Gå til innhold

Svik mot gravide kvinner

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å, jeg er glad jeg har 7 minutters kjøring mellom hjemmet mitt og fødeavdelingen!!!! Får bare håpe jeg er i nærheten når vannet går.....

Nå er ikke jeg noe distrikts-forkjemper av de store, heller tvertimot..... men med 8 uker igjen til min egen fødsel, så hadde jeg nok ikke vært så avslappet og trygg som det jeg faktisk er i dag, hvis jeg hadde visst at nærmeste jordmor og fødestue hadde vært en lang båt-tur eller 5 timers slitsom biltur unna!

Skrevet

Ja, det er trist...

Men du Zena... som ikke er noen disktriktsforkjemper, snarere tvert imot. Du er glad for at du selv ikke har så lang tid til sykehuset. Vet du at... det er på grunn av sånne som deg at tilstandene er som de er?!

Skrevet

*Nikker*, helt enig...... Selv om ikke JEG er den direkte grunnen til at sykehusene legger ned sine avdelinger begrunnet ut fra mikro-økonomiske prioriteringer, og hard kamp mellom de ulike "diagnose"-forkjemperne i sykehusets korridorer.

Kunne gjerne tenkt meg å bodd i et kjempehus langt ute på vidda, med frisk luft, havutsikt, ingen skumle narko-langere som truer mitt lille barn på nærmeste gatehjørne OG hatt tilgang til kjempespennende jobber, et fargerikt kulturliv, flerkulturelt restauranttilbud og yrende uteliv i gåavstand fra hjemmet mitt.

Men "pose og sekk"- og "ja, takk begge deler"-greier funker ikke har jeg finni ut. Ikke på skattebetalernes bekostning ihvertfall......

Gjest Anonymous
Skrevet

Kunne gjerne tenkt meg å bodd i et kjempehus langt ute på vidda, med frisk luft, havutsikt, ingen skumle narko-langere som truer mitt lille barn på nærmeste gatehjørne OG hatt tilgang til kjempespennende jobber, et fargerikt kulturliv, flerkulturelt restauranttilbud og yrende uteliv i gåavstand fra hjemmet mitt.

Men "pose og sekk"- og "ja, takk begge deler"-greier funker ikke har jeg finni ut. Ikke på skattebetalernes bekostning ihvertfall......

Jeg tror heller ikke at folk i distriktene ønsker både i pose og sekk heller, men et forsvarlig helsetilbud er noe alle har rett på uansett hvor man velger å bo.

Et annet perspektiv er at det er faktisk i distriktene verdiene skapes i dette landet. På vestlandet finnes oljeindustrien som medvirker til å fylle oljefondet. Det er utenfor vestlandskysten oljen taes opp.

Det er fisk som er landets største eksportvare, den blir tatt opp utenfor nord og vestlandet.

Det er ikke i byene verdiene skapes, men det er byene som har de største offentlige utgiftene (naturlig nok).

Skrevet

var vist ikke innlogget...

innlegget over er fra meg.... :oops:

Skrevet

Ja, og så kan man spørre seg om hva som er "et forsvarlig helsetilbud". En gravid kvinne kan like gjerne risikere å miste sitt barn pga. svikt i legetilbudet på østlandet som på finnmarks-vidda (jf. historien om fastlegeordningen vs. plikt til å yte øyeblikkelig hjelp).

Og jeg tenker med gruff på om dersom, atte mitt barn skulle bli født for tidlig, så kan det være at det faktisk blir sendt til Danmark for nødvendig hjelp, mens jeg blir liggende på Ahus....... Men både barnet mitt og jeg vil få et forsvarlig helsetilbud, selv om det hadde vært betryggende å hatt kuvøsen ved siden av seg.....

Så at jeg er glad for at jeg har 7 minutter til nærmeste fødestue, er vel mer begrunnet i praktiske årsaker; jeg kan veien til nærmeste jordmor, barnets far vet hvor vi skal når fødselen har startet, jeg slipper å oppsøke lege når vannet går og jeg slipper å transporteres med hellikopter hvis tiden blir knapp. Jeg har rett og slett færre faktorer å tenkte på!

Distriktspolitikk er mer enn fisk i havet og tilgang til fødestua! Og et forsvarlig helsetilbud skal være uavhengig av distrikspolitikk!

Skrevet

Dette dreier seg ikke bare om distriktspolitikk, da. Det er også snakk om å legg ned fødestuer i Oslo-området, noe som kan føre til at vordende mødre midt i tjukkeste Oslo også må reise ganske så langt når de skal føde. Det er langt fra ytterkanten av Romerike til ytterkanten av Follo - hvis helseplanen skal gjennomføres.

Ta også en titt til Sverige. Der bygde de ned på samme måte som foreslått her. Det førte til at fødende i Stockholm måtte reise ut av landet for å føde, for kapasiteten var bygd så langt ned at det ikke var plasser til alle fødende i Sverige.

Lysende utsikter for vordende mødre........

Og - jeg må bare si det, selv om det kanskje er litt på siden av debatten - prøv å gjette om det er mange kvinner som har vært i utvalget som foreslår dette....

• 1 måned senere...
Skrevet

det er ikke lenge siden jeg ble kjørt til sykehuset i fulll fart, fødte 3mnd for tidlig. barnet mitt kunne ha dødd hvis sykehuset hadde vært for langt unna. Det er livsviktig at disse små krabatene blir tatt godt vare på når de kommer. det er dumt at alt skal sentraliseres, for man kan trenge et ordentlig helsetilbud selv om man ikke bor i en stor by.

Gjest Anonymous
Skrevet

I dist. ordner man seg på en annen måte.

Skrevet

Hvordan ordner man det i distriktene??????

Jeg vet at det er kvinner som, for å være på den sikre siden, reiser hjemmefra i god tid før fødselen for å være i nærheten av sykehuset når tiden er inne. Det er ikke særlig ok å vente en måned eller to langt unna familien akkurat, og det er heller ikke ok for den vordende pappaen å vite at han antagelig ikke rekker fram i tide til å støtte mor under fødselen.

Jeg kaller ihvertfall ikke dette "å ordne seg"....

Skrevet

hva med når barna kommer altfor tidlig, 3mnd var mitt tilfelle. man kan jo ikke vite når disse små har tenkt seg ut. men jeg vet ikke hva man gjør ulike steder.

Gjest Kvinne fra utkanten
Skrevet
Zena skrev:

Jeg bor i et kjempehus langt ut på vidda med frisk luft. Det er ingen skumlenarkolangere som truer mitt lille barn. Ikke er det et flerkulturelt restaurantliv og yrende uteliv i gåavstand fra hjemmet mitt. Har vel ikke tilgang til det Zena karakteriserer som spennende jobber.

Poenget er at jeg trives her, jeg ønsker å bo i utkanten eller distriktet eller bygda. Det er her jeg har mine røtter og her vil jeg oppdra mine barn. Det er ikke et must for meg å ha tilgang til urbane fasiliteter og rariteter til daglig. Det er ikke et savn for meg! Og jeg betaler skatt! Jeg er en skattebetaler.

Men jeg får vel i pose og sekk om jeg skal slippe å reise 35 mil til nærmeste fødestue. Ettersom hva slags årstid det er jeg nedkommer, kan jeg møte på stengte veier på grunn av storm, rasfare eller fordi vegvesenet ikke ser seg råd til å brøyte om natta slik at veien fokker igjen . Men det er vel "ja-takk, begge deler-greier" det. Vi er vel så storforlangende vi i perieferien. Jeg gjentar nok en gang at jeg betaler skatt. Snylter jeg på dere i byene hvis jeg hadde måttet kun reise 20 mil for å føde? :evil:

Dette kaller jeg ikke et forsvarlig helsetilbud!

Til Bettie og Line-mor

Hos oss ordner man seg på to måter. Enten blir man sendt til stedet med fødestua par dager før termin, om man ikke har nedkommet. Eller så blir man sendt med ambulanse når fødselen begynner. Og det sies å være direkte ubehagelig å tilbringe flere timer i ambulanse med veer. Det siste er vel det mest vanlige. Da jeg fødte ble jeg sendt til fødestua en uke før termin, fordi kommunenes eneste jordmor hadde fri den uka jeg hadde termin og ingen av de utenlandske vikarlegene ville ta ansvar for meg. Det var ensomt, siden jeg ikke har noen kjente på den plassen. Jeg ble gående der i tre uker før fødselen startet.

Jeg vil heller ikke kalle dette for å ordne seg.

Kvinne fra utkanten

Skrevet

vet av egen erfaring at ambulanse og veer er ikke det beste nei. men jeg har ikke mer enn en halv time, noe ambulansen gjorde til 15min. hadde ambulansen tatt en time, hadde kanskjet barnet mitt dødd under ture, tre mnd for tidlig som han var.

Det er synd at det ikke finnes fødestuer nærmere også de i utkanten, for det er jo ingen som vet hvordan en fødsel vil gå, før den er over.

Skrevet

Hei kvinne fra utkanten

Jeg er enig i at det du beskriver ikke er "å ordne seg", det er bare nødvendig fordi tilbudet er for dårlig.

Jeg synes det er galt at helsetilbudet er avhegig av at man bor i eller like i nærheten av en stor by - når det gjelder fødsler. Alle vet hvor mye bedre og tryggere det er å få barn et sted man ihvertfall er litt kjent.

Samtidig forstår jeg at noen helsetjenester bør sentraliseres noe - helst når det er så spesielle greier at leger sjelden kommer borti det. Da er det greit å ha en kompetanse samlet noen få steder slik at det utvikles noen spesialistsentre.

Men det gjelder IKKE fødsler, for det er noe som er svært vanlig, og som de fleste innen helse kommer borti - opptil flere ganger. Så denne tjenesten bør i større grad enn i dag være desentralisert. Det har faktisk vist seg at de små fødeavdelingene drives minst like kostnadseffektivt som store fødeavdelinger ved store sykehus. Lokale fødeavdelinger gjør kvinnene tryggere, og fødselen bedre.

Selvfølgelig vil det kunne oppstå situasjoner som krever spesialister, men jeg tror at det er bedre både for mor og barn at man blir sendt videre fra sitt lokale fødested til spesialistene i de tilfellene, i stedet for å sende alle mødre til sentraliserte, store fødeavdelinger for å kunne være i beredskap for de få spesielle tilfellene.

Skulle vært artig å sende noen mannlige komitemedlemmer (av de som er for nedlegging) et par tre timer i ambulase, etter de hadde fått klyster - og med beskjed om at de måtte knipe igjen til de kom fram til sykehuset. Da hadde de kanskje følt litt av hva det vil si å være fødende underveis...... Tror kanskje det kunne blitt FLERE fødestuer da, jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...