Gå til innhold

Beste (utradisjonelle) sausen til riskrem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså ikke den typiske jordbærsausen, finns det andre skikkelig gode sauser til riskrem? Jeg bruker å være litt "over the top" når det kommer til kaker og søtsaker, så kunne tenkt meg å prøve en salt karamellsaus. Men må ha en litt sikker saus i tillegg i tilfelle det ikke faller i smak hos resten av gjengen 😅 Gjerne noe friskt!

Tips? 

Anonymkode: f3371...971

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bringebærsaus.

Anonymkode: a7cc8...470

• Liker 4
Skrevet
24 minutter siden, Roci skrev:

Støtter AB over her, men lag en bringebærcoulis, de ferdigkjøpte bringebærsausene er tamme saker. Alternativt kan du prøve en skogsbærsaus? Her er en oppskrift på bringebærcoulis: https://www.aperitif.no/oppskrifter/oppskrift/bringebaer-coulis/1639057. Jeg tenker ellers at en mørk sjokoladesaus, evt. tilsatt likør av noe slag, kan fungere bra.

Hva er forskjell på coulis og saus? Kan denne coulisen du linker til lages med skogsbær? Syns skogsbær høres friskere utenn bringebær 😊

Skrevet

(Hjemmelaget) karamellsaus!

Skrevet

Mamma pleier å blande rips og bringebær. Nydelig!

Anonymkode: 24741...718

• Liker 1
Skrevet

Elsker karamell, men syns det høres alt for mektig og søtt ut til noe så kraftig som riskrem. (Selv om jeg har sett at Ida Gran Jansen har lagt ut oppskrift på dette.)

Jeg pleier å lage saus av bringebær og jordbær sammen. Det er søtt og godt (fra jordbærene) men også litt syrlig og frisk (fra bringebærene). 

• Liker 2
Skrevet

Bringebærsaus.

Ripssaus. 

Eller også en blanding av disse.

Skrevet

Min bestemor lager kirsebærsaus, syrlig og søt på samme tid. Jeg prøver gjerne nye ting og nye smaker og det hørtes godt ut med karamellsausen du planlegger, men jeg hadde blitt veldig skuffet hvis det ikke var den vanlige røde sausen til riskremen på julaften. 

Anonymkode: 3bcea...6b0

• Liker 6
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er forskjell på coulis og saus? Kan denne coulisen du linker til lages med skogsbær? Syns skogsbær høres friskere utenn bringebær 😊

Coulis er en saus som ikke kokes, det er vel hovedforskjellen, i tillegg til at den gjerne lages ved å presse bærene gjennom en sil. Det er jo bare å prøve med skogsbær, funker sikkert fint🙂

Skrevet

Mango/pasjonsfrukt kan fungere, søtt og friskt. Men jeg synes jo vanlig rød saus er best, julaften er ikke dagen for å være utradisjonell. 

• Liker 1
Skrevet

Kirsebær! Ikke utradisjonelt da, kanskje største juletradisjonen i Danmark. Men godt er det!

Karamell hørtes litt for søtt ut synes jeg, ekskrementer er jo veldig søt i seg selv.

Ha også på hakkede mandler, Evt hakkede brente mandler er også godt 😊

Anonymkode: 73121...075

• Liker 2
Skrevet

Rørte multer

Anonymkode: cff97...168

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Kirsebær! Ikke utradisjonelt da, kanskje største juletradisjonen i Danmark. Men godt er det!

Karamell hørtes litt for søtt ut synes jeg, ekskrementer er jo veldig søt i seg selv.

Ha også på hakkede mandler, Evt hakkede brente mandler er også godt 😊

Anonymkode: 73121...075

😁

Anonymkode: 24741...718

• Liker 12
Skrevet

Blåbær! Det er min favoritt, gjerne med litt saft og skall fra sitron oppi. 

Jeg er veldig glad i karamell, men til riskrem hørtes det helt grusomt ut... 

Anonymkode: 119ce...10f

• Liker 1
Skrevet

Prøv en blanding av jordbær, bringebær og rips, uten sukker. 

Anonymkode: f60d7...297

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Kirsebærsaus er nydelig på riskrem.

Skrevet

Takk for mamge gode tips! Blåbærsaus med sitronsaft og skall hørtes nydelig ut 🤩 Det er til et bedriftsjulebord og ikke julaften, så trenger ikke være kjempetradisjonelt nemlig 🤭

Skrevet

Her har jeg gått over til å ha karamell saus på riskremen :) Noe som vi jeg har fått innført av svigermor som ikke kommer fra Norge. Det var ikke jordbær/bringebær der hun vokste opp. 

Anonymkode: 9b403...dee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...