Gå til innhold

Planlegge bryllup-tips

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har giftet seg og har litt generelle tips for bryllupsplanlegging for folk som er litt dårlig på bryllupsplanlegging og litt sent ute? 🙈Hvilke dos and don'ts vil dere dele videre for en effektiv planlegging?

På lister på nett så begynner man jo 2 år i forveien, vi er ikke helt der. Vi skal gifte oss i april, er flinke til å utsette - også går jo dagene, med jobb og barn og alt 😂 Vi har booka tidspunkt for vielse og lokale og skal få sendt ut invitasjoner snart.

Anonymkode: 8aaba...11a

Skrevet

Det er jo noen som går veldig inn i denne planleggingen og tar noe voldsomt kontroll på absolutt alle detaljer. I mitt hode har det blitt et hysteri og blitt skapt kunstige og altfor store forventninger om hvordan ting skal være i et bryllup. Skal gifte oss neste år, det tok oss Max et par uker å booke lokale, kirke, prest, sette opp gjesteliste, skaffe band, fotograf, transport til oss, forlovere, toastmaster og brudepiker. Det er jo ikke nødvendig å sammenligne x antall ditten og datten, prøve kjole i fire salonger med fem forskjellige entourages, og lage alt til et kjempestort valg... 

Man kan jo gjøre så mye eller lite ut av det som man vil. 

Mitt råd er: stol på magefølelsen, stå for egne valg uten å sammenligne med alle andre, og sett opp et budsjett og operer innenfor det. Lykke til!

Lag deg gjerne en liste og kryss av etterhvert. Store ting som kirke, lokale, foto, dato, osv bør tas først, så kan du fylle på detaljer som sminke, frisør og blomster etterhvert. 

Anonymkode: e306f...59b

• Liker 4
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er jo noen som går veldig inn i denne planleggingen og tar noe voldsomt kontroll på absolutt alle detaljer. I mitt hode har det blitt et hysteri og blitt skapt kunstige og altfor store forventninger om hvordan ting skal være i et bryllup. Skal gifte oss neste år, det tok oss Max et par uker å booke lokale, kirke, prest, sette opp gjesteliste, skaffe band, fotograf, transport til oss, forlovere, toastmaster og brudepiker. Det er jo ikke nødvendig å sammenligne x antall ditten og datten, prøve kjole i fire salonger med fem forskjellige entourages, og lage alt til et kjempestort valg... 

Man kan jo gjøre så mye eller lite ut av det som man vil. 

Mitt råd er: stol på magefølelsen, stå for egne valg uten å sammenligne med alle andre, og sett opp et budsjett og operer innenfor det. Lykke til!

Lag deg gjerne en liste og kryss av etterhvert. Store ting som kirke, lokale, foto, dato, osv bør tas først, så kan du fylle på detaljer som sminke, frisør og blomster etterhvert. 

Anonymkode: e306f...59b

Takk for mer jordnært svar enn google ga meg! 👌

Er også temmelig laidback, men ting må jo ordnes en eller annen gang, og kjedelig om man plutselig er for sent ute. Men det ordner seg jo! :)

ts

• Liker 1
Skrevet

To ting som ofte haster; kjole og lokaler. Kjole tar gjerne 4-6 måneder om du skal ha bryllupskjole. Lokaler i april går nok bra. 

Beste tipset er å finne en sjekkliste på nett, og bruke den som utgangspunkt. 

Selv om man er laidback og tar ting som det kommer lover jeg at man får en mye bedre opplevelse selve dagen om ting går så på skinner som de kan gå. Så planlegging handler nødvendigvis ikke om den perfekte nyansen på servietter - men å sikre at alt flyter som det skal, derfor ikke feil å legge litt tid i dette. 

Anonymkode: 2450a...8cb

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

To ting som ofte haster; kjole og lokaler. Kjole tar gjerne 4-6 måneder om du skal ha bryllupskjole. Lokaler i april går nok bra. 

Beste tipset er å finne en sjekkliste på nett, og bruke den som utgangspunkt. 

Selv om man er laidback og tar ting som det kommer lover jeg at man får en mye bedre opplevelse selve dagen om ting går så på skinner som de kan gå. Så planlegging handler nødvendigvis ikke om den perfekte nyansen på servietter - men å sikre at alt flyter som det skal, derfor ikke feil å legge litt tid i dette. 

Anonymkode: 2450a...8cb

Lokale er alt i boks, som jeg skrev i første innlegget. :)Kjole fra salong dropper jeg, blir for dyrt for en kjole man bruker en gang syntes jeg, men har sett en del aktuelle brudekjole på finn. Men skal komme i gang med å prøve litt nå! :) Er ganske gjennomsnittlig i str så satser på jeg finner noe som passer greit

Som jeg skrev så begynner sjekklistene jeg har funnet ca 2 år i forveien og er litt over the top, så tips gjerne om gode, relevante lister :)

Har du råd om hva som er lurt å tenke på for at ting skal flyte bra! Hva kunne du ønske du gjorde annerledes i planleggigen da du giftet deg? Hvilke ting gjorde du som var lurt? 

• Liker 2
Skrevet

Planla alt på en uke. Så lenge du har lokaler og tidspunkt for vielse blir du jo gift 😊 Eneste jeg burde ha brukt med tid på er bordplassering, kom ikke på det før kvelden før 😅 Bordkort hadde jeg heldigvis bestilt på eBay.

Anonymkode: cd59d...63c

• Liker 2
Skrevet

Vi begynte vel planleggingen skikkelig et halvt år i forveien, bortsett fra kjolen min som ble bestilt i oktober og fotografen som ble booket et år i forveien. Giftet oss i juni. Gjestelisten var klar rundt jul, invitasjonene gikk i posten i januar. Jeg husker ikke når vi avtalte mat med lokalet (vi hadde lokale med kjøkken og personell), men i mars kanskje? Leide duker, bestilte blomster osv.   Alt av trykksaker fikset vi selv. 

Den eneste dagen jeg stresset var kvelden før bryllupet, da jeg på et tidspunkt sto med en henger som måtte være levert innen et kvarter, måtte rekke en blomsterbutikk som stengte snart OG hadde ikke fått levert de største dukene fra renseriet. Men det løste seg heldigvis! 

Involvert gjerne folk uten å presse på dem oppgaver. Min opplevelse er at folk rundt dere ønsker å bidra med stort og smått. ❤️

Anonymkode: 89054...f2d

• Liker 1
  • 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har ikke planlagt bryllup selv, men jeg jobber som bryllupsfotograf og har derfor vært involvert i 50+ bryllup. En ting som omtrent ALLTID blir "feil" er at middagen sprenger tidsskjemaet pga. god stemning og taler som tar lengre tid enn planlagt, og både brudepar, toastmaster og serverings/kjøkkenpersonalet blir stresset fordi kakekutting og brudevals står som neste punkt på programmet. Dersom dere ikke er veldig tradisjonelle er et tips å ta brudevalsen (og eventuelt kakekuttingen) før middag hvis dere ikke har veldig sen vielse. Ingen spiser mengder av den kaka uansett, så den ødelegger ikke middagen. Da kan dere sitte tilbords og nyte kvelden uten å se på klokka. Eventuelt ta bryllupskaken som dessert, og ikke et eget punkt i tidsplanen nærmere midnatt.

Anonymkode: d93b6...fd9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei. Jeg har ikke planlagt bryllup selv, men jeg jobber som bryllupsfotograf og har derfor vært involvert i 50+ bryllup. En ting som omtrent ALLTID blir "feil" er at middagen sprenger tidsskjemaet pga. god stemning og taler som tar lengre tid enn planlagt, og både brudepar, toastmaster og serverings/kjøkkenpersonalet blir stresset fordi kakekutting og brudevals står som neste punkt på programmet. Dersom dere ikke er veldig tradisjonelle er et tips å ta brudevalsen (og eventuelt kakekuttingen) før middag hvis dere ikke har veldig sen vielse. Ingen spiser mengder av den kaka uansett, så den ødelegger ikke middagen. Da kan dere sitte tilbords og nyte kvelden uten å se på klokka. Eventuelt ta bryllupskaken som dessert, og ikke et eget punkt i tidsplanen nærmere midnatt.

Anonymkode: d93b6...fd9

Takk for tips :).Vi er nok ikke spesielt tradisjonelle for vi tenker ikke gjøre noe spesielt ut av kakekutting og vi dropper brudevals 😬 Sikkert lurt å ha planlagt noe spesielt etter middagen så man slipper se på klokka! 

Men håper ikke middagen varer til midnatt, det blir mange timer til bords! 😆 Vi tenkte ha velkomstdrinker fra ca kl 16 og middag fra ca kl 17. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...