Gå til innhold

Hvor mange fag er det mulig å ta opp og få toppkarakter på i ett semester?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg ønsker å studere medisin, og går nå på sykepleien, men siden jeg ikke møtte opp på eksamen på sykdomslære første forsøk og leverte legeerklæring på grunn av sykdom andre forsøk  må jeg vente et år før jeg får ta eksamen igjen. Derfor har jeg tenkt å bruke det året på å ta opp fag. 

Jeg har gått på studiespesialisering på VGs. Og har alle realfagene, men eksamenene i tredjeåret gikk kjempe dårlig. Jeg besto og har derfor mange 2 i disse realfagene. I andre fag som historie og kroppsøving har jeg 6 og 5. Jeg jobbet ikke med fagene når jeg gikk på VGs, så på serier i timene og visste aldri hva jeg ville studere. Snittet mitt ble 4,2. Med realfagspoeng. 

jeg går på sonans og tar opp fag dette året. Jeg har tatt opp igjen 1p, fysikk og geografi. Fikk 5 på alle. Leste 2 dager før til geografi eksamen og rakk ikke å lese alt. Femmere er ikke bra nok og jeg må ta disse på nytt.

Neste semester har jeg tenkt å ta geofag (nytt fag for å få snittet opp), naturfag, S1, biologi og samfunnsfag. Jeg har tenkt at jeg skal ta opp igjen geografi og fysikk for å få 6. Jeg har også sykdomslære å lese til. Jeg starter lage notater til sykdomslære, lage en strukturert plan. Slutte å se på filmer, sette meg ned fra 8 til 22 hverdag. Utenom de dagene jeg har skole. Jobbe etter skolen med fagene osv. Dette semesteret er litt lenger enn semestret før. Jeg har tidligere eksamensoppgaver i fagene, har alle notater. Jeg trenger bare å lese både fysikken og geografien. 

jeg har mange fag jeg skal ta opp og kommer til å bruke ca 3 år hvis alt går etter planlagt, mens jeg studerer sykepleien. 

Nå har jeg 5,4 med realfagspoeng, alderspoeng, 2 poeng for høyere utdanning og de nye karakterene. 

snittet for å komme inn i medisin 68,5 i 2018.😱

Spørsmål

Har noen tatt så mange eksamener og oppnådd toppkarakterer?

Hvordan var det og er det mulig?

Har dere andre ting dere anbefaler. 

Beklager, det blir mye å lese.

Anonymkode: f18b6...6a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det første du må gjøre er å skille snitt og karaktersnitt. Virker som du blander disse i teksten din. Sett opp et excelark med karakterpoeng, fagpoeng og andre poeng, så ser du fort hvor skoen trykker og hva som lønner seg å jobbe med. Trekk fra maks tilleggspoeng du kan få fra inntaksgrensen og del på 10, så får du det rene karaktersnittet du trenger. 

Tok opp en del fag for å komme inn, men det er mange år siden. Kombiner fagene hvert semester slik at de er mest mulig like. Da kan du dra nytte av pensumet i flere fag. Prioriter hvilke fag du trenger 6'er i, og de som krever veldig mye kan lønne seg å få 5'er i (og heller sette inn støtet andre steder). Hold deg litt oppdatert på samfunnet rundt deg, slik at du kan dra inn dagsaktuelle tema, særlig på muntlig eksamen. Husk at pensum på sykepleien også kan være relevant for å vise bredde. Husker ikke hvor mange fag jeg tok per semester, men var nok 4-5 stk pluss andre studier og frivillig arbeid. Det går fint, du må bare prioritere. 

Anonymkode: 3d01e...653

• Liker 1
Skrevet

Du burde kanskje satse på 23/5? Da trenger du ikke ta opp så mange fag. 

Ellers er jeg enig med forrige innlegg. Noen fag er det svært vanskelig å få 6 i på skriflig eksamen. Det betyr at du må ha desto flere andre seksere for å veie opp. 

Anonymkode: 6c405...96e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...