Gå til innhold

Synsforstyrrelser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den siste tiden har jeg lagt merke til at jeg ser streker rundt lyskilder somer et stykke unna. F.eks rundt bil-lys. Dette er tynne streker rundt hele lyset, ser nesten litt stjerne-aktig ut. På engelsk kalles det visstnok "starbursts". Det kan variere hvor tydelige/påfallende disse strekene er. Jeg er ganske sikker på at jeg ikke så dette tidligere. Jeg har også fått svarte flekker/fluer i synsfeltet den siste tiden. Dog har jeg hatt dette tidligere også. Jeg var hos optiker, og synet mitt hadde ikke blitt dårligere, og hornhinnene mine hadde heller ikke blitt skjevere. Hun undersøkte også øynene mine for å sjekke etter skader etc. Det så tydeligvis også normalt ut.  Optikeren hadde likevel ingen forklaring på hvorfor jeg ser disse strekene rundt lyskilder mer enn tidligere. Jeg har også veldig tørre øyne for tiden, men det er ikke uvanlig for meg å ha, særlig på vinteren. Jeg er likevel bekymret for hva disse strekene kan komme av? Jeg så dem tross alt ikke tidligere. Kan jeg ha en form for øyesykdom? Optikere kan tross alt ikke se "alt". 

Anonymkode: 70330...89b

Skrevet

Hvis du er virkelig bekymret så bør du nok få henvisning til øyelege ja, men kanskje fastlegen først? Har du opplevd noe hodepine, kvalme eller slikt i sammenheng med dette? (Spør fordi det kan minne om symptomer jeg fikk når jeg begynte å utvikle migrene, men da fulgte det med kvalme og hodepine).

Sånne svarte fluer eller flekker eller hva man skal kalle det er visst veldig vanlig og ingenting galt :)

Anonymkode: 55db0...dfb

• Liker 3
Skrevet

Når dette skjer med meg trenger jeg sterkere styrke på linsene

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er virkelig bekymret så bør du nok få henvisning til øyelege ja, men kanskje fastlegen først? Har du opplevd noe hodepine, kvalme eller slikt i sammenheng med dette? (Spør fordi det kan minne om symptomer jeg fikk når jeg begynte å utvikle migrene, men da fulgte det med kvalme og hodepine).

Sånne svarte fluer eller flekker eller hva man skal kalle det er visst veldig vanlig og ingenting galt :)

Anonymkode: 55db0...dfb

Har ikke slike symptomer i sammenheng med dette. Hadde dog migrene med aura i tidlig tenårene, men synsforstyrrelsene var annerledes da.

Skrevet
1 minutt siden, Anonymus6 skrev:

Når dette skjer med meg trenger jeg sterkere styrke på linsene

I følge optikeren så trengte jeg ikke sterkere styrke på brillene. Jeg er litt nærsynt, og har briller. Dog bruker jeg aldri brillene mine, og jeg merket at det ble bedre når jeg tok på brillene. Skal også sies at jeg kun ser disse strekene rundt lys på avstand, ikke på nært hold. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

I følge optikeren så trengte jeg ikke sterkere styrke på brillene. Jeg er litt nærsynt, og har briller. Dog bruker jeg aldri brillene mine, og jeg merket at det ble bedre når jeg tok på brillene. Skal også sies at jeg kun ser disse strekene rundt lys på avstand, ikke på nært hold. 

Men det er vel sånne streker som kommer når lys er "ute av fokus" på en måte?

sikkert ikke noe farlig uansett, men hvis du er redd ville jeg dratt til en spesialist som kan gi deg bedre svar enn fremmede her på kg:) 

lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Trodde dette var vanlig, jeg? I hvert fall når man blir eldre eller er nærsynt.

Anonymkode: e2d79...9b9

• Liker 1
Skrevet

MR kan være lurt.

Anonymkode: f0df5...2c4

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

MR kan være lurt.

Anonymkode: f0df5...2c4

MR av hjernen tenker du?

Skrevet

Jeg har skjeve hornhinner og får disse strekene selv, men går bort når jeg har på briller. Men synes ikke de svarte feltene høres bra ut så tror du bør ta deg en sjekk

Anonymkode: 0f3ad...3a1

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har skjeve hornhinner og får disse strekene selv, men går bort når jeg har på briller. Men synes ikke de svarte feltene høres bra ut så tror du bør ta deg en sjekk

Anonymkode: 0f3ad...3a1

Det det er ikke felt, mer fluer i synsfeltet. Dette har jeg hatt tidligere, og kan tydeligvis være helt normalt.

Skrevet

Hei. Jobber i bransjen. Det du beskriver høres ut som floaters. De flyter rundt i glasslegemet og forstyrre synsfeltet. Tok optikeren bilde av netthinnen din når du hadde kontroll? Skal ikke være så farlig så lenge de beveger seg. Men får du skygger som står i ro og lysglimt bør det sjekkes raskt.  Ta en sjekk hos en annen optiker viss du er bekymret. Kan være store forskjeller på kunnskapene hos optikerene. Lykke til 

Anonymkode: a5015...1de

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jobber i bransjen. Det du beskriver høres ut som floaters. De flyter rundt i glasslegemet og forstyrre synsfeltet. Tok optikeren bilde av netthinnen din når du hadde kontroll? Skal ikke være så farlig så lenge de beveger seg. Men får du skygger som står i ro og lysglimt bør det sjekkes raskt.  Ta en sjekk hos en annen optiker viss du er bekymret. Kan være store forskjeller på kunnskapene hos optikerene. Lykke til 

Anonymkode: a5015...1de

Optikeren tok ikke bildet av netthinnen. Hun studerte øyet mitt, men det ble ikke tatt et bilde. Ja, de beveger seg, og synes bare når det er lyst, men jeg ser dem ikke hele tiden. Ser ikke skygger eller lysglimt. Bør det tas bilde av netthinnen? Hva kan dette eventuelt vise? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Optikeren tok ikke bildet av netthinnen. Hun studerte øyet mitt, men det ble ikke tatt et bilde. Ja, de beveger seg, og synes bare når det er lyst, men jeg ser dem ikke hele tiden. Ser ikke skygger eller lysglimt. Bør det tas bilde av netthinnen? Hva kan dette eventuelt vise? 

Du bør absolutt ta bilde av netthinnen! Merkelig at optikeren ikke gjorde det. Gå til en optiker som har 360 kamera. Det kan være rifter i netthinnen som skal behandles!  

Anonymkode: 9b208...13f

Skrevet

Når du sier du har tørre øyne antar jeg at det er årsaken. Det vil si at det blir mer "gugge" på øynene, siden det er tørrere, og dette gjør at man ser tidvis utklart. Både dette og fluer i synsfeltet er helt normalt.

Anonymkode: a0ab1...ee6

Annonse
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør absolutt ta bilde av netthinnen! Merkelig at optikeren ikke gjorde det. Gå til en optiker som har 360 kamera. Det kan være rifter i netthinnen som skal behandles!  

Anonymkode: 9b208...13f

Da skal jeg dra til en annen optiker og gjøre dette. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du sier du har tørre øyne antar jeg at det er årsaken. Det vil si at det blir mer "gugge" på øynene, siden det er tørrere, og dette gjør at man ser tidvis utklart. Både dette og fluer i synsfeltet er helt normalt.

Anonymkode: a0ab1...ee6

Har selv mistenkt at tørre øyne er årsaken, da jeg tross alt bare er i tidlig 20-årene, og har ingen familiehistorie med øyesykdommer. Er likevel bekymret, og klarer ikke legge den bekymringen fra meg. Dette gjør at jeg stirrer på lyskilder «hele tiden» for å sjekke om jeg ser disse «strekene»/spredningene rundt lysene. Det fører jo selvsagt til øynene mine bare blir tørrere og trøtte. De er allerede tørre fordi jeg stirrer på skjermer (mobil, PC, TV så og si hele dagen). I tillegg får jeg «alltid» tørre øyne om vinteren.

Skrevet

Jeg fant ut at jeg går på to medikamenter som kan forårsake tåkesyn og dobbeltsyn, er det mulig at det kan være årsaken?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...