AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #1 Skrevet 11. desember 2019 Hei, Jeg har en mastergrad innenfor IT (mastergrad), men føler likevel at min innsats og grad blir devaluert innenfor familien. Merker det særlig godt nå som det nærmer seg jul, og da mest i forhold til to kusiner som begge holder på å utdanne seg innenfor medisin. Begge måtte ta mange år på voksenopplæring før de fikk bra nok karaktersnitt, men likevel er det slik hver jul ift. meg at "jada, hun har ok økonomi" og "jada, hun har en ok jobb", men mine søskenbarn (eldste er et år yngre enn meg, og er på fjerde år og yngste er tre år yngre enn meg og går på første eller andre år nå) får masse oppmerksomhet og gratulasjoner, mens når jeg var ferdig utdannet var det liksom ingenting. Er utdannelse som ingeniør såpass mye dårligere enn utdanning som lege? Anonymkode: a249f...647
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #2 Skrevet 11. desember 2019 Kommer vel litt an på hvilken jobb du får. Finnes jo ekstremt mange ingeniører og jobber. Det er litt forskjell å jobbe for et firma med 1000 ansatte hvor du har liten betydning til å jobbe i et firma hvor du er en av dem som virkelige lager fremtidens teknologi. Samme gjelder vel lege også, er litt forskjell på å være fastlege (mener det ikke negativt, vi trenger fastleger) og være en meget god kirurg. For å summere det opp, det er ikke utdannelsen som er imponerende, men hva du klarer å oppnå. Det er hvert fall min mening. Anonymkode: 29313...ef2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #3 Skrevet 11. desember 2019 It ingeniør? Du mener dataingeniør? Anonymkode: 007fb...9f4
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #4 Skrevet 11. desember 2019 Det er noen som blir helt blendet av «prestisjeyrker». Det sier endel om dem, men ikke noe om dem. Bare ignorer det. Snart må disse kusinene dine gå knalltunge nattevakter og likevel vil de tjene mindre enn deg. Anonymkode: bb750...344
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #5 Skrevet 11. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er noen som blir helt blendet av «prestisjeyrker». Det sier endel om dem, men ikke noe om dem. Bare ignorer det. Snart må disse kusinene dine gå knalltunge nattevakter og likevel vil de tjene mindre enn deg. Anonymkode: bb750...344 *sier ikke noe om DEG skulle det selvsagt stå Anonymkode: bb750...344
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #6 Skrevet 11. desember 2019 Kommer vel an på øyet som ser. I min "verden" er medisin "ut" for typ 20 år siden. Anonymkode: 1656e...3f9 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #7 Skrevet 12. desember 2019 Jeg er lege og utdannet i Norge. Hadde et høyt karaktersnitt, men hva så? Gi blaffen i om du ikke får honnør fra familien. Medisinstudiet og legeyrket er oppskrytt. Punktum. Kunne jeg valgt på nytt hadde jeg aldri studert medisin. Anonymkode: 8d6db...293 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #8 Skrevet 12. desember 2019 Det hadde jeg valgt å drite i. Folk som bryr seg om hvilken status yrker gir, er så utrolig uinteressante. Anonymkode: 1145a...42c
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #9 Skrevet 13. desember 2019 For en del voksne mennesker er nok medisin fortsatt veldig status. IT-bransjen er jo litt spesiell og det er vanskelig for andre å relatere seg til hva man faktisk gjør på jobb. Vær takknemlig for at du har valgt en bransje som mest sannsynlig gir deg høyere timesbetaling enn leger, fleksitid, mulighet for hjemmekontor, osv. Det frister ikke akkurat å være lege med 45-timers uker, kveldsvakter, nattevakter og null fleksibilitet. Anonymkode: 48c64...99f
LilleMakrell Skrevet 13. desember 2019 #10 Skrevet 13. desember 2019 Synes folk som er interesserte i jobben sin og føler de har havnet på rett hylle, de som brenner for noe og gjør en god jobb, er mest imponerende. Samme hvilken type jobb, egentlig.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #11 Skrevet 13. desember 2019 De får kanskje mye oppmerksomhet pga andre ikke forventet at de faktisk skulle få det til? Hadde jeg vært i din situasjon så hadde jeg helt ærlig ikke brydd meg et sekund engang. Det vil alltid være noen med lavere/høyere utdannelse enn deg. Vær glad på dems vegne og la det gå. Anonymkode: 9306e...e99
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #12 Skrevet 13. desember 2019 Du skal være sjeleglad(!) du ikke må jobbe i helsevesenet. Forøvrig hadde jeg ikke brydd meg, det er du som kommer best ut av det, både helsemessig og økonomisk. Anonymkode: 32896...ac5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå