AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #1 Skrevet 11. desember 2019 Hei, jeg er en 14 år gammel jente i 9. Klasse som har lyst å tjene litt penger, jeg tror jeg hadde vørt en god barnevakt siden jeg er ganske god med barn. Så jeg begynte å google litt, men de fleste stedene måtte man være over 18. jeg lurer på, ville dere latt en 14 åring sitte barnevakt for barnet deres? Og hvor kan jeg evt bli en barnevakt, liksom hvilken nettside? (jeg ser eldre ut enn jeg er, og oppfører meg ganske modent. Jeg er vedig rolig osv) Anonymkode: 9effc...dd5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #2 Skrevet 29. desember 2019 Prøv med noen i familien som vet hvem du er. Forstår at du føler deg moden som 14-åring, og det tror jeg 100% på også, men alle andre gjør ikke det. I ungdomstiden er alle så forskjellige, så det er vanskelig å vite om du faktisk er modent «nok». Mange er faktisk ikke like moden som deg selv når de blir voksne også faktisk. Så jeg tror nok at du dessverre er litt for ung nå hvis du skal være barnevakt for noen som ikke vet hvem du er. Hadde du turt hvis du skulle sette av barnet ditt til en 14-åring?? Det er et hav med andre jobber i tillegg! Lykke til!😉 Anonymkode: 66025...c20
mon_nom Skrevet 29. desember 2019 #3 Skrevet 29. desember 2019 Det enkelte gjør er at de henger lapp på oppslagstavle i butikker. Vet ikke hvor mange butikker som har det lengre. Er noen få butikker her jeg bor som har det, og i den ene henger det slike type lapper. Denne metoden ble brukt da jeg var på din alder for 16år siden 🤣 Har du naboer som har småbarn du kan jo høre med dem, eller med foreldrene dine om de har kollegaer som har barn du kan være barnevakt for? Jeg satt Foresten en del barnevakt sammen med venner som 14 åring. Var også passepike etter skoletid på den tiden.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #4 Skrevet 29. desember 2019 Jeg var barnevakt alene fra jeg var 12/13 år til barnehagebarn. Kveldstid. Ser ikke noe problem i at en 14 åring er barnevakt😊 Anonymkode: c9d15...13c 2
Ginny Skrevet 30. desember 2019 #5 Skrevet 30. desember 2019 Jeg hadde ikke latt en 14-åring passe ungen min, men han er ganske liten. Hvis han hadde vært 5 år eller eldre så hadde det vært en annen sak. Selv passet jeg naboungene fra jeg var 9 😛 Sett opp en lapp på nærbutikken. Hvis du får tatt et førstehjelpskurs så hjelper det og veldig 😊
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #6 Skrevet 30. desember 2019 Jeg var barnevakt for barna til venninnen til mamma fra de var ca 2 år og jeg 12/13, gikk fint det. Men moren til barna sa det ville være uaktuelt med en hun ikke kjente, hun har kjent meg så godt gjennom mine barneår fordi hun selv fikk barn sent. Så ville begynt å høre rundt hos noen du kjenner, kanskje foreldra dine har noen venner med små barn? Anonymkode: 9ec75...9fa
skruf Skrevet 30. desember 2019 #7 Skrevet 30. desember 2019 Jeg var ofte barnevakt da jeg var 14, både til småsøsken og nabounger. Til naboungene satt jeg som oftest barnevakt på kveldstid, ofte etter barnas leggetid. De kjente meg så var aldri et problem hvis de våknet opp før foreldrene var kommet hjem. Småsøsken passet jeg ofte etter skoletid hvis f.eks moren min hadde seinvakt og det var noen timer til stefaren min kom hjem. Venninna mi og jeg startet faktisk en barnevaktklubb i 14-års alderen, hengte opp lapper på butikker og reklamerte for oss selv. Bodde på en typisk studentplass, og det var mange studenter med barn så vi tjente (for to fjortiser) gode penger. Tror vi var litt inspirerte av en bokserie som het nettopp Barnevaktklubben 😄 Jeg har også hatt ungdommer på din alder Ts som barnevakt til mine barn, men det har vært ungdommer som jeg kjenner til fra før. F.eks naboer, venninner og