AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #1 Skrevet 12. desember 2019 Hei Har ei venninne som sliter litt med leggingen av dattera si på snart tre år. Barnehagen hennes har sagt at hun er så trøtt på morgenen at hun verken spiser eller leker og er bare sutrete, og de har sagt at hun må være uthvilt for å være i barnehagen. Dette er hun enig i, og selvsagt jeg også. Men hun skjønner ikke alvorligheten i det. Jeg har sagt til henne at de burde legge barnet tidligere, for de lar henne være oppe til 23,00 og 01 på natten, gir henne godterier og herjer til langt ut på kvelden,for så at vekkingen klokka 7 er full av gråt hos barnet.. (jeg vet det, vi bor i samme gate, og vi snakker sammen daglig, samtidig som vi samkjører en del). De klarer rett og slett ikke endre rutinene, fordi de eldre barna på ti år styrer showet. For å være ærlig tror jeg at det har noe med kultur å gjøre, hun er fra et annet land og det er visst ganske vanlig.. Jeg har ikke lyst til å fortelle henne det, og alt jeg kan gjøre er å gi råd til hvordan å endre rutiner (typ kutte dagsoving, sukkerbombe og herjing før kvelds).. Men det har endt med at dattera har vært hjemme fra bhg i lang tid og de styrer på med det se gjør fra før.. Hva mer kan jeg som venninne gjøre? Er det frekt om jeg forteller henne som det er? Eneste grunnen til at jeg er såpass engasjert er fordi jeg er så glad i barna hennes, og jeg har barn på samme alder, og det kunne aldri falt meg inn å holde på slik.. Er det noe barnehagen kan gjøre for å hjelpe henne? Burde jeg be henne snakke med dem? Anonymkode: 9f16e...21c
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #2 Skrevet 12. desember 2019 Du bør snakke med henne om det. For det høres ikke greit ut. Råd henne til å snakke med helsesøster om dette, og kanskje kan hun få tilbud om noe veiledning. Mulig hun blir sur på deg, det er en risiko å ta. Men barna bør jo uansett settes først. Anonymkode: 37da2...459 5
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #3 Skrevet 12. desember 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du bør snakke med henne om det. For det høres ikke greit ut. Råd henne til å snakke med helsesøster om dette, og kanskje kan hun få tilbud om noe veiledning. Mulig hun blir sur på deg, det er en risiko å ta. Men barna bør jo uansett settes først. Anonymkode: 37da2...459 De har kjempefin helsestasjon i denne kommunen, så det var en god ide Takk for tipset. Anonymkode: 9f16e...21c
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #4 Skrevet 12. desember 2019 Dette ville jeg bare sagt rett ut. Du trenger ikke pakke det inn engang, bare vær tydelig (og høflig). "Barn på tre år trenger ca. 10–12 timers søvn, så hun bør legge seg rundt kl. 20 (f.eks.). Det er lurt å unngå sukker og herjing før leggetid, og heller ha et fast rituale med bad, kveldsmat og lese bok på sengen (f.eks.)." Du kan jo bare endre litt så det passer deres situasjon bedre. Anonymkode: 0a09c...ef6 5
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #5 Skrevet 12. desember 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette ville jeg bare sagt rett ut. Du trenger ikke pakke det inn engang, bare vær tydelig (og høflig). "Barn på tre år trenger ca. 10–12 timers søvn, så hun bør legge seg rundt kl. 20 (f.eks.). Det er lurt å unngå sukker og herjing før leggetid, og heller ha et fast rituale med bad, kveldsmat og lese bok på sengen (f.eks.)." Du kan jo bare endre litt så det passer deres situasjon bedre. Anonymkode: 0a09c...ef6 Uff, jeg har prøvd flere ganger 😭 husker jeg nevnte det å lese på sengen, men hos dem er bøker utenom skole som is i ørkenen.. For et år siden skjønte ikke jenta hva de skulle brukes til en gang og jeg fikk boka tilbake etter helt ødelagt etter å ha blitt revet i og slengt i bakken.. Anonymkode: 9f16e...21c
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #6 Skrevet 12. desember 2019 Veldig vanlig i andre kulturer. Barn på 3 år bør legge seg kl 7 når de skal opp tidlig dagen etter. Skaff noen brosjyrer om god søvnhygiene for barn, eller Finn noe på nettet og få henne til å lese det Anonymkode: 1d09d...fea 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #7 Skrevet 12. desember 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uff, jeg har prøvd flere ganger 😭 husker jeg nevnte det å lese på sengen, men hos dem er bøker utenom skole som is i ørkenen.. For et år siden skjønte ikke jenta hva de skulle brukes til en gang og jeg fikk boka tilbake etter helt ødelagt etter å ha blitt revet i og slengt i bakken.. Anonymkode: 9f16e...21c Men ikke fokuser på å lese på sengen i første omgang, det første som må tas tak i er leggetid. De kan antakeligvis ikke legge henne kl. 20 første dagen, men leggetiden må gradvis flyttes tidligere. Jeg ville tro de er mer motivert for å fikse dette nå, når barnet for tiden blir holdt hjemme fra barnehagen pga. dette? Anonymkode: 0a09c...ef6 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #8 Skrevet 12. desember 2019 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men ikke fokuser på å lese på sengen i første omgang, det første som må tas tak i er leggetid. De kan antakeligvis ikke legge henne kl. 20 første dagen, men leggetiden må gradvis flyttes tidligere. Jeg ville tro de er mer motivert for å fikse dette nå, når barnet for tiden blir holdt hjemme fra barnehagen pga. dette? Anonymkode: 0a09c...ef6 Virker som de ikke skjønner alvoret og alt er som før.. Det kan nok hende de gjør mer enn jeg vet, mest sannsynlig, men jeg har ikke sett eller hørt noen endringer. Anonymkode: 9f16e...21c
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #9 Skrevet 12. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette ville jeg bare sagt rett ut. Du trenger ikke pakke det inn engang, bare vær tydelig (og høflig). "Barn på tre år trenger ca. 10–12 timers søvn, så hun bør legge seg rundt kl. 20 (f.eks.). Det er lurt å unngå sukker og herjing før leggetid, og heller ha et fast rituale med bad, kveldsmat og lese bok på sengen (f.eks.)." Du kan jo bare endre litt så det passer deres situasjon bedre. Anonymkode: 0a09c...ef6 Min 10 åring legger seg kl 20 når hun skal på skolen, så det er for sent for en 3 åring. Anonymkode: 8e1b2...3de
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #10 Skrevet 12. desember 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min 10 åring legger seg kl 20 når hun skal på skolen, så det er for sent for en 3 åring. Anonymkode: 8e1b2...3de Tenker det kommer an på når en står opp også personlig foretrekker jeg at mi jente på snart 3 sovner senest 1930, for da sover hun til hun våkner mellom syv og halv åtte på morgenen men så ser jeg at selvom hun kanskje sovner seinere, våkner hun til samme tid.. Så jo tidligere, jo bedre. 20 er likevel i seneste laget for en 3 åring ja.. 😕 Anonymkode: 9f16e...21c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå