Gå til innhold

Hvor mye vann drikker du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg var før veldig dårlig på å drikke vann, men har skjerpet meg veldig det siste halvåret. Jeg drikker nå ca 7-8 dl hver dag (drikker ikke noe annet enn vann) og trodde jeg var kjempeflink, men ser nå at nhi anbefaler å drikke 2 liter hver eneste dag (for kvinner). Er det virkelig normalt å dikke så mye? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke rent vann, nei. De 2 literne inkluderer vann i mat. De færreste av oss spiser kun tørt pulver... Er du tørst, så drikker du vann. Er du ikke tørst, så trenger du sannsynligvis ikke vann akkurat da.

Anonymkode: 93660...aa3

• Liker 2
Skrevet

De sier også: "Hos de fleste blir nærmere åtti prosent av væskebehovet dekket gjennom drikke, og tyve prosent gjennom mat." Dette med å drikke så fryktelig mye vann er en nymotens idé: https://www.vg.no/forbruker/helse/i/GklBm/advarer-mot-overdrevet-vanninntak-vi-er-mennesker-ikke-kameler

(Nymotens ideer er ofte langt bedre enn fortidens altså, men det er også i overkant mye uvitenskapelige spekulasjoner når det gjelder kost og ernæring nå om dagen.)

Anonymkode: 6ccbe...c97

Skrevet

Som det de andre sier her; drikk når du er tørst. Hvis ikke så trenger du ikke vann. 

For noen år siden var det vanlig å se folk gå rundt med vannflaske hele tiden som de smånippet til i den feilaktige tro at det skulle ha noe å si for helsa. Det er avslørt som tull og det er det heldigvis slutt på. :)

Anonymkode: 793fa...921

• Liker 1
Skrevet

Mennesker er ikke kameler. Det har ingenting for seg å bøtte nedpå med vann. Drikk når du er tørst. Man får i seg vann gjennom maten også.

Anonymkode: aae1f...c16

Skrevet

Jeg drikker ca 2-3 liter om dagen. Har swell flaske, og fyller opp med iskald kullsyrevann. 

Merker stor forskjell på hud, oppblåsthet og appetitt om jeg drikker lite gjennom dagen. 

Anonymkode: 34086...7c4

Gjest Snøkvit
Skrevet

Jeg passer på å få i meg 2 liter om dagen 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...