Gå til innhold

Du som har venner: hvordan har du fått dem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her på forumet leser man jo ofte om folk som ikke har venner. Men du som har venner; hvordan har du fått dem? 

Tenker det kan være noen givende tips/innsikter å hente fra andres erfaringer :)

Anonymkode: d31c3...d89

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg laget denne tråden for bare et par dager siden, så kan skrive under på at du ikke er den eneste som lurer. 😊

De fleste vennene jeg har er barndomsvenner som jeg bodde i nærheten av og gikk på barne- og ungdomsskole med. Og andre jeg har blitt kjent med via disse når de har blitt kjent med andre studievenner senere. Disse vennskapene har bestått til voksen alder (tidlig 30-årene). Men jeg skal ikke si at jeg har et enormt stort nettverk, og synes det er vanskelig å etablere nye vennskap. Jeg merker også at de er mer opptatt og at hyppigheten for kontakt avtar.

Anonymkode: f0ac3...e28

Skrevet

1. Vært venner siden 5 klasse. Bor langt unna men møtes flere ganger i året og drar på ferier sammen osv. 

2. Vært venner siden 10 klasse, møtes flere ganger i uka. 

3,4,5,6,7 og 8. Jeg og venninnen siden 10 klasse var i en stor "gjeng, ble kjent med de gjennom hverandres venners venner osv... bare jeg og veninnen siden 10 klasse som har blitt kjent på skolen av alle de. Vi er fortsatt en gjeng. 

3. Ble kjent på kvinneguiden 🙈 fått et veldig nært vennskap faktisk! Snakker ca hver dag. Møtes innimellom. 

4. Bestevenn i 8 klasse. Vært opphold i hele 12 år! Men fått kontakt igjen nå. 

5. Vært venner siden 1 klasse på barneskolen. Møtes noen ganger i året på litt lengere opphold, sånn overnatting et par dager.  men snakker sporadisk. 

Dette er de nermeste, men har mange sånne vanlige venner å... sånne som man snakker med et par ganger i året og møter tilfeldig på ting osv. Og kanskje avtaler noe med hver 4 år. Men har ikke telling på hvor mange det er, men blitt kjent med de via venners venner oppigjennom årene. 

Anonymkode: 0e5c0...35e

Skrevet

^ jeg er 26. 

Anonymkode: 0e5c0...35e

Skrevet

Noen barndomsvenner, men bor ikke i samme by som dem lenger så ses ikke ofte.

Noen fra studiet

Noen har jeg blitt kjent med på fester fra mitt yngre liv, og vi forble venner

Noen bekjente fra idrettsorganinsasjoner

Anonymkode: 8a1e3...7c7

Skrevet

Ei fra ungdomsskolen, vi har hatt kontakt siden. Ei fra høyskolen. Ei møtte jeg på fest, mistet kontakt litt etterpå men fikk igjen kontakten da vi møttes flere ganger hos samme felles vennene, begynte etterhvert å møtes utenom fester siden vi hadde barselpermisjon omtrent samtidig.

Det er de jeg har mest kontakt med og møter alene. Ellers har jeg noen venner/bekjente gjennom at mannen min kjenner samboeren deres, men møter de veldig sjelden på tomannshånd. 

Anonymkode: 0ef76...583

Skrevet

Jeg har to skikkelig nære venninner, bestevenninner, og ei som jeg ikke er like nære med (tenker at det finnes flere grader av venninner liksom, noen dype vennskap og noen mere overflatiske) 

Den aller beste og næreste venninnen min ble jeg kjent med da vi startet i samme klasse på vgs. Dønn solid vennskap som har overlevd det meste, selv om vi til tider har bodd på hver vår kant av landet. Nå bor vi nærme hverandre og er tante til hverandres barn. Hun er den som kjenner meg best, som jeg deler historie med og som jeg vet alltid er her for meg. Heldigvis går ektefellene våres godt overens også. 

Den andre nære venninnen min ble jeg kjent med på studiet. Vi bor i samme by og omgås ofte. Stiller alltid opp for hverandre, uten spørsmål. 

Ellers så har jeg ei venninne som jeg bie kjent med da vi ble naboer for 17 år siden. Vi var naboer i tre år, men har fortsatt daglig kontakt via telefon/snap/fb og vi møtes ofte. Hun vet ikke alt om meg sånn som bestevenninna mi gjør, men vi har likevel et fortrolig vennskap 

Har også barndomsvenninner som jeg har mere perifer kontakt med, møtes sjeldent.  

Jeg hadde for endel år siden flere venninner, men dessverre så mistet jeg de da jeg ble langvarig syk som følge av en skade og operasjon der jeg i etterkant nesten ble låst til hjemmet og ei sykeseng i ett år og derfor kunne jeg ikke være med på fyll og fanteri. Var såklart trist der og da, men ser nå i etterkant at de var ikke gode venninner når vennskapet ikke tålte sykdom. 

Så: jeg har ikke så mange venninner, men man trenger ikke så mange heller. Har man ei god venninne så har man alt. 

• Liker 1
Skrevet

De jeg tilbringer mest tid med:

Ei jeg kjenner fra barneskolen. Hun gikk i en annen klasse enn meg. Har ellers ikke kontakt med noen jeg gikk i klasse med på barne- eller ungdomsskolen.

Ei jeg ble kjent med via et familiemedlem der jeg vokste opp. Jeg ble bare med og hang med de, også ble vi gode venner. Dette var da jeg gikk på vgs.

Ei fra folkehøgskolen.

Jeg har tatt en bachelor og to etterutdanninger. Har ei venninne jeg fremdeles har kontakt med fra bachelorstudiet. Fikk også noen venner på de etterutdanningene jeg tok. Da hadde jeg blitt voksen. Tok siste etterutdanningen da jeg var 30, og fikk en veldig god venn der. Så det går an å få venner i voksen alder også :). Vi var veldig «på», da. Begge hadde flyttet med samboer til ny by, og var interesserte i å bli kjent med noen. Vi var begge flinke til å ta initiativ og invitere hverandre. 

Jeg holder på med en hobby, hvor det er treff rundt om kring i landet, mest på sommeren. Jeg drar på disse treffene 3-4 ganger i året, og har fått et knippe venner der som jeg treffer.

Anonymkode: fcb68...003

Skrevet (endret)

Være utadrettet og interessert i å høre etter det andre/venner har å si. Være positivt innstilt, og vise at man gjerne vil rekke ut en hjelpende hånd.

Invitere til selskap og tilrettelegge for middag eller by på et eller annet.

Dele av deg selv vanskelige ting, men kun når det passer seg sånn, f.eks når man sitter sammen i rolige omstendigheter hvor det virker naturlig å åpne seg. Ellers skal man være forsiktig med å klage sin nød over små bagateller, og heller ikke brette ut om livets problemer, som det faktisk bare blir dårlig stemning av. 

Fokusere på positive ting, og hva man kunne tenke seg.

Ikke snakk negativt om deg selv eller om andre. 

Ta imot komplimenter ved å vise at du blir glad og takknemlig. Ikke unnskyld deg, eller blås det bort.

Vær ikke redd/tilbakeholden med å si at du vil ha svar. Men aksepter også helt at andre sier nei takk til ditt forslag.

Ikke kom med unnskyldninger og forklaringer i lange baner. Det er ikke interessant å høre på. Et kort beklager holder (f.eks hvis man har vært uheldig med å komme for sent, man har glemt osv). Rett det opp igjen heller ved å vise de neste gangene (vanligvis) at du ikke pleier å gjøre det, vis det i handling.

Vær en du kan stole på.

Kom presis (heller litt før enn for sent) og hold avtaler.

Legg fra deg mobiltelefonen evt hjemme, og ikke sjekk den, vanligvis. 

Vis at du blir glad over å se menneskene du møter/dine venner. La andre føle seg velkommen. Behandle dem med godhet og respekt og vis at de er spesielle og at du bryr deg. Ønsk dem det beste, si det gjerne, men først og fremst vis det.

Hvis det er en du synes er en fin person, så tenk deg hva du kunne gjøre for å glede denne personen. Kanskje du kunne laget noe bolle/kake, og hengt på døren en smakebit? 

Endret av exictence
Skrevet

Mime 3 beste venner møtte jeg via gaming, to av de er fra Norge, ses ganske så ofte da de ikke bor så alt for langt unna, den siste er ikke fra Norge, og bor ikke i Norge, men ses noen ganger i året, vi snakket omtrent daglig. 

Ellers har jeg ett parr fra da jeg gikk på skole, og noen jeg har blitt kjent med via andre venner igjen. 

Anonymkode: e32cc...c51

Skrevet
3 timer siden, exictence skrev:

Være utadrettet og interessert i å høre etter det andre/venner har å si. Være positivt innstilt, og vise at man gjerne vil rekke ut en hjelpende hånd.

Invitere til selskap og tilrettelegge for middag eller by på et eller annet.

Dele av deg selv vanskelige ting, men kun når det passer seg sånn, f.eks når man sitter sammen i rolige omstendigheter hvor det virker naturlig å åpne seg. Ellers skal man være forsiktig med å klage sin nød over små bagateller, og heller ikke brette ut om livets problemer, som det faktisk bare blir dårlig stemning av. 

Fokusere på positive ting, og hva man kunne tenke seg.

Ikke snakk negativt om deg selv eller om andre. 

Ta imot komplimenter ved å vise at du blir glad og takknemlig. Ikke unnskyld deg, eller blås det bort.

Vær ikke redd/tilbakeholden med å si at du vil ha svar. Men aksepter også helt at andre sier nei takk til ditt forslag.

Ikke kom med unnskyldninger og forklaringer i lange baner. Det er ikke interessant å høre på. Et kort beklager holder (f.eks hvis man har vært uheldig med å komme for sent, man har glemt osv). Rett det opp igjen heller ved å vise de neste gangene (vanligvis) at du ikke pleier å gjøre det, vis det i handling.

Vær en du kan stole på.

Kom presis (heller litt før enn for sent) og hold avtaler.

Legg fra deg mobiltelefonen evt hjemme, og ikke sjekk den, vanligvis. 

Vis at du blir glad over å se menneskene du møter/dine venner. La andre føle seg velkommen. Behandle dem med godhet og respekt og vis at de er spesielle og at du bryr deg. Ønsk dem det beste, si det gjerne, men først og fremst vis det.

Hvis det er en du synes er en fin person, så tenk deg hva du kunne gjøre for å glede denne personen. Kanskje du kunne laget noe bolle/kake, og hengt på døren en smakebit? 

Ikke rart folk synes det er vanskelig å få venner med den bruksanvisningen der🤣vennskap skal være ukomplisert. 

Anonymkode: 6728b...0da

• Liker 5
Skrevet

Studie og arbeidsplasser. Er ikke venner med noen av dem jeg gikk på barne- og ungdomsskolen og heller ikke VGs. Så har jeg også min samboers venner 😊

Anonymkode: ac2d4...d49

Skrevet

Har kjøpt mine.

Anonymkode: eb3ea...8a1

Skrevet

Gjennom skole, jobb, studier og barselgrupper.

Anonymkode: c9d62...f1f

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke rart folk synes det er vanskelig å få venner med den bruksanvisningen der🤣vennskap skal være ukomplisert. 

Enig i at vennskap skal være ukomplisert. Hva er det du mener er komplisert med det jeg har skrevet? Jeg er veldig interessert i å høre din mening om det.

Skrevet

Jeg har ingen venner fra barne og ungdomstid og har hatt veldig skiftende venner opp gjennom årene Nå har jeg venner fra tidligere jobb, og så en som jeg ble kjent med gjennom en fb-gruppe. Har også hatt en venninne jeg ble kjent med gjennom felles barn som var venner, men det ble mindre kontakt etter noen år. Har også hatt flere andre venninner fra tidligere jobber og kurs o,l. men kontakten ble "borte" etterhvert. Har vært venninne med en nabo, men hun måtte jeg kutte ut fordi vi ikke fungerte sammen, Og så hadde jeg en venninne fra barselgruppe i flere år, men hun flyttet og kontakten forsvant. Så egentlig er det veldig vanskelig å holde kontakten med venner du får i voksen alder over tid. Men nå har jeg heldigvis 3-4 venninner som jeg satser alt jeg kan på å beholde. Får gjerne flere også, men det er noe som må komme litt av seg selv tror jeg. Vennskap er litt som kjærlighet, det må komme når det kommer, Samtidig er det viktig å være åpen for å få nye venner og se muligheter for vennskap når det oppstår. 

Anonymkode: 12b13...bb1

Skrevet

I rekkefølgen der jeg har flest nåværende venninner:

- nåværende og tidligere kollegaer, og ektefeller av mannlige kollegaer. Ungt og dynamisk miljø, mange like interesser, mange sosiale arrangement med og uten følge. 

- studietiden - studentforening, faddergruppe, kollektiv, og tilfeldige personer jeg for eksempel satt ved siden av på forelesning, møtte på en fest, mm

- folk jeg har møtt på secondment (jobbutveksling) og reiser

- venners venner

- koner/samboere til mannens kompiser

- nåværende og tidligere naboer

- barndommsvenner, jeg har flyttet mye og bor ikke på hjemplassen, så her har jeg mistet mange underveis

- gjennom familie. Svigerinner, kusiner. 

Anonymkode: f389a...42e

• Liker 1
Skrevet

Noen bare dukker opp, vi snakker i 2 min og bare finner ut av vi liker hverandre 😂 

noen dukker opp via familie, noen gjennom venners venner, andre gjennom jobb. Men så er det veldig stor forskjell på hvor gode venner vi er. Noen kan jeg invitere på vennekveld hjemme, mens andre slår jeg bare av en prat med når jeg treffer dem på fest eller på butikken. 

Anonymkode: 793d3...195

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo bare normal oppførsel for de fleste..

Anonymkode: 8a1e3...7c7

Skrevet

Har flere venner som jeg har hatt siden barne/ungdomsskolen. Så har jeg venner jeg ble kjent med på videregående også.

I voksen alder har jeg fått venner gjennom barna også,f.eks gjennom fritidsaktiviteter eller foreldrene til vennene til barna. 
gjennom jobb har jeg også et flust av venner.

Anonymkode: 0ca44...161

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...