seg ved å ta bilde av det det er opptatt av om ikke det klarer å uttrykke hva som er viktig for det. Små barn tar stort sett nærbilder, og det som blir tatt bilde av er gjerne noe barnet er opptatt av, og da er det fint å snakke om dette. Lydbøker er også veldig koselig og fremmer språkforståelse. 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #8 Skrevet 12. desember 2019 Fantorangen. Anonymkode: bfa21...bc1 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #9 Skrevet 12. desember 2019 7 minutter siden, Warrior skrev: Jada. Gi barna sånne ting så tidlig så mulig å få enda flere barn late. 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: WHO kom nettopp med nye retningslinjer som anbefaler 0 skjermtid til barn under 2. Helt sinnsykt med nettbrett til en ettåring! 👎👎👎 https://www.google.com/amp/s/www.nytimes.com/2019/04/24/health/screen-time-kids.amp.html Anonymkode: d8ad8...2b1 Jeg lurer på om dere som er negativ til iPad til barn, lar dem se på TV? Eller aktiviserer dere barna på andre måter hele tiden? I så fall må jeg si meg imponert. Ts; det finnes mange bra apper for små barn. Se her https://laringsverkstedet.no/nyheter/news/367093 Anonymkode: 0eb02...083 6
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #10 Skrevet 12. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på om dere som er negativ til iPad til barn, lar dem se på TV? Eller aktiviserer dere barna på andre måter hele tiden? I så fall må jeg si meg imponert. Ts; det finnes mange bra apper for små barn. Se her https://laringsverkstedet.no/nyheter/news/367093 Anonymkode: 0eb02...083 Vi ventet til sønnen vår var to år med å se på barne-TV. Savnet det ikke før den tid, heller. Jeg vet de så litt i barnehagen, og det er helt uproblematisk. Han brukte iPad første gang da han var tre, og da kun på flyturer (vi flyr en del, da). Da beholdt iPaden sin novelty factor og flyreiser går veldig bra. Vet de bruker litt nettbrett i barnehagen, også, igjen – helt uproblematisk. Jeg ville ventet med skjerm til hun er to år. Du kan spille musikk for henne, spille lydbøker for henne osv., men ikke gi henne iPaden. Anonymkode: 328b1...8a0 5
Gjest Warrior Skrevet 12. desember 2019 #11 Skrevet 12. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på om dere som er negativ til iPad til barn, lar dem se på TV? Eller aktiviserer dere barna på andre måter hele tiden? I så fall må jeg si meg imponert. Ts; det finnes mange bra apper for små barn. Se her https://laringsverkstedet.no/nyheter/news/367093 Anonymkode: 0eb02...083 Du vet vi hadde TV når vi var barn på 90 tallet også ikke sant? Ja TV såg vi på. Spilte nitendo og PlayStation. Likevel var vi mye mer aktiv. Problemet er at mange av foreldrene er blitt lat og alt handler om sosiale medier for tiden. Livet er på Internett. Folk ser nesten ikke TV mer. Alt er jo på nett! Trening hva er det for noe? Lære barna å like trening er du gal? BARNEMISSHANDLING ikke sant? De må jo få sitte på rumpene sine fra de er babyer og lære å liker Internett og iPad og alt det der. Akkurat som foreldrene.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #12 Skrevet 12. desember 2019 3 minutter siden, Warrior skrev: Du vet vi hadde TV når vi var barn på 90 tallet også ikke sant? Ja TV såg vi på. Spilte nitendo og PlayStation. Likevel var vi mye mer aktiv. Problemet er at mange av foreldrene er blitt lat og alt handler om sosiale medier for tiden. Livet er på Internett. Folk ser nesten ikke TV mer. Alt er jo på nett! Trening hva er det for noe? Lære barna å like trening er du gal? BARNEMISSHANDLING ikke sant? De må jo få sitte på rumpene sine fra de er babyer og lære å liker Internett og iPad og alt det der. Akkurat som foreldrene. Helt enig. Vi klarte å være aktive før selv om vi hadde tilgang til skjerm. Det er ikke skjermen som er skadelig, men bruken. Litt skjerm skader ingen selv om de er små. Men sannsynligheten er større for at det blir mye skjerm om man ikke er bevisst på dette. Anonymkode: d444c...16d 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #13 Skrevet 12. desember 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på om dere som er negativ til iPad til barn, lar dem se på TV? Eller aktiviserer dere barna på andre måter hele tiden? I så fall må jeg si meg imponert. Ts; det finnes mange bra apper for små barn. Se her https://laringsverkstedet.no/nyheter/news/367093 Anonymkode: 0eb02...083 Er det imponerende om barnet klarer å leke uten skjerm? Hva skjedde med duplo, dukker, bamser, puslespill, biler. Min eldste er 13, så jeg sammenligner ikke med 1959-tallet. Men jeg tror man gjør lurt i å ikke bruke skjerm ukritisk som barnevakt i ubegrensede mengder. Synes det er hårreisende når jeg ser folk hypnotisere småbarn med skjerm for å få dem til å sitte stille så de voksne kan sitte med sin egen skjerm eller snakke om voksenting. Du trenger ikke aktivisere barnet hvert minutt, du må la barnet lære seg at man kan leke selv. Anonymkode: 8396e...359 9
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #14 Skrevet 12. desember 2019 Jeg skal svare på det du spør om jeg, tydeligvis vanskelig for mange Min på 18 mnd spiller maks 10 min på iPad i uka. Da sitter vi sammen med han. Han liker «spill for barn» og «sound touch lite». Han hermer etter lydene dyrene lager og syns det er morsomt i en liten periode før det er full fres igjen. Du skriver jo både om skjermtid og at han ikke skal bruke den enda så virker som du har et fornuftig forhold til dette. Det er ikke «enten eller» som mange her later til å tro. Mitt barn kan i hvert fall leke på egenhånd, tegn, tulle, turne, løpe OG spille litt på iPad ☺️ Anonymkode: 4e239...9aa 5
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #15 Skrevet 12. desember 2019 Fantorangen-appen er fin. Ellers er kamera gøy, og kan hjelpe deg med å finne ut hva barnet er opptatt av. Tegning på skjerm er også ofte populært, spesielt blant barn som mangler de motoriske ferdighetene til å tegne på papir. Det finnes en veldig god app med bilder og lyd av forskjellige dyr, kjøretøy etc. Det som er viktig er at padden ikke blir barnevakt, men noe dere gjør sammen. Alene blir det bare masse sanseinntrykk, som ikke nødvendigvis er så lett å håndtere alene for en liten hjerne. Sammen blir det en fin måte å utvikle språk, kreativitet, problemløsning og kjennskap til diverse ting. Anonymkode: 194a7...a6a 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #16 Skrevet 12. desember 2019 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på om dere som er negativ til iPad til barn, lar dem se på TV? Eller aktiviserer dere barna på andre måter hele tiden? I så fall må jeg si meg imponert. Ts; det finnes mange bra apper for små barn. Se her https://laringsverkstedet.no/nyheter/news/367093 Anonymkode: 0eb02...083 Mine barn fikk se på tv ja, men det var ikke mye om dagen. Man leker med barna, tegner, maler, plastelina, ut i skogen, aker, det er så mye å gjøre med barna. Og de er i barnehagen, så er det noen få timer hjemme før de skal i seng. Jeg vil gjerne være sammen med barnet mitt jeg da. Jeg har og reist en del med barna, og jeg ordnet alltid en sekk til hver av de, med aktivitetsbøker, klistremerkebøker, små spill, fargesaker, kjeks osv. Ungene elsket å få åpne disse sekkene. De fikk ipad da de var ca 10 år. Og de er begge tenåringer, så er ikke sånn at det er så lenge siden. Anonymkode: 9d5dd...f06 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #17 Skrevet 12. desember 2019 Rare balloon-popper spill, Fantorangen, NRK super. Det er nok litt tidlig ennå, men dette sammen med enkle paint/doodle apper som lar dem tegne er det som mine har hatt mest glede av (3,5 og 6år nå) Anonymkode: 8ae72...e3a
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #18 Skrevet 12. desember 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på om dere som er negativ til iPad til barn, lar dem se på TV? Eller aktiviserer dere barna på andre måter hele tiden? I så fall må jeg si meg imponert. Ts; det finnes mange bra apper for små barn. Se her https://laringsverkstedet.no/nyheter/news/367093 Anonymkode: 0eb02...083 Her har 6-åringen ikke iPad. Grunnen er at hjernen blir stimulert på en helt annen måte (tilfører dopamin = belønning for hjernen) ved iPad enn ved passiv tv-titting. Ser barne-tv 30 min hver dag. Hvorfor skal man aktivisere barna "hele tiden"? Da får man jo barn som ikke evner å bruke kreativiteten! Vi aktiviserer aldri. Anonymkode: 66341...72d 6
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #19 Skrevet 12. desember 2019 Definitivt for tidlig. Men du/far kan jo bruke den selv? Anonymkode: 0fa32...a39 2
Gjest Chroma Skrevet 13. desember 2019 #20 Skrevet 13. desember 2019 Min 2-åring liker fantorangen, pudding-TV og bimi boo. Den siste appen er lærespill.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå