Dina Skrevet 30. mai 2005 #1 Skrevet 30. mai 2005 Kan dette bli problematisk?? :klø: Jeg har bestemt meg for å få meg en kattunge, og har funnet verdens nydeligste lille pus! Men; jeg har både akvarium og dverghamster fra før, er det da dumt å anskaffe seg katt i tillegg??? Håper noen har gode råd til meg, da jeg må ta en avgjørelse på dette i løpet av morgendagen!
Gjest katteeier Skrevet 30. mai 2005 #2 Skrevet 30. mai 2005 Så lenge ikke hamsteret blir stående i samme rom som katten skal det ikke være noe problem. En ting er at buret kanskje er trygt - men jeg tror nok hamsteret blir "litt" stressa om katten står utenfor og sikler. Akvarium bør ikke være noe problem - jeg vet mange som har både katt og fisk. Regner med det er tildekket. Katten kommer trolig bare til å sitte og glo på fiskene, hun knuser ikke glasset eller noe:)
Englepus Skrevet 30. mai 2005 #3 Skrevet 30. mai 2005 Bare hold hamsteren unna katten så går det bra. En rotte jeg hadde fikk hilse på en katt en gang. Riktignok en pysekatt som freste og sprang, men det skremte vannet av rotta. Den satt i et hjørne og hyperventilerte lenge etterpå.
Dina Skrevet 30. mai 2005 Forfatter #4 Skrevet 30. mai 2005 Tusen takk for svar begge to! Da går det kanskje bra med både hamster, fisker og katt! Tenkte litt på at katten kanskje ville prøve å hoppe opp på akvariet når den ble større.... men det er ikke sikkert det trenger å bli noe problem! Nå har jeg jo dverghamsteren i bur i en krok på stua, men det spørs om jeg ikke må finne alternativ plassering til den da!!?? :klø:
Trampe Skrevet 30. mai 2005 #5 Skrevet 30. mai 2005 Jeg har hatt katt og dverghamster sammen. Det var ikke noe problem i det hele tatt.. Hamsteren var ganske dum da, tror ikke den skjønte helt faren katta kunne representere. Den satt bare der og så på henne hvis hun satt ved buret Blir hamsteren redd når katta er i nærheten må man jo handle. Men poenget mitt er at katta var forståelsesfull når det gjaldt kjæledyr. Hun jaktet fugler og mus ute, men jeg kunne slippe hamsteren på gulvet ved henne og hun rørte den ikke. Den satt på ryggen hennes og kunne gå på bordet ved siden av henne - hun brydde seg ikke. Jeg har faktisk et bilde av dem der de sitter ved samme matfat (de spiste ikke samme mat da, men de satt ihvertfall der, og det var en kjempesøt situasjon) Det går sikkert helt fint med katta, prøv deg frem. Du bør nok flytte buret ut av stua så lenge katta er lita, og kanskje du kan flytte det tilbake igjen hvis katta skjønner at det er et kjæledyr og ikke en leke. nå skal det sies at man kan være uheldig. Katta jeg fortalte om fikk kattunger, og vi beholdt en av dem. Han brøt seg inn på soverommet til eksen min om natta, videre inn i buret til ørkenrottene våre og spiste en av dem...det var bare hodet igjen da eksen min våknet. Og dette var faktisk på julaften
Mrs. K Skrevet 30. mai 2005 #6 Skrevet 30. mai 2005 Da vi fikk vår omplasseringskatt stod ett av akvariene bare med halvt glass på. Det tenkte jeg ikke noe på før jeg oppdaget at akvariet var tomt :-? Katten hadde kost seg Hilsen Trille
Dina Skrevet 30. mai 2005 Forfatter #7 Skrevet 30. mai 2005 Jeg har hatt katt og dverghamster sammen. Det var ikke noe problem i det hele tatt.. Hamsteren var ganske dum da, tror ikke den skjønte helt faren katta kunne representere. Den satt bare der og så på henne hvis hun satt ved buret Blir hamsteren redd når katta er i nærheten må man jo handle. nå skal det sies at man kan være uheldig. Katta jeg fortalte om fikk kattunger, og vi beholdt en av dem. Han brøt seg inn på soverommet til eksen min om natta, videre inn i buret til ørkenrottene våre og spiste en av dem...det var bare hodet igjen da eksen min våknet. Og dette var faktisk på julaften Skal ta dette til etterrrtning...!!!
Dina Skrevet 30. mai 2005 Forfatter #8 Skrevet 30. mai 2005 Da vi fikk vår omplasseringskatt stod ett av akvariene bare med halvt glass på. Det tenkte jeg ikke noe på før jeg oppdaget at akvariet var tomt :-? Katten hadde kost seg Hilsen Trille :o Uffda, det var et sånn skrekkscenario jeg gjerne ville unngå!!!
Dina Skrevet 30. mai 2005 Forfatter #9 Skrevet 30. mai 2005 Et annet spørsmål; den første tiden, mens katten er liten, bør jeg da la den gå fritt rundt i hele huset mens jeg er på jobb, eller er det bedre å la den være på ett rom???
Gjest katteeier Skrevet 31. mai 2005 #10 Skrevet 31. mai 2005 Vi hadde kattungen på ett rom (stort) om han måtte være alene, både pga problemer med oppvarming i huset, og fordi han selvsagt rev ned og dro i stykker ymse gjenstander. Synes det var greit å ha litt kontroll med hva han kunne få tak i, og at han var i nærheten av kassa si. Men dersom du kan gjemme unna blomsterpotter og pyntegjenstander og sånt som hun kan finne på å velte ( og doruller som hun kan spise.. og tråder og garn som hun kan vase utover gulvet...), har hun det sikkert best om hun har stor plass. Selv om kattunger kan finne på å sove nesten et døgn i strekk kan du være ganske sikker på at hun har vært våken mens du var borte:)
Mrs. K Skrevet 31. mai 2005 #11 Skrevet 31. mai 2005 :o Uffda, det var et sånn skrekkscenario jeg gjerne ville unngå!!! Nå er der glass på. Begge kattene vet at de ikke har lov å sitte oppe på akvariet, men jeg er helt sikker på at de gjør det når vi ikke er hjemme og noen ganger glemmer de at vi er hjemme og lurer seg opp, men hopper fort ned igjen når de oppdager oss
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå