AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #1 Skrevet 11. desember 2019 vil droppe ut av vgs, men tørr ikke si det til foreldrene mine, skjønner at de blir skuffa men er redd de kommer til å fryse meg helt ut, ikke gidde å bry seg om meg og tro jeg aldri kommer til å bli noe. noen tips? Anonymkode: e5bf4...7b6
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #2 Skrevet 11. desember 2019 Hvorfor vil du droppe ut? Kan det være aktuelt å snakke med helsesøster, få tilrettelegging? Bytte linje /skole? Anonymkode: 82bd6...530 10
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #3 Skrevet 11. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvorfor vil du droppe ut? Kan det være aktuelt å snakke med helsesøster, få tilrettelegging? Bytte linje /skole? Anonymkode: 82bd6...530 jeg lærer ikke på noen av måtene der, ork å stå opp til noe jeg hater og ikke har noe motivasjon til, føler ikke jeg får noe ut av det osv. er nok veldig vanskelig å få så mye tilrettelagt Anonymkode: e5bf4...7b6
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #4 Skrevet 11. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: jeg lærer ikke på noen av måtene der, ork å stå opp til noe jeg hater og ikke har noe motivasjon til, føler ikke jeg får noe ut av det osv. er nok veldig vanskelig å få så mye tilrettelagt Anonymkode: e5bf4...7b6 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor vil du droppe ut? Kan det være aktuelt å snakke med helsesøster, få tilrettelegging? Bytte linje /skole? Anonymkode: 82bd6...530 jeg kommer heller ikke til å ta det over flere enn 3 år Anonymkode: e5bf4...7b6
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #5 Skrevet 11. desember 2019 Men hva har du tenkt å gjøre da? Altså hvis du dropper ut. Anonymkode: 8f8ba...003 26
cerruti Skrevet 11. desember 2019 #6 Skrevet 11. desember 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: vil droppe ut av vgs, men tørr ikke si det til foreldrene mine, skjønner at de blir skuffa men er redd de kommer til å fryse meg helt ut, ikke gidde å bry seg om meg og tro jeg aldri kommer til å bli noe. noen tips? Anonymkode: e5bf4...7b6 Snakk med rådgiver i morgen! Og husk; veldig mange angrer. 6
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #7 Skrevet 11. desember 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hva har du tenkt å gjøre da? Altså hvis du dropper ut. Anonymkode: 8f8ba...003 jobb eller evt. nettstudier Anonymkode: e5bf4...7b6
Sirhelen Skrevet 11. desember 2019 #8 Skrevet 11. desember 2019 (endret) 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: vil droppe ut av vgs, men tørr ikke si det til foreldrene mine, skjønner at de blir skuffa men er redd de kommer til å fryse meg helt ut, ikke gidde å bry seg om meg og tro jeg aldri kommer til å bli noe. noen tips? Anonymkode: e5bf4...7b6 Hei! Jeg skjønner hvordan du har det. At de vil bry seg mer om skole enn deg, når de reagerer osv. Kan ikke du prøve å snakke med rektor eller med skolen for å høre om du kan få andre alternativer ? Kanskje de kan ordne om du kan sitte alene på en grupperom? Da er det mye lettere å gå på skolen, og du får mye ro. Husk at du en dag skal flytte, kanskje få ett hus. Da trenger man jobb, du skal jo ikke bo hos dine foreldre for alltid. Du kan heller ikke angre tilbake. Jeg skjønner at du tenker du er totalt ferdig nå, og du er sykt skolelei, men du vil kanskje angre senere, derfor skal du ikke ta slike valg når du føler slik. men det finnes flere muligehter som kan gjøres for at du skal ha det bedre 🧡🧡 Endret 11. desember 2019 av Sirhelen 5
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #9 Skrevet 11. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: jobb eller evt. nettstudier Anonymkode: e5bf4...7b6 Så du er villig til å ofre et bra liv på grunn av et par usle år på videregående? Dropper du ut er du dømt til et liv med dårlig lønn, dårlige jobber, ingen reise/gøye ting. Du vil ikke få den partneren du ønsker, for de færreste vil ha en partner uten utdannelse og med dårlig inntekt. Hvis du får barn vil du heller ikke kunne gi dem den oppveksten du ønsker, og det vil tære på livsgleden. Etter jeg kom ut i jobb innser jeg hvor enkelt livet var på videregående, selv om det var tungt der og da. Du bor hjemme, har ingen økonomiske bekymringer. Du får masse ferie og får være rundt jevnaldrende og tøyse og fjase hver dag. Herlig! Anonymkode: 7a048...ce6 22
Hr11 Skrevet 11. desember 2019 #10 Skrevet 11. desember 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: vil droppe ut av vgs, men tørr ikke si det til foreldrene mine, skjønner at de blir skuffa men er redd de kommer til å fryse meg helt ut, ikke gidde å bry seg om meg og tro jeg aldri kommer til å bli noe. noen tips? Anonymkode: e5bf4...7b6 Jeg har ikke vitnemål fra vidregående, og det angrer jeg på. Det var mest pga jeg hadde syk mor, men uansett så hadde jeg klart å få vitnemål hvis jeg hadde tatt tak, og fokusert på en ting av gangen. Tror ikke det er så lurt å slutte uansett hvor tungt det er. Gjør det du kan. Hvilke fag / linje går du? 4
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #11 Skrevet 11. desember 2019 Jeg tror dine foreldre vil bli skuffet og bekymret, med rette. Det beste hadde vært om du tok deg selv på tak, jobbet med holdninger, "dette skal jeg pinadø klare!" istedet for å lete etter grunner til å gi opp. Livet ditt vil bli tøffere uten utdannelse. Anonymkode: 519b7...22c 10
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #12 Skrevet 11. desember 2019 4 minutter siden, Hr11 skrev: Jeg har ikke vitnemål fra vidregående, og det angrer jeg på. Det var mest pga jeg hadde syk mor, men uansett så hadde jeg klart å få vitnemål hvis jeg hadde tatt tak, og fokusert på en ting av gangen. Tror ikke det er så lurt å slutte uansett hvor tungt det er. Gjør det du kan. Hvilke fag / linje går du? går studiespess Anonymkode: e5bf4...7b6
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #13 Skrevet 11. desember 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: jobb eller evt. nettstudier Anonymkode: e5bf4...7b6 Vgs på nett kan være bra, men jeg anbefaler deg uansett å finne ut om det er noe som kan tilrettelegges for deg på skolen, eller om det kanskje kan hjelpe å bytte skole. Det er ofte store forskjeller mellom skoler, kanskje du trives mye bedre på en annen? Vgs på nett kan være krevende da du ikke må møte opp fysisk, men folk er forskjellige. Noen takler det bra, andre ikke. Anbefaler absolutt ikke å begynne å jobbe. Anonymkode: 8f8ba...003
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #14 Skrevet 11. desember 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du er villig til å ofre et bra liv på grunn av et par usle år på videregående? Dropper du ut er du dømt til et liv med dårlig lønn, dårlige jobber, ingen reise/gøye ting. Du vil ikke få den partneren du ønsker, for de færreste vil ha en partner uten utdannelse og med dårlig inntekt. Hvis du får barn vil du heller ikke kunne gi dem den oppveksten du ønsker, og det vil tære på livsgleden. Etter jeg kom ut i jobb innser jeg hvor enkelt livet var på videregående, selv om det var tungt der og da. Du bor hjemme, har ingen økonomiske bekymringer. Du får masse ferie og får være rundt jevnaldrende og tøyse og fjase hver dag. Herlig! Anonymkode: 7a048...ce6 jeg kan ta opp fag, eller nettstudier. så er fullt mulig for utdanning Anonymkode: e5bf4...7b6
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #16 Skrevet 11. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vgs på nett kan være bra, men jeg anbefaler deg uansett å finne ut om det er noe som kan tilrettelegges for deg på skolen, eller om det kanskje kan hjelpe å bytte skole. Det er ofte store forskjeller mellom skoler, kanskje du trives mye bedre på en annen? Vgs på nett kan være krevende da du ikke må møte opp fysisk, men folk er forskjellige. Noen takler det bra, andre ikke. Anbefaler absolutt ikke å begynne å jobbe. Anonymkode: 8f8ba...003 ved nettstudier føler jeg at jeg får mer motivasjon, men redd for at foreldrene mine synes det er for dyrt. de synes det var grei pris på vanlig privat skole, men vet ikke forskjell i prisene eller hvor mye man får lånt. jeg trives egt godt, alle er hyggelige osv. men skole generellt er dritt Anonymkode: e5bf4...7b6
Strixvaria Skrevet 11. desember 2019 #17 Skrevet 11. desember 2019 (endret) Snakk med rådgiver på skolen så fort som mulig. Det er mange tilrettelegginger som er mulige innenfor de enkelte studieprogram, men for at skolen skal kunne hjelpe deg må du nesten begynne med å si ifra til dem Videregående skole er snakk om et par år av livet ditt, og det å ta en utdannelse er en investering du gjør i deg selv. Den eneste som taper på å ikke gjøre ferdig skolen er deg. Det er denne grunnutdanningen som gir deg adgang til et stadig tøffere arbeidsmarked, og etter hvert kanskje til å kjøpe din egen bil og bolig, til å reise på turer, kjøpe andre ting og til å leve et komfortabelt liv. Vi må belage oss på å jobbe til vi er 70 år, kanskje enda eldre sånn som den norske økonomien utvikler seg, og da er det en klar fordel å ha en utdanning som fører deg ut i et yrke du kan se for deg å jobbe med i alle disse årene. Jeg tror også det kan være ganske tøft for psyken å sitte på sidelinja mens alle du kjenner tar fagbrev og studiekompetanse, begynner å jobbe og å studere, reise, møte nye venner, etablere familier osv. mens du sitter igjen der du begynte. Motivasjon er ikke noe som kommer dalende ned fra himmelen på magisk vis (dessverre), det er noe du må skape for deg selv, og som du må bestemme deg for at du skal ha! Det var ikke hver dag jeg gledet meg til å stå opp og gå på skolen, og noen fag hata jeg, men jeg satte meg noen langsiktige mål som jeg arbeidet mot uansett hvor dritt det var til tider. Det å komme seg vekk fra "bygda", få studere ved et godt universitet og å få muligheten til å bli det jeg hadde lyst til var min motivasjon, men vi er alle forskjellige. Mitt verste mareritt var å sitte igjen der og tvinne tommeltotter mutters alene mens alle andre begynte på voksenlivet, fikk seg nye venner og gode jobber.. Hva har du tenkt å gjøre mens de andre går på skolen? Skal du sitte hjemme og gjøre ingenting? Skal du ta alle fagene du trenger som privatist? Hvordan skal du skaffe penger til å betale eksamensavgift for alle de fagene, og eventuelt til å betale undervisning hvis du trenger det? Har du en plan? Endret 11. desember 2019 av Strixvaria 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #18 Skrevet 11. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: går studiespess Anonymkode: e5bf4...7b6 Fullfør året, men søk deg heller over på et yrkesfag. Da er det kun to år med skole så ut i jobb. Om du fullfører dette året, får du fritak i fellesfagene neste år 👍 bruk året for å finne ut hvilken linje som passer deg bedre. Bruk gjerne rådgiver på skolen, nettet også . Anonymkode: 7888d...20e 4
ntrane Skrevet 11. desember 2019 #19 Skrevet 11. desember 2019 Dropp ut så kan du prøve deg på ung uføre, da kan du henge hjemme, sitte å se på serier og spille world of warcraft uten tidspress 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #20 Skrevet 11. desember 2019 Nettopp fordi du vil slutte på vgs fordi det er kjedelig, bør du fullføre. For du kommer til å slite noe vanvittig på jobbmarkedet med den måten å tenke på, og uten vgs I tillegg kommer det til å bli enda hardere for deg. Du står ved et veiskille og du kan enten velge å være voksen ansvarsfull og gjøre noe for å få en ordentlig fremtid. Eller du kan slutte på vgs og slite på jobbmarkedet til du når pensjonsalder, og aldri ha råd til det alle rundt deg har råd til. Å si du skal ta vgs på nett er å lure deg selv. Har du ikke motivasjon til å ta den lette veien som er å dra på skolen, så har du ingen sjans til å kunne klare deg gjennom nettstudie. Anonymkode: 95dc2...01e 12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå