AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #1 Skrevet 11. desember 2019 Denne jula har jeg bestemt meg for å feire alene. Sønnen min skal være hos pappaen sin, og samboer skal feire med sin familie. (han har full forståelse for at jeg vil være alene) Problemet er min familie, rettere sagt mamma. Jeg tror pappa vil forstå, men ikke mamma. Vi har alltid hatt et konfliktfylt forhold, og hun kommer ofte med stikk, spesielt om hun har drukket. Noe som vil skje, ofte litt for mye, på julekvelden. Sier jeg ifra om at jeg ikke synes noe om oppførselen går hun rett i offerrollen. "Nei nei, trenger ikke si noe resten av kvelden, jeg. Kan godt bare dra, jeg" osv. Jeg orker det ikke. Jeg orker ikke enda en jul med kjekling, krangling og diskusjoner, der det oftes ender med at søster gråter, mamma gråter, pappa og onkel går i kjellerstua for å røyke sigar og jeg selv sitter med skyldfølelse for å ikke ha klart å bare ta i mot stikkene, og er utslitt resten av romjulen og holder senga. Hvordan kan jeg si fra at jeg ikke vil komme på en hyggelig måte? Jeg kunne sagt jeg er syk, men vil være ærlig. Anonymkode: 6df07...074
Eneri Skrevet 11. desember 2019 #2 Skrevet 11. desember 2019 (endret) Min første tanke:trenger mora di vite at du ikke blir med til dine svigerforeldre på feiring? 😬 (konfliktsky-varianten, jeg vet) Ellers: kan du si du er så dønn sliten etter en travel høst på jobb, så du trenger alenetid for å lade opp? Må du reise langt for å feire hos foreldrene dine? Kan du skylde på jobb i romjula, økonomi el? Kan du ha planer med venninner i romjula? Endret 12. desember 2019 av Eneri 8
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #3 Skrevet 11. desember 2019 Kan du ikke bare være ærlig da? Si at du vil ha en fredelig jul uten krangling og bråk. Og det får du best hjemme. Kanskje moren din skjerper seg til neste jul. Selv om jeg tviler, min mor er samme ulla. Gleder meg vilt til å være lynavleder mellom henne og min far. Anonymkode: 6bdfd...c0a 11
Gjest Blondie65 Skrevet 11. desember 2019 #4 Skrevet 11. desember 2019 Jeg hadde ikke sagt et kvidder jeg. Svar svevende. La spørsmålet henge i luften, ikke svar.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #5 Skrevet 11. desember 2019 Dette må du bare kjenne på selv. Kan det fungere å være ærlig, for en gangs skyld? Ja, hun går rett i offerrollen hvis du sier ifra, men da skjer det i forkant, ikke på selve julaften. Og hun ser at måten hun oppfører seg på får konsekvenser. Anonymkode: 2ba4d...c53 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #6 Skrevet 11. desember 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du ikke bare være ærlig da? Si at du vil ha en fredelig jul uten krangling og bråk. Og det får du best hjemme. Kanskje moren din skjerper seg til neste jul. Selv om jeg tviler, min mor er samme ulla. Gleder meg vilt til å være lynavleder mellom henne og min far. Anonymkode: 6bdfd...c0a Dette! Men pakke det litt inn. Ikke sånn brutalt ærlig, men ærlig. Men hvordan kan jeg ordlegge meg? Anonymkode: 6df07...074 1
Gjest RødeFare Skrevet 11. desember 2019 #7 Skrevet 11. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette! Men pakke det litt inn. Ikke sånn brutalt ærlig, men ærlig. Men hvordan kan jeg ordlegge meg? Anonymkode: 6df07...074 «I år tar jeg det heeelt rolig og tar en stille jul hjemme hos meg selv. Gleder meg veldig. »
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #8 Skrevet 11. desember 2019 Kan du ikke bare si at du er invitert til svigers? Da tror folk at du skal være der julaften. Du trenger ikke si at du takket nei. Bruker den teknikken selv. Anonymkode: ad582...200 3
Cata Skrevet 11. desember 2019 #9 Skrevet 11. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette! Men pakke det litt inn. Ikke sånn brutalt ærlig, men ærlig. Men hvordan kan jeg ordlegge meg? Anonymkode: 6df07...074 "Denne jula vil jeg være hjemme hos meg selv og slappe av." 4
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #10 Skrevet 11. desember 2019 Minner meg om mamma. Kan ikke si en dritt før hun går i offerrollen. Anonymkode: 5af49...480
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #11 Skrevet 11. desember 2019 Ja, jeg får nok bare kvinne meg opp og ta samtalen. Jeg gleder meg veldig til en rolig kveld for meg selv og katta med julefilmer og gløgg, og vil ikke sette meg selv til side mer! Takk for råd alle sammen. Anonymkode: 6df07...074 5
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #12 Skrevet 11. desember 2019 Så trist at du føler det sånn😢 Men ærlighet kommer man lengst med, så fortell grunnen til hvorfor du ønsker å feire alene, kanskje mammaen din får noe å tenke på. Anonymkode: 0add0...e54
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #13 Skrevet 12. desember 2019 18 minutter siden, 14.09.2019 skrev: Hvorfor må det drikkes på julaften?! Fordi det er "kultuuuuuur" må vite... "Sånn har det alltid vært og sånn skal det alltid værra!" *spyr* Anonymkode: 3bb0c...65e 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #14 Skrevet 12. desember 2019 Hvorfor må du begrunne? Det bør holde lenge å si at ‘i år ønsker jeg å ta det helt rolig i jula, og bare slappe av hjemme og kose meg med julefilmer og katten’. Om det kommer spørsmål om hvorfor det, trenger du ikke å si annet enn at ‘har lyst til å prøve noe annerledes’. Det er ditt ønske, og det må respekteres. Noen forklaring ut over det har ingen krav på. Anonymkode: 11d06...879 5
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #15 Skrevet 12. desember 2019 Enig med den siste, du trenger ikke begrunne. Du sier bare at du har lyst til å feire alene denne jula, punktum. Anonymkode: fcf6d...150 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #16 Skrevet 12. desember 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Fordi det er "kultuuuuuur" må vite... "Sånn har det alltid vært og sånn skal det alltid værra!" *spyr* Anonymkode: 3bb0c...65e Det er overhode ikke kultur, og i svært mange norske hjem drikkes det ikke alkohol julaften. Anonymkode: ff2f3...8b3 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #17 Skrevet 12. desember 2019 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er overhode ikke kultur, og i svært mange norske hjem drikkes det ikke alkohol julaften. Anonymkode: ff2f3...8b3 Stemmer at det ikke er kultur overalt, og i det jeg skrev var det aldri min mening å insinuere at det drikkes alkohol i alle norske hjem, men det jeg skrev er sant allikevel. Og hvis du leser innlegget mitt igjen så håper jeg du ser at jeg er en smule ironisk der og egentlig er stemmen til de som mener det er viktig med alkohol. Anonymkode: 3bb0c...65e 1
exictence Skrevet 12. desember 2019 #18 Skrevet 12. desember 2019 Sier som mange andre her: Ikke si noe. Hvis hun/de spør, så sier du at du skal ha julefeiring med samboer og barn, menikke akkurat på julaften. På selveste julaften vil jeg bare være hjemme og se på det som en hvilken som helst dag, bare mer ro og hygge, og ikke minst gode tv program. Jeg skal kose meg alene den dagen. Det blir så mye feiring ellers. Si det på en hyggelig og begeistrende måte.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #19 Skrevet 12. desember 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg får nok bare kvinne meg opp og ta samtalen. Jeg gleder meg veldig til en rolig kveld for meg selv og katta med julefilmer og gløgg, og vil ikke sette meg selv til side mer! Takk for råd alle sammen. Anonymkode: 6df07...074 Da er vi 2 😄 Ingen vanskelige slektninger noe sted her, bare ikke overskudd til å bruke 4-5 timer i bilen på julaften og være hjemme hos katten tidligst i 2-2:30 tiden på 1. dagen. Så katten og jeg skal ta det helt piano i jula i år. Det blir deilig kjenner jeg. Anonymkode: b9449...751
Gjest WhisperingWind Skrevet 12. desember 2019 #20 Skrevet 12. desember 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Denne jula har jeg bestemt meg for å feire alene. Sønnen min skal være hos pappaen sin, og samboer skal feire med sin familie. (han har full forståelse for at jeg vil være alene) Problemet er min familie, rettere sagt mamma. Jeg tror pappa vil forstå, men ikke mamma. Vi har alltid hatt et konfliktfylt forhold, og hun kommer ofte med stikk, spesielt om hun har drukket. Noe som vil skje, ofte litt for mye, på julekvelden. Sier jeg ifra om at jeg ikke synes noe om oppførselen går hun rett i offerrollen. "Nei nei, trenger ikke si noe resten av kvelden, jeg. Kan godt bare dra, jeg" osv. Jeg orker det ikke. Jeg orker ikke enda en jul med kjekling, krangling og diskusjoner, der det oftes ender med at søster gråter, mamma gråter, pappa og onkel går i kjellerstua for å røyke sigar og jeg selv sitter med skyldfølelse for å ikke ha klart å bare ta i mot stikkene, og er utslitt resten av romjulen og holder senga. Hvordan kan jeg si fra at jeg ikke vil komme på en hyggelig måte? Jeg kunne sagt jeg er syk, men vil være ærlig. Anonymkode: 6df07...074 Du sier at du feirer jul for sønnen din. Siden han er hos far i år så føler du for en rolig jul alene hjemme. Ferdig snakket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå