Gå til innhold

Blir anonyme innringere til bv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Loggført i det hele tatt? 

Typ dame ringte ang. Spm ang samvær og vold mandag 13. August kl. 14.00. 

Eller er det totalt anonymt? 

Anonymkode: 4ac21...f8c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle telefonsamtaler blir loggført. Hvis du sier navnet ditt er du ikke anonym. Barnevernstjenesten vil også anbefale deg å ikke være anonym, blant annet for at familien ofte bruker mye unødvendige krefter på å finne ut hvem som sendte bekymringsmeldingen. Men hvis du ringer og ikke oppgir navn i det hele tatt blir du jo anonym. 

Anonymkode: f920c...a29

• Liker 2
Skrevet

Alt loggføres selvfølgelig. Alle kan jo ikke melde med navn, noen ganger er det snakk om vold og overgrep, og foreldrene truer kanskje mennesker rundt seg eller begår hevn dersom man melder under fullt navn. Men kan man melde med navn, bør man selvsagt det.

Anonymkode: b4743...fff

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle telefonsamtaler blir loggført. Hvis du sier navnet ditt er du ikke anonym. Barnevernstjenesten vil også anbefale deg å ikke være anonym, blant annet for at familien ofte bruker mye unødvendige krefter på å finne ut hvem som sendte bekymringsmeldingen. Men hvis du ringer og ikke oppgir navn i det hele tatt blir du jo anonym. 

Anonymkode: f920c...a29

Anonymt er greit, men lurte på om det gikk an å spore opp samtalen likevel. Mtp at vi vet når innringer påstår at den har ringt inn selv. Personen har sagt den har ringt anonymt og rådfør at seg. Men personen nekter å si navnet på hvem den snakket med.

Synes det er spesielt siden personen sier selv den har vært i kontakt med bv. Da burde den kunne si navnet også, tenker jeg da. 

Nå skal BV utrede saken, hvor en annen person har meldt som ikke valgte å være anonym, så lurer jeg på om de kan se tilbake at ja, det ser ut som det var en person som ringte oss anonymt ang. Samvær og vold i samme uke. 

Slik personen påstår. Eller om at de ikke fører ned noe som helst når en ønsker å være anonym. 

Skrevet
Akkurat nå, abc123detvardet skrev:

image.png.b3b991a44152550bc056e3acdf5db2ea.png

Det er hvis du leverer inn Bekymringmelding. Jeg spør når en person velger å ringe anonymt for å rådføre seg. Hvor personen har fått beskjed fra bv at ja, personen kan holde tilbake samværet. 

Om det er mulig å spore tilbake at dette er tilfelle som har skjedd. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt loggføres selvfølgelig. Alle kan jo ikke melde med navn, noen ganger er det snakk om vold og overgrep, og foreldrene truer kanskje mennesker rundt seg eller begår hevn dersom man melder under fullt navn. Men kan man melde med navn, bør man selvsagt det.

Jeg har ikke sagt at personen har meldt. Men ringt inn ang spm. Om samvær og vold. 

Jeg lurer på om anonyme telefonsamtaler blir loggført. 

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om anonyme telefonsamtaler blir loggført. 

Ja, kanskje, nei.

Mulig de kun lagrer samtaler som er viktig, eller samtaler en viss periode, hvem vet?

Anonymkode: abc0b...861

Skrevet

Dette ble veldig rotete og jeg aner ikke hva du spør om. Tror du må forklare situasjonen deres mye bedre/lettforståelig. Har du hatt flere tråder i det siste?

• Liker 2
Skrevet

Okei. 

Hvis person A ringer til barnevernet og sier han trenger å drøfte en sak anonymt, og drøfter uten å gi navnet til hverken seg selv eller den han ønsker å drøfte. Da blir det IKKE loggført.

Hvis det er en aktiv sak i barnevernet og person A hadde ringt inn og drøftet uten å gi sitt navn men gir barnets navn, da blir det journalført. 

Hvis det ikke et en aktiv sak i barnevernet blir det heller ikke journalført selv om innringere gir navnet, så lenge det ikke blir registrert som en melding. Hvis f.eks. innringere ønsker å drøfte, og sammen med bv kommer frem til at det skal prøves andre tiltak først. 

Når person B ringer og sier han ringer inn en belymring, han heter person B, har den og den relasjonen til barnet og ønsker å melde sin bekymring for navngitt barn, så blir det registrert som melding, uavhengig av om det er aktiv eller ikke aktiv sak. 

Anonymkode: 7225a...7a2

Skrevet

Det var ikke så anonymt likevel. Samme dame jeg har vært i kontakt med i barnevernet hadde snakket med personen som sa den hadde ringt anonymt inn. 

Så da var det riktig at personen faktisk hadde ringt til barnevernet og ikke oppgitt hvem den var. 

Min saksbehandler hadde fått beskjed av damen vi begge hadde snakket med, da vi hver for oss hadde kontaktet barnevernet samme uke, og siden samme dame hadde snakket med oss begge så kunne hun fortelle min saksbehandler hva personen hadde sagt om saken. 

Så anonymt ble det ikke gitt. 

Skrevet

Min saksbehandler kunne også fortelle at en fjerde part inkl. Meg hadde kontaktet dem ang saken. 

Så da vet jeg hva personen som har ringt inn anonymt har sagt, personen som meldte inn skriftlig har sagt, og hva den som ringte inn og ikke var anonym har sagt. 

Litt overrasket hvor mye info jeg har fått uten å ha møtt saksbehandleren min eller vært innom kontoret. 

Skrevet

Man er anonym, men som oftest kan det lett spores tilbake enten man vil eller ikke.

Anonymkode: ce145...5f0

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man er anonym, men som oftest kan det lett spores tilbake enten man vil eller ikke.

Ja, fant det ut. Egentlig veldig deilig for nå må personen inn for å forsvare løgnene sine som startet saken. En ting er at personen har løyet til meg, men personen startet med løgn i sin egen første kontakt med barnevernet også. Dette var rett før meldingen kom inn fra den andre personen som meldte, i tillegg har de fått min versjon.

Så personen må finne noen lange årer til møtet for å kunne ro dette i land. 

Skrevet

hvis anonym ringer uten å melde bekymring og ikke nevner navn/ personopplysninger blir ikke telefonsamtalen loggført- hvordan loggføre uten opplysninger om innringer, barnet/ omsorgspersonene ID.. driver ikke politietterforskning heller... om barneverntjenesten er bekymret for barn under/ etterkant en anonym henvendelse der barnets navn ikke blir gjort kjent vil bvtj kontakte politi for å spore samtale o.l hvis det ringes fra «hemmelig nummer» eller sendes melding/ Mail fra hemmelig IP adresse 

Anonymkode: 56855...208

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, fant det ut. Egentlig veldig deilig for nå må personen inn for å forsvare løgnene sine som startet saken. En ting er at personen har løyet til meg, men personen startet med løgn i sin egen første kontakt med barnevernet også. Dette var rett før meldingen kom inn fra den andre personen som meldte, i tillegg har de fått min versjon.

Så personen må finne noen lange årer til møtet for å kunne ro dette i land. 

Dette er en fordel ved at anonymitet ikke er 100% for å luke ut, og spore opp folk som bruker bv som hevn mot andre.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

hvis anonym ringer uten å melde bekymring og ikke nevner navn/ personopplysninger blir ikke telefonsamtalen loggført- hvordan loggføre uten opplysninger om innringer, barnet/ omsorgspersonene ID.. driver ikke politietterforskning heller... om barneverntjenesten er bekymret for barn under/ etterkant en anonym henvendelse der barnets navn ikke blir gjort kjent vil bvtj kontakte politi for å spore samtale o.l hvis det ringes fra «hemmelig nummer» eller sendes melding/ Mail fra hemmelig IP adresse 

Anonymkode: 56855...208

Ok. De kjente heldigvis igjen situasjonen og personen hadde oppgitt hvilken relasjon den hadde så da jeg oppga at denne personen hadde vært i kontakt med BV før meg så forsto hun i bv at jeg og denne anonyme snakket om samme sak. Så da saken fikk en saksbehandler ga hun videre all info hun hadde fått over telefon i mellomtiden av både meg og den anonyme. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...