Gå til innhold

Ansamling av gamle bilvrak, og trær som spyr kontinuerleg løv fra naboen ?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)

Er etterhvert blitt  nokså fortvila over naboens sin ansamling av gamle bilvrak m.m  på egen tomt som forøvri ligger i eit regulert byggefelt.    Naboen har tilsynelatende  høyst mangelfult utviklede evner til å holde det ryddighet / ordenssans  både innom hus og utenom hus og langtifa  særleg hyggeleg å ha slike naboer.   Ikkje bare gamle biler, og skrot ,men hekker som som "spyr " store mengder løv og dritt over til vårt inngangspart, og  bruker betydeleg med tid på reingjøring etter hver sydevestkuling / storm.

Eg anser ikkje "løvdritten " som mitt  ,  men  naboen sitt ansvar.    Skal ein bare måtte godta at store mengder løv fra noboen havner hos andre.     Burde ikkje naboer  som har løvtre kunne vise litt ansavr åplålegge dem  å rake saman løv for å hindre spredning dersom det kan påføre ein ulempe overfor naboene. ?  Nå vurderer eg å sende regning til naboen ettersom det går mye tid til å få bort alt denne "dritten " som kjem flaksende m/ vinden.     Dersom naboen hadde raket saman løvet på sin egen eigedom hadde løvproblemet  vert redusert til eit minimum.       

Miener kommunen bør vera den rette instans å kontakte for  evntl. gje pålegg ,men usikker på hvilken instans.  ?

Endret av Anonym Bruker
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, Anonym Bruker said:

Er etterhvert blitt  nokså fortvila over naboens sin ansamling av gamle bilvrak m.m  på egen tomt som forøvri ligger i eit regulert byggefelt.    Naboen har tilsynelatende  høyst mangelfult utviklede evner til å holde det ryddighet / ordenssans  både innom hus og utenom hus og langtifa  særleg hyggeleg å ha slike naboer.   Ikkje bare gamle biler, og skrot ,men hekker som som "spyr " store mengder løv og dritt over til vårt inngangspart, og  bruker betydeleg med tid på reingjøring etter hver sydevestkuling / storm.

Eg anser ikkje "løvdritten " som mitt  ,  men  naboen sitt ansvar.    Skal ein bare måtte godta at store mengder løv fra noboen havner hos andre.  Burde ikkje naboer  som har løvtre kunne vise litt ansavr åplålegge dem  å rake saman løv for å hindre spredning dersom det kan påføre ein ulempe overfor naboene. ?  Nå vurderer eg å sende regning til naboen ettersom det går mye tid til å få bort alt denne "dritten " som kjem flaksende m/ vinden.     Dersom naboen hadde raket saman løvet på sin egen eigedom hadde løvproblemet  vert redusert til eit minimum.       

Miener kommunen bør vera den rette instans å kontakte for  evntl. gje pålegg ,men usikker på hvilken instans.  ?

Du kan virkelig ikke mene det du selv skriver? At løvet blåser over til deg er vel ikke naboen sitt problem? Hvordan vet du om det løvet er akkuratt hans?

Naboen min er en slik som bryr seg med ALT, forøvrig ett beist uten like som ingen i nabolaget liker, beklager hvis du føler at jeg er litt rett frem, men viste ikke hvordan jeg ellers skulle legge det frem.

Anonymkode: 080c4...45f

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Naboen min er en slik som bryr seg med ALT,

En sånn har jeg også. Står og klipper plenen sin med saks og koster gangveien ved huset med en liten kost og skuler på min lange plen og skeive hekk. 

Pass dine egne saker Ts. 

Anonymkode: 42a47...09a

• Liker 6
Gjest Anonym Bruker
Skrevet

Vinden kan og veret kan ein ikkje få gjordt så mye med.  Trær  , busker og hekker  er selvsagt eieres ansvar og dersom de er til ulempe for andre bør eier ha en moralsk plikt å foreta seg noen.    De fleste trær og busker som blir  beskjert og stelt er oftast ikkje til noe sjenanse.     De aller fleste sørger for å rake bort løv som kan somm kan vera til sjenanse.    De fleste hadde  trolig ikkje satt  særlig   pris på å fått dette løvet  tømt foran inngamgspartiet.         

Skrevet

Du kan kanskje ønske deg norskkurs i julegave? Så kan du bruke tid på noe mer nyttig enn å rake løv? 🤷‍♀️

Anonymkode: 92aa8...07b

• Liker 2
Gjest Anonym Bruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En sånn har jeg også. Står og klipper plenen sin med saks og koster gangveien ved huset med en liten kost og skuler på min lange plen og skeive hekk. 

Pass dine egne saker Ts. 

Eg passer min egne saker , og hadde naboen gjordt tilsvarende så hadde det ikkje vert noe problem.     Eg oppfatter din holdning slik at folk bare må  forholde seg til løvdritten fra naboens tre.     Eier av trærne hos  naboen er den som får aller minst sjenanse av løvet sidan ettersom  vinden sørger for å skyve det meste  over til naboen.      Dersom naboen hadde tatt ansvar å raket saman løvet etter nedfallet hadde dette ikkje vert noe problem.     Har forøvri løvtre selv på min tomt , og alt løvet er forlengst fjærnet selv m.a som eit ledd i å forbygge spredniing til sluker , takrenner m.m          

Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan kanskje ønske deg norskkurs i julegave? Så kan du bruke tid på noe mer nyttig enn å rake løv? 🤷‍♀️

Anonymkode: 92aa8...07b

:kaklehone:  Du har nok noen fellestrekk med denne figuren.    Ønsker deg   en GOD JUL i Løveparken  

Endret av Anonym Bruker
Gjest Anonym Bruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pass dine egne saker Ts. 

Skulle ikkje forundre meg om du følte det deg   "tråkket på " sidan du  slengte deg rundt med hekksaksa i ren forbannelse over at naboen klaget over løvfallet fra trea dine   !   :kjempesinna:

Skrevet
14 minutter siden, Anonym Bruker said:

Skulle ikkje forundre meg om du følte det deg   "tråkket på " sidan du  slengte deg rundt med hekksaksa i ren forbannelse over at naboen klaget over løvfallet fra trea dine   !   :kjempesinna:

Forøvrig, kan jeg som fagperson si at og rake vekk det løvet, det er det dummeste du gjør, gjør som meg, kjør over det med klipperen på høsten og la marken ta seg av resten.

Det er ett evig kretsløp.

• Liker 3
Skrevet

Hekker som spyr løv og dritt? Hekker er ofte nydelige, særlig de med løv. Og trær med løv er flott. Hva skulle vi gjort uten? Kanskje folk som ikke liker løv skal bo i asfaltjungelen? Mener ikke å være slem, men lurer på hva Ts har rundt huset? Bare gress? Asfalt? 

Anonymkode: 2ef0e...091

• Liker 4
Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hekker som spyr løv og dritt? Hekker er ofte nydelige, særlig de med løv. Og trær med løv er flott. Hva skulle vi gjort uten? Kanskje folk som ikke liker løv skal bo i asfaltjungelen? Mener ikke å være slem, men lurer på hva Ts har rundt huset? Bare gress? Asfalt? 

Anonymkode: 2ef0e...091

Til  orientering så kan eg nevne at eg  bor   enebolig m/ omlag  1100 kvm, plen rundt boligen som er delvis beplantet m/  både planter trær. grantrehekker .     Hekker og trær blir forøvri  regelemessig klipt  hver høst / vår., og alt løv og   greiner  blir omhyggeleg raket  saman og kjørt bort på egnet sted.    Ved min barndomhjem  hadde vi også plenty  løvtre, omgjitt av 7 mål dyrket mark ,og som ikkje var til  sjenanse  for andre   naboer.     Løvblad fra Bjørk o.l bør m/ fordel ligge på marker og plener ettersom det innheld næringstoffer til graset og plener.     Men denne "dritten " som samles i  store lag  v/ inngangspartier , terrasser , plattinger gjir  ikkje noen mening.           

Endret av Anonym Bruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan virkelig ikke mene det du selv skriver? At løvet blåser over til deg er vel ikke naboen sitt problem? Hvordan vet du om det løvet er akkuratt hans?

Naboen min er en slik som bryr seg med ALT, forøvrig ett beist uten like som ingen i nabolaget liker, beklager hvis du føler at jeg er litt rett frem, men viste ikke hvordan jeg ellers skulle legge det frem.

Vi ser stor forskjell i mengde løv fra den forrige naboen, som stelte hagen, til den nåværende, som ikke gjør det.

Busker, hekk, og trær som vokser vilt, grener som kryper inn på vår eiendom, og reduserer plassen vi har til parkering (uten å ripe opp bilene).  Uhorvelige mengder  løv fra hekk og løvtrær.

Med den forrige naboen fikk vi også løv inn i vår hage, men ikke i de mengdene vi får i dag.  Jeg forstår faktisk ikke de nye naboene.  Hvorfor kjøpe bolig med stor beplantet hage, hvis de ikke vil stå for nødvendig vedlikehold?

Jeg forstår ts. 

Anonymkode: 2dc04...8e3

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, Anonym Bruker skrev:

Svarer du feil person? Svaret ditt gir ikke mening ut ifra det jeg skrev. 

• Liker 2
Skrevet

gjerde mot naboen, så stopper løvet hans i det og du slipper å se hva som er på tomta

Anonymkode: 3077d...1ce

Skrevet
10 timer siden, Anonym Bruker skrev:

Eg oppfatter din holdning slik at folk bare må  forholde seg til løvdritten fra naboens tre

Det har du rett i. Jeg liker trær. Jeg synes løv er fint. Jeg synes det bør være flere trær i verden og definitivt i boligområder ❤️

Selv samler jeg sammen løvet og legger i blomsterbedet. Noen ganger flyr det nok vekk igjen, men det er ikke så farlig. 

• Liker 2
Skrevet

Du klager over naboens bilvrak og rot (forståelig), men klager også over hekken. Er det ikke bare bra at det er en hekk mellom dere slik at rotet blir skjult fra din tomt da? Og hekken på din side kan du vel beskjære og gjøre fin selv? 

Anonymkode: 8182d...623

Skrevet

Skjønner godt du irriterer deg over naboen som ikke kan holde orden på tomten sin, det skjemmer hele nabolaget at noen ser ut som de bor på en skraphaug. Har man en tomt med naboer i umiddelbar nærhet bør man holde den i orden. Du kan kontakte kommunene slik at de eventuelt kan pålegge han til å rydde tomten for bilvrak osv, vet om en som fikk det gjort. 
Men løvet fra hekken og trærne hans må du nok leve med er jeg redd..

Anonymkode: 7ada3...1cc

Skrevet

Løvet får du ikke gjort noe med, men bilvrakene kan være en mulig kilde til forurensning. Ta kontakt med kommunen, hvilken avdeling som er ansvarlig fra kommune til kommune så det beste er å ringe sentralbordet.

Husk at det skal veldig mye til før det stilles krav til naboen om å fjerne bilene, det som oppfattes som vrak for deg er nødvendigvis ikke samme for andre.

Anonymkode: bf04e...2ae

• Liker 1
Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)

Skal man idag  føre opp eit  tilbygg / påbygg , bygge garasje, boder etc. så må ein forholde seg til eit regelverk.      Sende nabovarsel,  kommunen må underrettes, og  må  kanskje   forligge dispensajon o.s.v .    Dette for at det ikkje skal vera fritt frem.

Derimot kan ein  idag   fritt plante både  trær ,  hekker  inntil grenselinjer (såfremt de ikkje  er i  strid m/ siktlinjer v/ veg)  og  som omsider kanskje vokser   både 10-20 meter ,og  på sikt  skaper trøbbel for naboene.      Det uskyldige  lille  løvtreet som naboen   i sin tid plantet v/   grensebyte  "spyr" nå  etterhvert store mengder med løv,  sevje utover naboens eigedom , terrasse, inngangparti, trapper.     Dersom ein kunne "snudd vindrettningen ein har 360 dagerv i året " så hadde kanskje naboen selv fått all nedfallet ifra treet på egen tomt.    .     Løvet fra mange trær   avgjir ikkje bare  betydeleg mengder løvblad som innholder  fukt , men også  sevje som som lager  fort   grønske  / mose på  mange hustak , betong, og treverk.               

Nei det finnes  ingen hekk som markerer grenselinjen mellom naboer., og heller ingen annen fysisk markering.  

Derimot har naboen min og hans nabo på "motsatt side"   plantet Tjuvahekk langs sin grenselinje , men  den  ikkje  berør ikkje meg.

Min nabo valgte omsider  forlengelse   av     hekken  parallet m/ huset som ledd i  skjerming mot veg  /  parkeringplass  v /sitt hus).   Hekken vart   plantet "like inntil  felles innkjørsle" utan omsyn til    trafikkbilde..   

Planter, trær, og hekker er slikt som hører til rundt eit hus, men slikt må stelles, og dersom ein ikkje vektlegger omsynet til naboer vitner det om egoisme.   Hekken hadde  ikkje bydd på nevneverdig problem dersom den hadde blitt  klipt ,stelt og nedfallsløvet raket bort. 

Poenget :  Ansamlingen av alle  bilvrakene som  står plassert på naboens tomt står i strek  kontrast til naboens holdning og  behandling av hekken,  og slik han ønsker å ha det rundt  seg.    Det finnes  oftest  klare motsettningsforhold  hvordan  naboer ønsker å ha det rundt seg, men når ein ein bor i eit regulert byggefelt så børe det finnes noen regler

Endret av Anonym Bruker
Skrevet

Syns du høres ut som en helvetes nabo ts, glad jeg ikke bor ved siden av deg. 

Anonymkode: 9883c...407

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...