Gå til innhold

Er deres 8-åringer hjemme alene sammen med venner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min jente på 8 år kan fint være alene ei stund. Men, det blir som regel max 2 timer. Og når hun har med venninner hjem fra skolen, så kommer de ofte hjem et par timer før jeg er ferdig på jobb, så da er de alene et par timer før jeg kommer hjem. Det går helt fint og de syns det er stas. Tenker at de klarer da det fint når de er 8 år.

Men, hos et par av venninnene kan hun ikke bli med hjem fra skolen hvis de må være alene et par timer. Syns det er litt rart. Det er greie jenter, så de finner ikke på noe tull.

Er det jeg som slipper opp for mye? Eller de andre som er en smule strenge på dette?

Anonymkode: db5c0...8ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min 8 åring kan fint være alene noen timer. Og det går helt fint å ha med en venninne. Fint å slippe å være helt alene tenker jeg 🙂

• Liker 1
Skrevet

Sønnen min er gjerne alene hjemme noen timer før jeg kommer,men skal han ha besøk så vil jeg være der. Vil ikke ha ansvar for ett annet barn når jeg ikke er hjemme selv engang. Mulig jeg er litt hysterisk. Barnefaren kjefter meg huden full fordi sønnen min få gå hjem fra skolen og være hjemme alene noen timer,DET er å være hysterisk det. De går på en rolig vei der det knapt kjører biler å han går med mange andre fra klassen.

Anonymkode: 0e7da...679

• Liker 1
Skrevet

Fint å ha med venninner, synes jeg. MEN jeg har opplevd at det fort kan bli litt rot og søl når de er flere. Plutselig finner de ut at de skal lage mat eller finne frem gamle leker, sette opp vinduer etc.

Jeg skal på ingen måte si at mitt barn er et englebarn og at andres unger er pøbler, men jeg tror at terskelen senkes for å la seg rive med av hverandre mens de er uten voksne. Hvis de har lyst til å gjøre noe som kan bli litt rot eller søl ellers så er de ofte flinkere til å rydde underveis eller be om hjelp når det er voksne til stede. 

Vi har tatt en prat med vår datter de gangene det har skjedd småting, og det har blitt mye bedre, men jeg kan se hvorfor noen foreldre foretrekker å være hjemme når barna har besøk. 

En ting som er vanskelig med min datters klasse er at de er bare fem jenter hvor fire bor ganske tett i vårt nabolag. Vanskelig for meg som voksen å si «bare en» hvis jeg ikke vil komme hjem til hus fullt av barn som har vært alene da det kan føre til ekskludering og litt ugreie episoder. Som regel er alle jentene veldig inkluderende, men det har vært noen såre episoder der noen ikke har fått lov å ha med mer enn en hjem og da synes jeg det er mye enklere å si null og at de kan snakkes etter middag. 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: c35e7...71f

Skrevet

Her har de fleste sluttet på SFO i 3-4 klasse og går hjem selv. Begge døttrene mine har vært med flere fra klassen hjem, og tatt med seg venner hjem. Aldri hørt om at noen foreldre har klaget på det. 

Anonymkode: d2afa...2ae

Skrevet

Det gjorde vi alltid her også. Det hendte at jeg sa fra til foreldre jeg ikke kjente så godt at de var hjemme alene, men ellers visste jeg at alle syntes det var ok. 

Kanskje du kan fortelle de det gjelder at du synes det er greit at de er alene hos andre også, sånn at det ikke er det det står på? 

Ellers er de bare redd for at huset ikke skal stå etterpå, det er jo også en mulighet 😂

• Liker 1
Skrevet

Min åtteåring er relativt ofte med andre hjem fra skolen eller tar med andre barn hjem, og det er veldig vanlig at foreldrene ikke er hjemme før etter et par timer. Guttene spiller stort sett spill sammen, og det har alltid gått veldig fint. 

Skrevet

Jeg har en gutt på 8, og han får ha besøk om han er alene hjemme noen timer. Men passer på å sjekke at det er greit for foreldrene første gangen. (Ser ikke på det som at jeg har ansvaret for besøket da, når foreldrene har gitt klarsignal til at de kan være her alene.) Det er ingen som har sagt nei ennå, og vennene hans som bor i nabolaget får også ha besøk når de er alene.

Det er et par gutter i klassen hans som jeg ikke ville hatt her uten oppsyn, men de bor heldighvis så langt unna at besøk må avtales.

Anonymkode: 046eb...66f

• Liker 1
Skrevet

Datteren min fikk være litt alene hjemme med venninde. Da satt de å gjorde noe,men sønnen min får ikke lov. De fant alltid på no sprell😅

Anonymkode: 347d7...bee

Skrevet

Nei, min 8-åring har aldri vært alene hjemme sammen med venninner annet enn et kvarter mens jeg stikker på butikken lørdag formiddag for eksempel. De har aldri spurt om det heller, og hun (eller venninnene) er ikke helt alene hjemme etter skolen uansett. De fleste får gå hjem fra SFO alene, etter avtale. Hun klarer ikke å lage seg mat. Jeg vet uansett at det bare ville vært ipad, så de har det bedre på sfo (og er det ikke ipad, er det omkalfatring av huset, så skjerm er nesten å foretrekke).

Hun er litt alene hjemme helt alene av og til, eller med storesøster, det er greit. 

Anonymkode: 61820...fa0

Skrevet

Han kan fint være alene i et par timer, men absolutt ikke med venner. Nå er guttene som kommer hit stort sett veldig greie, det er ikke det. Men vi har jacuzzi og er livredd de plutselig vil oppi der. Redd for barn og vann uten oppsyn av en voksen. Men kanskje når de blir litt eldre :) 

Han kan fint være hos andre, der foreldrene ikke har kommet fra jobb ennå. Ikke streng på dette :)

Skrevet

Min åtteåring får være alene et par timer, også med venner, men jeg har full forståelse for at ikke alle synes det er greit. Førsteklassingen min får f.eks. gå hjem fra skolen sammen med storebrødrene (men ikke alene) og gjør det hver dag, men opplever at noen av foreldrene til vennene hennes ikke ønsker at barnet deres skal gå hjem fra skolen med dem og at jeg da må hente på skolen/SFO hvis disse vennene skal bli med hjem. Det er selvsagt helt greit, folk har ulike grenser for hva de lar barna sine gjøre uten at det ene er noe mer riktig enn det andre. Jeg opplever også at det er forskjell på eldste/eneste barn og yngre søsken, hvor foreldre er mer engstelige med første og slipper mer opp utover i barneflokken. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...