AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #1 Skrevet 11. desember 2019 Hei! Jeg har sluttet på p-pillene for å prøve å bli gravid. Jeg og samboer føler oss klare til å få et barn, og har hus og begge er i jobb osv. Jeg sluttet på p-pillene for noen måneder siden, og har lest at det tar litt tid før kroppen blir «normal» igjen etter flere år med p-piller. Jeg begynte med p-piller som 17-18 åring, og er nå 23 år. Har tatt flere graviditetstester for å se om jeg har blitt gravid men med negativ resultat hver gang. Så derfor lurer jeg på hvor lang tid tar det før DU ble gravid etter å sluttet med p-piller? Jeg vet det ikke haster for oss siden meg og samboer fortsatt er unge, men vi føler oss klar, og har ett ønske om å ikke være «for gamle» når vi får første barnet. Før jeg sluttet på p-pillene så hendte det at jeg glemte å ta p-pillene av og til, (så derfor når jeg skal begynne å ta prevensjon igjen så blir det nok noe annet enn p-piller.) men har følt jeg har hatt «flaks» mange/flere ganger siden jeg ikke ble gravid når jeg gikk på p-piller. Kan jeg gå til legen/gynekolog å sjekke om jeg i det hele tatt kan få barn NÅ eller MÅ jeg og samboer ha prøvd 1 år før vi kan se om vi/en av oss ikke klarer få barn? Anonymkode: d9901...f2f
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #2 Skrevet 11. desember 2019 Det er normalt at det tar litt tid å bli gravid. Det er ganske mye som skal klaffe for å bli gravid, og selv om man har samleie på de fruktbare dagene i måneden rundt eggløsning så er det likevel bare 20% sannsynlighet for at det klaffer den måneden. Vet du helt sikkert når du har eggløsning? Har dere samleie på riktig tidspunkt? Det går an å gå til en privatpraktiserende gynekolog og ta en fertiitetssjekk for noen tusen, men det gir ikke et 100% sikkert svar. Det er lurt at mannen også sjekkes i såfall da problemer med å bli gravid ofte skyldes sædkvaliteten. Anonymkode: 65435...b40 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #3 Skrevet 11. desember 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er normalt at det tar litt tid å bli gravid. Det er ganske mye som skal klaffe for å bli gravid, og selv om man har samleie på de fruktbare dagene i måneden rundt eggløsning så er det likevel bare 20% sannsynlighet for at det klaffer den måneden. Vet du helt sikkert når du har eggløsning? Har dere samleie på riktig tidspunkt? Det går an å gå til en privatpraktiserende gynekolog og ta en fertiitetssjekk for noen tusen, men det gir ikke et 100% sikkert svar. Det er lurt at mannen også sjekkes i såfall da problemer med å bli gravid ofte skyldes sædkvaliteten. Anonymkode: 65435...b40 Takk for svar!😊 nei er ikke sikker på når jeg har eggløsning, har ikke gått helt inn i det men har tenkt til å gjøre det. Sliter også litt med å ha sexlyst etter jeg sluttet på p-pillene men vet ikke om det er grunnen eller det er noe annet, men prøver å ha sex annenhver dag, men ikke alltid det blir så ofte når jeg ikke har lyst. Ok , da tror jeg kanskje det er best å prøve mer, og heller gå på en fertilitetsjekk om det har gått over 1 år uten at jeg har blitt gravid , dumt å bruke flere tusen kroner på det når det i tillegg ikke er helt sikkert svar🤔 Ts Anonymkode: d9901...f2f
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #4 Skrevet 11. desember 2019 Har prøvd i 8mnd nå, uten hell 😐 Anonymkode: 6b596...896
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #5 Skrevet 11. desember 2019 Jeg gikk på p-piller i 14 år, sluttet i vår og hadde vel én bortfallsblødning og to vanlige menstruasjoner før vi prøvde. Satt på første forsøk. Vi brukte eggløsningstester og timet samleie. For din aldersgruppe og med godt timet samleie (en–to dager før eggløsning) er den gjennomsnittlige sjansen for å bli gravid høyere enn 20 % – sannsynligvis på rundt 40 %. Men det er snakk om gruppeforskjeller, og betyr selvfølgelig fint lite for dine individuelle sjanser. Med tanke på alder får du ingen oppfølging hos det offentlige helsevesenet før dere har prøvd i minst ett år, unntaket er kanskje hvis du skulle ha f.eks. endometriose – som man vet kan gjøre det vanskeligere å bli gravid uten hjelp. Anonymkode: d861a...bc8 1
PenaLena Skrevet 11. desember 2019 #6 Skrevet 11. desember 2019 Jeg gikk på mini-pillen i 12 år. Sluttet i april i år og ble gravid i august. Jeg trodde faktisk at jeg ikke kunne bli gravid. Aldri vært det og aldri vært redd for å være det. Det kom litt som et sjokk, men et hærlig sjokk, at det gikk så fort. Blei da redd jeg skulle miste, siden at gikk så fort og bra. Men her sitter jeg å er i uke 21 ❤️ Tenker det er viktig å ikke stresse. Bli kjent med din egen syklus, det hjalp oss veldig. Lykke til ❤️
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #7 Skrevet 11. desember 2019 33 minutter siden, PenaLena skrev: Jeg gikk på mini-pillen i 12 år. Sluttet i april i år og ble gravid i august. Jeg trodde faktisk at jeg ikke kunne bli gravid. Aldri vært det og aldri vært redd for å være det. Det kom litt som et sjokk, men et hærlig sjokk, at det gikk så fort. Blei da redd jeg skulle miste, siden at gikk så fort og bra. Men her sitter jeg å er i uke 21 ❤️ Tenker det er viktig å ikke stresse. Bli kjent med din egen syklus, det hjalp oss veldig. Lykke til ❤️ Tusentakk❤️ Så hyggelig☺️ Gratulerer ❤️ Ja må nok bli bedre kjent med min syklus. Så håper jeg det går etter hvert😊 Ts Anonymkode: d9901...f2f
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #8 Skrevet 11. desember 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har sluttet på p-pillene for å prøve å bli gravid. Jeg og samboer føler oss klare til å få et barn, og har hus og begge er i jobb osv. Jeg sluttet på p-pillene for noen måneder siden, og har lest at det tar litt tid før kroppen blir «normal» igjen etter flere år med p-piller. Jeg begynte med p-piller som 17-18 åring, og er nå 23 år. Har tatt flere graviditetstester for å se om jeg har blitt gravid men med negativ resultat hver gang. Så derfor lurer jeg på hvor lang tid tar det før DU ble gravid etter å sluttet med p-piller? Jeg vet det ikke haster for oss siden meg og samboer fortsatt er unge, men vi føler oss klar, og har ett ønske om å ikke være «for gamle» når vi får første barnet. Før jeg sluttet på p-pillene så hendte det at jeg glemte å ta p-pillene av og til, (så derfor når jeg skal begynne å ta prevensjon igjen så blir det nok noe annet enn p-piller.) men har følt jeg har hatt «flaks» mange/flere ganger siden jeg ikke ble gravid når jeg gikk på p-piller. Kan jeg gå til legen/gynekolog å sjekke om jeg i det hele tatt kan få barn NÅ eller MÅ jeg og samboer ha prøvd 1 år før vi kan se om vi/en av oss ikke klarer få barn? Anonymkode: d9901...f2f Jeg hadde gått på p-piller nesten 15 år da jeg slutta. Ble gravid etter 6 mnd Anonymkode: 6405a...4cc 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #9 Skrevet 11. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg gikk på p-piller i 14 år, sluttet i vår og hadde vel én bortfallsblødning og to vanlige menstruasjoner før vi prøvde. Satt på første forsøk. Vi brukte eggløsningstester og timet samleie. For din aldersgruppe og med godt timet samleie (en–to dager før eggløsning) er den gjennomsnittlige sjansen for å bli gravid høyere enn 20 % – sannsynligvis på rundt 40 %. Men det er snakk om gruppeforskjeller, og betyr selvfølgelig fint lite for dine individuelle sjanser. Med tanke på alder får du ingen oppfølging hos det offentlige helsevesenet før dere har prøvd i minst ett år, unntaket er kanskje hvis du skulle ha f.eks. endometriose – som man vet kan gjøre det vanskeligere å bli gravid uten hjelp. Anonymkode: d861a...bc8 Takk for info! hørtes lurt ut å kjøpe en eggløsningstest, det tror jeg at jeg skal gjøre Ts Anonymkode: d9901...f2f
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #10 Skrevet 11. desember 2019 Jeg gikk på p piller i 15 år i strekk før jeg sluttet, ble gravid etter 3 måneder. Jeg hadde også glemt en pille her og der i løpet av de årene jeg sto på pillen uten å bli gravid og lurte også på om det kunne bety at jeg ikke kunne få barn, men det var i hvert fall ikke tilfelle for meg. Har du fått oversikt over syklusen din? For å få offentlig hjelp må du vente ett år når du er såpass ung, men du kan selvsagt gå privat. Men mest sannsynlig er alt helt i orden og du er gravid innen 1 år! Prøv å få oversikt over når du har eggløsning og ha sex dagene før og på selve eggløsningsdagen. Anonymkode: 5e411...921
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #11 Skrevet 11. desember 2019 6 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for info! hørtes lurt ut å kjøpe en eggløsningstest, det tror jeg at jeg skal gjøre Ts Anonymkode: d9901...f2f Ja, hvis man har lang syklus kan annenhver dag bli litt vel ofte etterhvert! Men hvis det funker for dere, så er det en solid taktikk, altså. Så lenge alt er som det «skal» hos begge, og det er det mest sannsynlig, så vil dere nødvendigvis da treffe eggløsningen din. Noen synes det er veldig stressende å teste, personlig liker jeg å ha oversikt. Fant blant annet ut at jeg hadde veldig sen eggløsning og kort lutealfase, så sex (for unnfangelse) de første ukene etter menstruasjon var «unødvendig». Lykke til! Tallene er på din side. Et overveldende flertall er gravide innen det har gått ett år, i din aldersgruppe vil hele 92 % ha lyktes Anonymkode: d861a...bc8 1
EmVeeJee Skrevet 11. desember 2019 #12 Skrevet 11. desember 2019 Jeg gikk på pilla i 12 år. Tok siste pille i slutten av juli og ble gravid i begynnelsen av oktober 😊 1
Mango Skrevet 12. desember 2019 #13 Skrevet 12. desember 2019 Helt normalt at det tar lengre tid for noen. Ei venninne brukte ca. 1 år før det klaffet, var da 25 år. 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #14 Skrevet 12. desember 2019 Jeg sluttet på p-piller 6 mnd. før vi begynte prøvingen. Brukte 5 PP-er på og bli gravid. Før nr. 2 hadde jeg spiral, tok den ut 3 mnd. før vi begynte prøvingen. Ble gravid i PP1. Anonymkode: 970ca...e57 1
snowbreeze Skrevet 12. desember 2019 #15 Skrevet 12. desember 2019 Hadde gått på p-piller ca ti år da jeg sluttet. Ventet til jeg hadde en "naturlig" blødning etter slutt før vi prøvde, satt på første forsøk. I slutten av tjueårene. Neste gang gikk jeg uten p-piller i ca 6 mnd uten å prøve. Da vi først prøvde gikk det på andre forsøk. Lykke til ❤ 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #16 Skrevet 12. desember 2019 P-piller i 8 år. Gravid på første eggløsning etter slutt (første barnet) Denne graviditeten tok det 5 prøveperioder etter p-pille slutt. Var også utålmodig denne gangen i og med at jeg ble så raskt gravid på første. Hadde nesten mistet mensen, gikk til legen for å sjekke om jeg manglet noe på blodprøve. Legen sa «du blir fort gravid siden du er 25 år». 3 dager senere - positiv test. Beste tips; ta det helt med ro, prøv å få kontroll på syklusen din og ha sex på de rette dagen. Bruk eggløsningstester eller temping👍🏼 Og ikke minst, kos dere 😊 Lykke til Anonymkode: ab041...c00 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #17 Skrevet 13. desember 2019 Har gått på pille siden jeg var 15 år, er nå 33 år. Ett litt lengre opphold på ca.1/2 år for 8 år siden. Slutta i mars, hadde en eller to menstruasjoner før jeg ville begynne å prøve. Ble gravid i slutten av mai. Satt med en gang kun ved å telle ca.dager til eggløsning osv. Det er veldig individuelt hvordan kroppen justerer seg Anonymkode: fcead...006
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #18 Skrevet 14. desember 2019 Det er normalt at det tar 1 år før syklusen er tilbake og alt innenfor et år er også normalt ifht å bli gravid. Anonymkode: 441c3...0db
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #19 Skrevet 14. desember 2019 Jeg gikk på p-ring i ca 2 år før vi begynte å prøve, vi "latet" som om vi ikke prøvde, men hadde sex hver 2 dag som før. Ikke begynn å stress med at dere ikke har klart det enda. Vi ble gravide 3 mnd etter vi sluttet på p-ring. Bare ta det helt med ro og ikke stress, ikke begynn med eggløsningstester hvis dere uansett har sex regelmessig, sæd kan leve i 5-7 døgn, så for dere skal det mye til for å ikke klaffe😊 Anonymkode: 80426...bc1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #20 Skrevet 14. desember 2019 Hei, jeg hadde brukt P-piller i 6 år når jeg slutta, men det tok 3 år og 1 måned før jeg ble gravid. Hadde da samleie annen hverdag spesielt i EL perioden alle 37 månedene. Ingenting galt med oss (vi sjekket i fjor), men det tok likevel over 3 år. Er 6+4 idag og 25 år 😊 Anonymkode: 90f12...43c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå