Gå til innhold

Vil det være vanskelig å få jobb eller bygge seg videre med religionsutdanning i bunnen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Er en som har vurdert sterkt å studere religionssvitenskap, kristendom og islam eller lektor på mf i religion og samfunnsfag eller en lignende utdanning.

jeg har stor "passion" bare for religioner og historie, etikk og filosofi og samfunnsfag. Elsker snakke om det, lese om det, lære om det. Debatere og lære bort og lære selv. 

Har derimot hørt det er vanskelig å få jobb med denne bakgrunnen? Hvordan er det å ta årsstudium, bachlor eller til og med master i religions relaterte retninger? Hva slags erfaring har dere med dette?

Har vurdert yrke som journalist etter denne utdanningen, men vet ikke om jeg har det som skal til, er ikke så veldig pågående.

Har også vurder lektorfaget. hadde vært spennende å være lærer på disse fagene, men jeg tror ikke jeg orker å være nordisk eller engelsklærer, og da er det litt lite jobb kanskje, og lite muligheter her?

Har også tenkt på forfatter, blogging og sånt, men føler det ikke kan bli en god inntekt ut av dette i seg selv.

Vet ikke om så mange andre veier man kan ta med en utdanning (bachlor eller master i religion? Er veldig interessert i å høre hva andre har tatt, og hva de ble og hvordan arbeidsmarkedet er. Lønn er jo også en interessefaktor, som jeg gjerne ville visst mer om, dersom noen føler det er greit å dele!

Tusen takk for forhånd!

Anonymkode: b952b...fb8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Er en som har vurdert sterkt å studere religionssvitenskap, kristendom og islam eller lektor på mf i religion og samfunnsfag eller en lignende utdanning.

jeg har stor "passion" bare for religioner og historie, etikk og filosofi og samfunnsfag. Elsker snakke om det, lese om det, lære om det. Debatere og lære bort og lære selv. 

Har derimot hørt det er vanskelig å få jobb med denne bakgrunnen? Hvordan er det å ta årsstudium, bachlor eller til og med master i religions relaterte retninger?

Tusen takk for forhånd!

Anonymkode: b952b...fb8

Du vil slite med å finne jobb med religion og filosofi som "hovedretningen" i dine studier. Historie er heller ikke all verden, men litt bedre enn religion og filosofi. 

Som du kan se, så har UiO funnet frem fire ( 4 ) eksempler som UiO skryter over at de har funnet jobb - og da med mastergrad.

https://www.uio.no/studier/program/religion-samfunn/karriereintervjuer/

Når man har bare fire eksempler, så er det virkelig et tynt grunnlag. De har ingen statistikk å vise til, men jeg mener at eksemplene i seg selv er veldig avslørende hvor "smal vei" de måtte ta.

Det ene eksempelet er å være lektor på en ungdomsskole.

Det andre eksempelet er å være "formidler" ved Holocaust og livssynsminoritetssenteret.

Det tredje eksempelet er en som "jobber rundt temaet Myanmar" og håper å jobbe mer med "Myanmar" i fremtiden. Dette er ved Oslosenteret. Her innrømmer han selv at hans frivillige aktiviteter ved siden av har nok vært mer avgjørende for jobben han har enn selve studiet.

Det fjerde eksempelet er ei som jobber med demensproblematikk. Selv om hun prøver å koble studiene til jobben, så føler jeg at hun strekker strikken langt når det gjelder relevans, men det får du bestemme, for det er tross alt du som vurderer å studere dette. Man ser også her at hun legger mye vekt på egne frivillige aktiviteter i blant annet Røde Kors og andre organisasjoner, så igjen ser det ut til at frivillige aktiviteter og den slags trumfer denne type studier hardt, og det vil alltid være slik fordi du egentlig har ingen konkret allmennkunnskap hvis du studerer dette. Du får religiøs- og filosofisk "kunnskap" innenfor en veldig smal nisje.

For å si det sånn - det renner ikke over av ledige stillinger ved Oslosenteret og Holocaustsenteret. En annen ting som de gjerne ikke påpeker i slike "intervjuer" er at du må konkurrere mot folk som har studert sosialantropologi / statsvitenskap / historie / utviklingsstudier++ om disse stillingene for disse kandidatene kan minst like mye om samfunn, kultur og historie som du, mens du kommer bare til å vite litt mer om kristendom / islam og generell filosofi, og det er ikke akkurat et vinnerkort. 

Så du kan egentlig studere dette, men det er ikke disse studiene som kommer til å gjøre deg konkurransedyktig, men heller dine frivillige aktiviteter ved siden av, som det ser ut som du må nesten ha tonnevis av for å kunne kompensere svakhetene denne type utdanning som du vurderer, har. 

Det går selvsagt an å mikse utdanningene litt. Sosialantropologi og utviklingsstudier nevner av og til religion i tillegg til å studere alt fra kultur, politikk / samfunn, historie og lignende. Så du kunne tatt en fordypning i religionsstudier noe som ville kanskje ha vært bedre, men at hovedstudiene dine heller blir statsvitenskap og ikke "religion og filosofi" som hovedtyngde.

Anonymkode: fe07b...59f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...