AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #1 Skrevet 11. desember 2019 Smultringer er smultringer og doughnuts er doughnuts! Anna Rasmussen snakket om at hun hadde laget doughnuts til jul, og det vrengte seg inni meg da jeg hørte dette. På bildene så det ut som helt vanlige smultringer. Håper for guds skyld at de som vokser opp i dag ikke begynner å kalle smultringer for doughnuts😑 smultringer er en urgammel norsk julebakst tradisjon og vi lever for f*** i Norge og da snakker vi norsk. Dessuten smaker donut annerledes en enn smultringer! Anonymkode: 24baa...c1c 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #2 Skrevet 11. desember 2019 Ok boomer Anonymkode: b14ad...e5b 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #3 Skrevet 11. desember 2019 Du må jammen ha få, ekte problemer her i livet når du klarer å bli så provosert av noe så vanvittig betydningsløst. Det er smultringer liksom. Det er så lite viktig. Ta deg en smultring du og en kopp kakao. Anonymkode: 72a54...f5a
Hortensiaen Skrevet 11. desember 2019 #4 Skrevet 11. desember 2019 Unnskyld at jeg sier det, men det som kommer ut av munnen hennes tar jeg ikke mye seriøst. 😂 Ellers er jeg helt enig med deg i det du skriver. En ting JEG synes er synd når det gjelder tradisjoner er at ingen går julebukk lenger. Nå er det bare halloween (som ikke har noe i Norge å gjøre for øvrig) som gjelder. Venter fortsatt på at vi skal adoptere Thanksgiving her til lands. (For det kommer vel det og, som alt annet). Kunne heller ha adoptert det å gå påskekjerring da, fra Sverige. Nå spora jeg litt av, sorry. 😄 Men viktig med språk og tradisjoner. 2
Rumle Skrevet 11. desember 2019 #5 Skrevet 11. desember 2019 5 minutter siden, Hortensiaen skrev: Unnskyld at jeg sier det, men det som kommer ut av munnen hennes tar jeg ikke mye seriøst. 😂 Ellers er jeg helt enig med deg i det du skriver. En ting JEG synes er synd når det gjelder tradisjoner er at ingen går julebukk lenger. Nå er det bare halloween (som ikke har noe i Norge å gjøre for øvrig) som gjelder. Venter fortsatt på at vi skal adoptere Thanksgiving her til lands. (For det kommer vel det og, som alt annet). Kunne heller ha adoptert det å gå påskekjerring da, fra Sverige. Nå spora jeg litt av, sorry. 😄 Men viktig med språk og tradisjoner. Nå ble jeg nysgjerrig! Hvordan går man påskekjerring?
Hortensiaen Skrevet 11. desember 2019 #6 Skrevet 11. desember 2019 (endret) 13 minutter siden, Rumle skrev: Nå ble jeg nysgjerrig! Hvordan går man påskekjerring? Henta fra wikipedia: Siden 1800-tallet har det også vært tradisjon i deler av Sverige at barn og ungdom kler seg ut som hekser eller koner med skaut og kjole og «går påskkärring» skjærtorsdag. Barna går da fra hus til hus og bytter egne påskebrev (påskbrev), tegninger og hilsner mot godteri og smågaver. Opprinnelig var det unge voksne som deltok, på samme måte som for julebukkene. På 1900-tallet ble skikken overtatt av små barn. Tradisjonene varierer noe fra sted til sted. I Vest-Sverige har det vært vanligst å gå påskekjerring påskeaften. Vet at mammaen min, som var barn på 1950- og 1960-tallet, og var mye i Sverige som liten, gikk påskekjerring. 🙂 Endret 11. desember 2019 av Hortensiaen 1
Rumle Skrevet 12. desember 2019 #7 Skrevet 12. desember 2019 18 minutter siden, Hortensiaen skrev: --- Så artig, takk for info 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #8 Skrevet 12. desember 2019 Smultringer er best! Anonymkode: 365c5...a4d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå