AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #1 Skrevet 11. desember 2019 Jeg håper noen har peiling her fordi jeg er forvirret. Er det ikke slik at i P-rom inngår kun rom som er godkjent som oppholdsrom? Dvs kjeller med små vinduer høyt oppe ikke er godkjent som oppholdsrom og kan ikke inngå i P-rom? Hvorfor skriver takstmannen da at det er P-rom når det mangler vinduer som er riktig plassert og riktig størrelse etter byggeforskriftene, rømningsvei, osv? I taksten jeg leser står det både at kjeller er oppført som P-rom og at kjeller ikke er godkjent som oppholdsrom med søknad. Er det ikke selvmotsigende? Noen som kan dette som kan forklare meg dette og svare om kjeller uten godkjenning som oppholdsrom kan være P-rom lovlig? Anonymkode: 1fa0a...70c
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #2 Skrevet 11. desember 2019 Et rom som er innredet skal inngå i p-rom, ofte er det satt inn som forbehold i annonse/takst at rommet vurderes ut fra nåværende bruk og innredning, ikke offentlig godkjennelse. Et p-rom kan jo være et innredet rom som ikke brukes til varig opphold, og da vil det jo være godkjent. Det er kun hvis det skal endres til varig opphold (soverom, stue etc.) at man må søke om bruksendring. Anonymkode: a8577...dd5
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #3 Skrevet 11. desember 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et rom som er innredet skal inngå i p-rom, ofte er det satt inn som forbehold i annonse/takst at rommet vurderes ut fra nåværende bruk og innredning, ikke offentlig godkjennelse. Et p-rom kan jo være et innredet rom som ikke brukes til varig opphold, og da vil det jo være godkjent. Det er kun hvis det skal endres til varig opphold (soverom, stue etc.) at man må søke om bruksendring. Anonymkode: a8577...dd5 Men det er vel ikke lovlig å kalle det p-rom hvis det ikke er offentlig godkjent som det? Jeg kan bruke boden min som soverom hvis jeg vil, men det betyr ikke at takstmannen kan regne den som P-rom? Anonymkode: 1fa0a...70c
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #4 Skrevet 11. desember 2019 P rom måles ut fra bruk ikke krav i byggeforskrifter. https://veidekkebolig.no/p-rom-s-rom-bra-og-bta-enkelt-forklart/ Anonymkode: a51d4...ded
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #5 Skrevet 11. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: P rom måles ut fra bruk ikke krav i byggeforskrifter. https://veidekkebolig.no/p-rom-s-rom-bra-og-bta-enkelt-forklart/ Anonymkode: a51d4...ded Men det står jo ''øvrige rom det er naturlig å oppholde seg over lengre tid''. Gjelder det også rom som ikke er godkjent av kommunen som oppholdsrom? Det er her jeg blir forvirret. Takk for lenke uansett. Anonymkode: 1fa0a...70c
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #6 Skrevet 12. desember 2019 7 hours ago, AnonymBruker said: Men det står jo ''øvrige rom det er naturlig å oppholde seg over lengre tid''. Gjelder det også rom som ikke er godkjent av kommunen som oppholdsrom? Det er her jeg blir forvirret. Takk for lenke uansett. Anonymkode: 1fa0a...70c Ja. Det er jo mange som har kjellerrom eller loftsrom som ikke er godkjent for varig opphold men som er i daglig bruk og innredet som kjellerstue eller loftstue. Da er det P-rom. Rom som ikke er innredet for daglig bruk, som boder, kott, kaldloft osv er ikke P-rom. Anonymkode: 03c4a...259
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #7 Skrevet 13. desember 2019 På 12.12.2019 den 7.56, AnonymBruker skrev: Ja. Det er jo mange som har kjellerrom eller loftsrom som ikke er godkjent for varig opphold men som er i daglig bruk og innredet som kjellerstue eller loftstue. Da er det P-rom. Rom som ikke er innredet for daglig bruk, som boder, kott, kaldloft osv er ikke P-rom. Anonymkode: 03c4a...259 Så det du sier er at så lenge man har noen møbler, så er det p-rom selv om rommet ikke er godkjent for varig opphold? Det høres jo ganske ulovlig ut for min del. Anonymkode: 1fa0a...70c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå