Gå til innhold

Svigerfar med alvorlige spilleproblemer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min er skikkelig frustrert nå. Etter at vi var på julehandel idag så begynte vi å prate om svigerfar sin økonomi og hvorfor han har så dårlig råd. Svigerfar hadde en god jobb og har god pensjon, men allikevel så har vi merket at det virker som han har økonomiske problemer. Vi har blant annet sett flere inkassobrev i postkassa. Noe annet han også sliter med er hygienen og lukter noen ganger rett og slett piss. Leiligheten ser heller ikke ut, den har nok ikke vært ordentlig vasket på flere år. Kostholdet hans er også veldig dårlig, han kjøper det billigste med masse stivelse og sukker, i perioder går han ned i vekt fordi han ikke får i seg nok mat. Pga økonomien. 

Vi har hittil trodd at han har så dårlig økonomi fordi han har oppetter ørene i gjeld. Ikveld fant vi ut hvorfor det er som det er. Svigerfar har inkasso på i overkant av 1 million ( og han eier ingenting, ikke bil, ikke hus, ikke hytte, absolutt ingenting og leier ), men dette er ikke det største problemet. På nettbanken hans fant vi ut at han for det første ikke betaler sine inkasso regninger overhodet. Så oppdaget vi det store: han er spillegal og har på det meste spilt for 40.000 på en mnd!  Ved å blad bakover i kontobevegelsene så ser vi at dette har foregått over flere år. 

Nå lurer kjæresten min på hva han skal gjøre. Alt har sklidd ut for faren, det er tydelig at alle pengene går til spilling, inkasso blir ikke betalt, leiligheten er bedriten og lukter, og svigerfar selv også lukter. Svigerfar har i tillegg høy utdannelse og er flink til å prate for seg, så kjæresten min lurer veldig på hvordan er konfrontasjon vil gå for seg. 

Kjæresten min og søsteren hans lurer på hva dem burde gjøre. Snakke med svigerfar først eller at kjæresten min og søsteren hans drar til svigerfar sin fastlege og tar dette opp? Greia er jo at svigerfar først og fremst er syk, men han klarer heller ikke å ta vare på seg selv. Han burde ha verge og bo i omsorgsbolig. Han er 68 år gammel. Søsknene hans er også bekymret for han ( og de vet ikke en gang om spillegjelden ), men vet heller ikke hva de kan gjøre. 

Hva er det rette å gjøre her?

Anonymkode: 103c2...dbb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis gjelden først har blitt så stor som den har blitt så kan dere egentlig nesten "slå dere til ro" med at han sannsynligvis aldri vil klare å betale dette tilbake, og da spiller det ingen rolle om det er 1 eller 10 millioner. Det som vil skje, er at han vil få maksimalt trekk på lønn/pensjonsutbetalinger, men ikke mer enn at han har til livsopphold (men siden du sier han har god pensjon, sjekk for all del om det er mulig å få til en nedbetalingsplan). Hvis han ikke eier noe, så har han ingenting som kreditorene kan ta, og de kan ikke ta fra ham det som går til husleie, strøm, mat og nødvendig livsopphold. Økonomien kan derfor egentlig bare "skure og gå".

Når det gjelder de andre helsemessige problemene og det med verge og omsorg så vet jeg ikke hvordan det er vanlig å gå frem, men dette vil jeg tro at er lett å finne ut av da det tross alt ikke er unormalt at eldre i familien blir dårligere i helsen, dement og andre ting, og at pårørende ser de trenger hjelp. Og det at noen av de eldre kanskje ikke klarer å innse det selv er nok også en helt vanlig problemstilling som helsevesenet er kjent med. Det gjelder nok å få ham til lege, så kan han bli tatt hånd om. Det er mulig at kjæresten din eller andre pårørende kanskje kan ta det opp med sin egen fastlege for å få noen råd om hvordan gå frem.

Anonymkode: 23346...1ba

• Liker 4
Skrevet

Hei ts. For en kjip situasjon. 😟

Støtter AB over her. Økonomien kan dere bare slutte å bekymre dere over, selv om dette er et sjokk for dere.

Husk at dere kan også ringe hans fastlege med en bekymringsmelding der dere beskriver situasjonen, uten at han sier noe om hva han og svigerfar snakker om. Men lytte kan han.

Vet ikke så mye om annen fremgangsmåte.. Men dessverre så er det en "menneskerett" å velge å leve på et sett som vi andre syns er uverdig og uhygienisk. Dess lenger ned i gørra han kommer, dess mindre bryr han seg om det rundt. Tvangsparagrafer er strammet inn så det skal mye til for å få gjennom slikt dersom han ikke ser problemet og amarbeider om å få hjelp. Utredning om feks demens mot hans vilje må vel dokumenteres? Jeg vet ikke, snakk med legen og evt kommunen om hva som er mulig å få til... 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...