kollegaer sine barn eller småsøskena mine (stor aldersforskjell mellom meg og mine søsken) Jeg hadde heller ikke hatt problemer med å f.eks lyse ut ei stilling som fast barnevakt til en ungdom på 14/15 hvis jeg ikke hadde hatt ett nettverk med tilgjengelige barnevakter. Måtte da såklart ha blitt kjent med vedkommende, og likedan at barna hadde blitt godt kjent og fortrolige med den potensielle barnevakten før det hadde blitt aktuelt med barnepass. Nå er mine barn så store at det ikke lengre er behov for at noen skal passe på de, men vi har vært avhengig av barnevakt i oppveksten deres pga vi bor i en by med familie langt unna, og vi begge jobber turnus. Har såklart prøvd å ikke jobbe ettermiddag/kveld/helg samtidig, men noen ganger så har det kræsjet siden vi ikke setter opp turnusen selv og det er ikke alltid så lett å bytte vakt. Ingen besteforeldre eller tanter og onkler som har kunnet hjelpe til. Og av og til så hadde vi barnevakt pga vi hadde lyst på en date-night :) Hos oss så var det datteren til venninna mi og nabogutten som var fast barnevakt, en dyktig og pålitelig gutt som var vant og flink med barn (han har mange småsøsken), han var ca 15 da han begynte som barnevakt og var fast barnevakt til han var 19 og flyttet for å studere. Datteren til venninna mi kjenner både vi foreldre og ungene godt til fra før, hun var ca 14 da hun satt barnevakt første gangen Ble et langt svar; men konklusjonen er at jeg hadde ikke hatt betenkeligheter med at en 14-åring hadde vært barnevakt for mine barn, så sant vi foreldre og barna hadde blitt godt kjent og trygge på 14-åringen. Også veldig viktig at 14-åringen er pålitelig og en fordel at hun/han er vant med barn. Det ville også vært en fordel om dette hadde vært en ungdom vi hadde kjent til fra før, men det ville ikke vært et must. Man blir jo kjent. Hadde nok også ville hatt en «prøve-jobb» før vi f.eks hadde dratt på jobb og overlatt ungene til barnevakten, f.eks at vi hadde dratt på besøk til et vennepar første gangen 14-åringen hadde passet ungene sånn at vi kjapt hadde kommet oss hjem hvis det hadde skjært seg helt med ungene og barnevakten. Kunne fort ha blitt litt krise hadde vi ikke hatt mulighet til å dra hjem og det hadde blitt helt mayhem hjemme med en ung barnevakt og ungene 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #8 Skrevet 30. desember 2019 Ja absolutt. Min datter er 14 år og passer to mindre søsken på 2,5 år og 9 mnd. Det beste er nok å høre rundt med familie og naboer som kjenner deg. Anonymkode: f4aa3...3e0 1
altflyter Skrevet 30. desember 2019 #9 Skrevet 30. desember 2019 Jeg var barnevakt for en liten jente fra hun var 2 til 5 år. Jeg var 10 da jeg begynte. Passet henne i 3-4 timer 3 dager i uken. Jeg var veldig ansvarsfull og mer moden enn de fleste. Hadde til og med kurs i hjerte og lungeredning. Men jeg hadde ikke overlatt ungen min til hvem som helst. Hun jeg passet var en nær venn av familien og moren hennes kjente meg svært godt og visste hvor ansvarsfull jeg var. De aller fleste 10-15åringer er ikke ansvarsfull nok til dette. Kan du passe barna til noen i familien?
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #10 Skrevet 30. desember 2019 Jeg har vært barnevakt for min kusine da jeg var 12 år. Det gikk helt greit det. Anonymkode: 59ea1...144
n_97 Skrevet 30. desember 2019 #11 Skrevet 30. desember 2019 Jeg kunne godt latt en moden fjortenåring sitte barnevakt. Som andre sier, hør rundt blant folk du kjenner. Har noen i klassen din mindre søsken? Om du skal henge opp en lapp eller gå gjennom et byrå vil de nok spørre om referanser (en som du har jobbet for og som kan bekrefte at du er flink i jobben din). Lykke til, flott at du er aktivt i å finne deg jobb!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå