Gå til innhold

Bygge hybel i kjeller spørsmål

Anbefalte innlegg

Hei. Vi har kjeller vi kan tenke oss å bruke som hybel eller iallefall en del av kjelleren. Jeg vet at man må søke kommunen når det blir selvstendig enhet med egen inngang, men er det søknadspliktig også når det er både egen inngang og dør til resten av kjelleren? Vi har et vindu som kan brukes som rømningsvei og egen inngang i den delen som vi tenker å bruke som hybel. Vi trenger kun kjøkkenkrok egentlig siden det er tilhørende bad også. 

Anonymkode: 56f45...f04

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1330262-bygge-hybel-i-kjeller-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom kjelleren fra før av er registrert som kun kjeller/boder og lignende, altså rom som ikke er til varig opphold, må dere søke til kommunen om bruksendring fra tilleggsdel til hoveddel.

Anonymkode: 9bf99...c4c

• Liker 6
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom kjelleren fra før av er registrert som kun kjeller/boder og lignende, altså rom som ikke er til varig opphold, må dere søke til kommunen om bruksendring fra tilleggsdel til hoveddel.

Ja, det vet jeg, men jeg lurte på om det er forskjell mellom helt separat enhet med kun 1 inngang og ikke noe felles dør med resten av huset og bolig som både har felles dør med resten av boligen og egen inngang i tillegg. Per i dag er det kun kjeller med altfor små vinduer.

• Liker 1

Null problem, det er 2.40 der. Problemet er vinduene som er for små og at det ikke er noe rømningsvei. Resten er på plass. Jeg vet jeg må lage større vindu og en dør og dermed skjære i grunnmuren, men hvordan påvirker det grunnmurens stabilitet? 

• Liker 1
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det vet jeg, men jeg lurte på om det er forskjell mellom helt separat enhet med kun 1 inngang og ikke noe felles dør med resten av huset og bolig som både har felles dør med resten av boligen og egen inngang i tillegg. Per i dag er det kun kjeller med altfor små vinduer.

Forskjellen er stor ja. Om du kun har utvendig dør til delen du skal leie ut blir dette sett på som en selvstendig enhet. Da skal den ha de samme kravene og standarden etter hus som blir bygget idag, noe som er vanskelig. Ganske sikker på at du også må leie inn et firma eller flere da som tar på seg ansvaret for at alt i hybelen er godkjent. Alt fra tjukk nok isolasjon, lydisolasjon, støy og branncelle. 

Om du derimot har en innvendig dør til denne hybelen blir dette sett på som en del av ditt hus og ikke en selvstendig enhet. Du står fritt til å leie ut hvor mye du vil og her kan man også søke kommunen selv, trenger ikke firma. 

Vi leier ut kjelleren vår. Den har en utvendig dør som de bruker. Men for å slippe unna alle kravene som er med selvstendig enhet måtte vi sette ned en trapp til kjelleren. Dørene er låst på begge sider, men kommunen er firkantet og ville ikke la oss leie ut uten en innvendig adgang. 

Vi har etasjeskiller i betong så når vi kuttet i dette for å lage trapp kontaktet vi en fagperson for å høre om dette ville svekke konstruksjonen. En ingeniør skulle ha 10 000 kr bare for å komme å se og si ja/nei. Så vi kontaktet en murer som tok 200 kr 👍🏻

Anonymkode: ef047...d9d

• Liker 1

Annonse

11 hours ago, AnonymBruker said:

Forskjellen er stor ja. Om du kun har utvendig dør til delen du skal leie ut blir dette sett på som en selvstendig enhet. Da skal den ha de samme kravene og standarden etter hus som blir bygget idag, noe som er vanskelig. Ganske sikker på at du også må leie inn et firma eller flere da som tar på seg ansvaret for at alt i hybelen er godkjent. Alt fra tjukk nok isolasjon, lydisolasjon, støy og branncelle. 

Om du derimot har en innvendig dør til denne hybelen blir dette sett på som en del av ditt hus og ikke en selvstendig enhet. Du står fritt til å leie ut hvor mye du vil og her kan man også søke kommunen selv, trenger ikke firma. 

Vi leier ut kjelleren vår. Den har en utvendig dør som de bruker. Men for å slippe unna alle kravene som er med selvstendig enhet måtte vi sette ned en trapp til kjelleren. Dørene er låst på begge sider, men kommunen er firkantet og ville ikke la oss leie ut uten en innvendig adgang.

Dette stemmer. Men det er ikke kommunen som er firkantet, det er sånn loven er. 

• Liker 2
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Null problem, det er 2.40 der. Problemet er vinduene som er for små og at det ikke er noe rømningsvei. Resten er på plass. Jeg vet jeg må lage større vindu og en dør og dermed skjære i grunnmuren, men hvordan påvirker det grunnmurens stabilitet? 

Så lenge det er vindu i grunnmuren fra før så er det sjeldent noe problem om det blir større nedover, må kanskje lage en lyskasse på utsiden evt hvis grunnen går høyt?

Hvis du har en separat inngangsdør og dør inn til resten av bolig, så trenger du neppe flere rømningsveier

Takk alle for nyttige svar.

Da har vi bestemt oss å lage et støtte vindu, egen inngang og bytte døra mot resten av boligen med branndør. Så håper vi det går bra. :)  God jul til alle!

På 14.12.2019 den 9.21, Loff77 skrev:

Eller gjør som de fleste, kun separat inngang og gi blaffen i hva myndighetene mener😀

Da sitter du fort som tiltalt i en rettsak dersom det begynner å brenne og leieboeren din enten blir alvorlig skadet eller omkommer.

Den opplevelsen har du garantert ikke lyst på!

Anonymkode: f3df4...bc0

På 13.12.2019 den 20.35, AnonymBruker skrev:

Det skal gå helt fint, så lenge du får profesjonelle til å gjøre det. Vi har satt inn både vindu og dør. 

Anonymkode: a2fb6...ed5

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk alle for nyttige svar.

Da har vi bestemt oss å lage et støtte vindu, egen inngang og bytte døra mot resten av boligen med branndør. Så håper vi det går bra. :)  God jul til alle!

Trenger ikke branndør 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...