AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #1 Skrevet 11. desember 2019 Altså. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal formulere dette her. Jeg har en bonusdatter på 10 som tydeligvis driver og oppdager egen kropp. Og dette er jeg egentlig veldig for. Men det skjer i stua, mens vi ser film eller TV osv, under et pledd. Det er veldig tydelig hva som skjer. Faren spurte hva hun gjorde første gang vi så det, og hun svarte at hun koser seg selv. Jeg føler ikke at vi har et nært nok forhold til at jeg skal snakke med henne om dette, og jeg er heller ikke vant til prat om sånne ting fra egen oppvekst. Jeg kjenner jeg synes det er ubehagelig å vite hva som skjer rett ved siden av meg i sofaen, men jeg vil ikke si at hun må slutte eller at det på noen måte skal høres ut som noe negativt. Men jeg føler allikevel at dette er noe man bør drive med når man er aleine på rommet sitt. Er jeg veldig prippen og vanskelig? Føler på en måte at det her er en mor/datter-greie, da de naturlig nok har et helt annet forhold til hverandre.. Anonymkode: d98d0...80f
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #2 Skrevet 11. desember 2019 Bare å si det til henne, at slikt gjør man når man er alene. Anonymkode: 9fcff...2f9 42
Sunnfjording Skrevet 11. desember 2019 #3 Skrevet 11. desember 2019 Foreldrene må ta ansvar for å på en riktig måte forklare at dette er noe man ikke gjør i en setting overfor andre 20
Heisenberg Skrevet 11. desember 2019 #4 Skrevet 11. desember 2019 Du eller pappaen kan fortelle henne at det hun gjør er fint og normalt men at det er privat og noe man gjør i enerom. Egentlig en god mulighet til å snakke om kropp og seksualitet og hvem som har lov til å gjøre hva med kroppen hennes. 29
minister-mio Skrevet 11. desember 2019 #5 Skrevet 11. desember 2019 Kan ikke pappaen si til henne at det er godt og fint å kose seg selv og det kan man gjøre på rommet sitt. 6
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #6 Skrevet 11. desember 2019 Fin mulighet for dere alle sammen til å snakke om kropp, grensesetting, forelskelse, pubertet osv. Men ikke ta det opp når situasjonen oppstår, snakk heller om det rundt middagsbordet. Dette er ingenting å skamme seg over, og det er viktig at dere som familie kan snakke om slike ting sammen. Anonymkode: b257b...738 7
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #7 Skrevet 11. desember 2019 Syns det høres merkelig at en 10 år gammel jente gjør dette så åpenlyst. Hadde bare tatt det i forbifarta at det er ok å gjøre det der, men sånt pleier man å gjøre i fred på rommet sitt eller i fred på badet. Anonymkode: a12ab...1c9 27
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #8 Skrevet 11. desember 2019 Noen skjuler det ikke, men de må lære at det er noe en gjør når en er aleine. På rommet sitt ikke så vanskelig å si det. Anonymkode: 4146d...4f6 6
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #9 Skrevet 11. desember 2019 Jeg gjorde dette hele barndommen, men ingen sa noe. Tenker at det er helt greit å si at det er noe man gjør når man er alene, men passe på å ikke påføre noe slags skam rundt det. Det er superviktig! Anonymkode: f1ec6...cc7 5
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #10 Skrevet 11. desember 2019 Faktisk ikke troll! Selv om at jeg ser at det kan virke som et snodig tema. Jeg skulle så gjerne ønske jeg fant det naturlig å snakke om slike ting, men jeg merker jeg synes det er flaut og ubehagelig. Noe som er dumt noe man er voksen og ikke burde tenke det om slike ting. Men igjen, aldri vært snakk om sånne her ting da jeg var liten selv. Det skjer som sagt under pleddet, men det er ikke til å ta feil av, og heller ikke når hun har sagt selv hva hun gjør. Det går meg også til å tenke på hva hun vet om det også, siden hun selv sier hun koser? Det er nettopp det at jeg ikke vil si noe som gjør at det skal føles skamfullt! Anonymkode: d98d0...80f
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #11 Skrevet 11. desember 2019 Helt normalt blandt barn i barnehagealder, hun er så stor at hun for lenge siden burde ha lært at dette er noe man gjør når man er alene. Anonymkode: e8da5...c93 10
Wilma89 Skrevet 11. desember 2019 #12 Skrevet 11. desember 2019 Niesen min på 10 gjorde nøyaktig det samme. Søsteren min tok en prat med henne om at dette er helt greit å gjøre, men er noe man gjør når man er alene. Det løste «problemet» 6
Perelandra Skrevet 11. desember 2019 #13 Skrevet 11. desember 2019 Tråden er ryddet for spekulasjoner og avsporinger. Perelandra, mod.
kaleidoskop Skrevet 11. desember 2019 #14 Skrevet 11. desember 2019 28 minutter siden, AnonymBruker said: Fin mulighet for dere alle sammen til å snakke om kropp, grensesetting, forelskelse, pubertet osv. Men ikke ta det opp når situasjonen oppstår, snakk heller om det rundt middagsbordet. Dette er ingenting å skamme seg over, og det er viktig at dere som familie kan snakke om slike ting sammen. Anonymkode: b257b...738 Ikke middagsbordet heller. Da kan man snakke om hverdagslige ting. Ved middagen kan det være søsken, det er en privat ting. Men jeg er absolutt for at man setter seg ned og prater om at det er normalt og at det er noe man gjør når man er alene. 7
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #15 Skrevet 11. desember 2019 Hos meg falt det aldri naturlig inn å onanere foran andre. Dette gjorde jeg alene. Trodde det var normalt. Anonymkode: d77c1...144 9
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #16 Skrevet 12. desember 2019 Hadde samme situasjon med min sønn men litt tidigere enn 10 år.. Jeg bare forklarte han at det er greit å utforske tissen sin så lenge det gjøres privat og uten andre mennesker i nærheten. Også sa jeg at han skulle vaske hendene etterpå fordi jeg syntes man skal det etter å ha tatt seg grundig på kjønnsorganet, uansett hvor gammel du er.. Han sluttet med det offentlig hvertfall etter det. Husker jeg også gjorde det når jeg var liten, men i offentligheten så var det fordi jeg slet med hyppige urinveisinfeksjoner som var ubehaglig, når det stadig føltes ut som jeg måtte tisse så hjalp det å presse der. Husker jeg syntes det var flaut når pappa strengt sa jeg skulle slutte med det der.. Var ikke gamle jenta da. Anonymkode: 0cf85...a2a 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #17 Skrevet 12. desember 2019 Dette er noe foreldrene burde ha pratet med henne om allerede mens hun var i barnehagealder, så ikke føl at du tråkker noen på tærne. Bare si det enkelt til henne at sånt må man gjøre når man er alene eller på rommet. Og vaske henda ettterpå, og gjerne inviter til en samtale om det. Du bør og ta tak i faren! Men må innrømme at jeg synes det er veldig rart en tiåring gjør det så åpenlyst, vær obs på at det kan ligge noe mer bak Anonymkode: d4061...d2e 5
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #18 Skrevet 12. desember 2019 Selvsagt må dere snakke med henne om dette. Hun kommer til å få høre det om hun gjør det på skolen osv. Anonymkode: 9ed0a...b04
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #19 Skrevet 12. desember 2019 Gull graver man i Alaska, og ikke i sofaen i stua foran andre. Si i fra, men gjør det skånsomt. Anonymkode: 9ce36...e0c 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #20 Skrevet 12. desember 2019 Bare si ifra, når hun gjør det. Enkelt og greit: «det er helt ok at du koser med deg selv, men det er sånt man gjør når man er alene, ikke sammen med andre». Ikke ta initiativ til «alvorsprat» utenom situasjonen, da gjøres det en stor greie ut av det, og da kan hun oppfatte det som at det hun gjør er noe galt. For øvrig synes jeg det er litt merkelig at ei såpass stor jente gjør sånt. Anonymkode: 80ff8...ea4 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå