AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #1 Skrevet 11. desember 2019 Hjelp! Holder på å gå ned litt i vekt, og kjører et program hvor jeg ligger på 1500kcal om dagen. Idag har jeg trent, og har i følge sportsklokken min forbrent 600 kalorier. Spørsmålet mitt er altså da om jeg må legge til 600 kalorier ekstra i mitt totale inntak for at kroppen skal fungere optimalt, eller trenger jeg ikke det? Finner ikke noe godt svar på dette på nettet.. Har bestandig trent og spist sunt, men akkurat denne kaloritellingen er ny for meg. Ellers om noen har noen supre tips til vektnedgang, rop de gjerne ut! Anonymkode: 53897...b1d
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #2 Skrevet 11. desember 2019 Jeg ville ikke spist ekstra, da går du raskere ned:) Anonymkode: 47a22...2c7
Tvist Skrevet 11. desember 2019 #3 Skrevet 11. desember 2019 Det kommer an på om du føler at du har behov for det. Jeg spiste ofte en del av kaloriene.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #4 Skrevet 11. desember 2019 De klokkene kan være ganske så unøyaktige ifht hvor mye du har forbrent, så jeg ville nok ikke spist mer enn max 200-300 ekstra kcal for å være på den sikre siden. Et mellommåltid a la 2 stk tynne knekkebrød med cottage cheese, eple og kanel feks. Anonymkode: db787...331
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #5 Skrevet 11. desember 2019 Ville spist halvparten ekstra Anonymkode: 822e0...5a6
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #6 Skrevet 11. desember 2019 Aldri gå sulten hvertfall. Anonymkode: 55a0c...013
dennejenta Skrevet 11. desember 2019 #7 Skrevet 11. desember 2019 I følge tester er klokken ganske så nøyaktig iallefall, men stoler ikke hundre prosent på det som står nei. Kommer til å spise mer dersom jeg føler behov for det i løpet av dagen, tusen takk for svar❤️
dennejenta Skrevet 11. desember 2019 #8 Skrevet 11. desember 2019 Der glemte jeg å sette på anonym, men gjør egentlig ingen ting 🙈 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #9 Skrevet 11. desember 2019 Hvis du legger til de kaloriene du hadde brukt vil jo ikke treningen bidra til vektnedgangen. Du trenger ikke spise mer dersom du ikke kjenner veldig behov for det. Er energinivået greit og du ellers har en god balanse med sunne matvarer holder 1500 kcal som regel til å få i seg de mikronæringsstoffene du trenger (spes med "normalt kosthold" slik helsedirektoratet anbefaler er det ikke noe problem). Så - føler du deg i fin form osv er det ikke noen hensikt i å spise mer når målet ditt er å gå ned! Anonymkode: 02f5d...67a
Gjest justloseit Skrevet 11. desember 2019 #10 Skrevet 11. desember 2019 Du finner ikke noe klart svar på det på nett (og du kommer ikke til å få et entydig svar her heller) fordi dette er ekstremt individuelt og folk praktiserer ulikt. Det finnes ikke noen riktig måte å gjøre det på. Du må kjenne etter hva som fungerer for deg. Mange velger å ikke spise tilbake treningskaloriene for å oppnå raskere vektnedgang. Andre gjør motsatt. Det jeg personlig ville gjort er å forsøke å holde meg til planen om 1500 kcal daglig. Hvis jeg blir ekstremt hungrig de dagene jeg trener ville jeg forsøkt og sett om et lite mellommåltid på kanskje 200 kcal gjør det levelig. Om dette fungerer for deg må bare du finne ut av.
bodyhack_petter Skrevet 11. desember 2019 #11 Skrevet 11. desember 2019 Det kommer litt an på hvor stort underskudd du har regnet ut at du er i fra før. Mer er ikke alltid bedre (eller mindre?) når det gjelder vektnedgang. Overdriver du vil du spise mer av muskelmasse fremfor fett, noe som er veldig ugunstig. Du står også i større fare for å sprekke på dietten med et større underskudd. Optimalt sett kan du ha det i mente, og ta deg noe ekstra når/hvis du blir sulten. Fordi, blir du ikke mer sulten av det er det strengt talt ikke nødvendig - det betyr at kroppen din mest sannsynlig forsyner seg godt av seg selv fordi fettprosenten er tilstrekkelig høy. Så derfor kan det være greit å legge inn et proteinrikt (basert) måltid som en slags buffer på diett. Er du ekstra sulten en dag så kan du godt unne deg det. Samtidig er det også slik at på tross av at du spiser 1500kcal, som er noe jeg vil si er et minimum i de fleste tilfeller - så kan du også hoppe over et måltid i ny og ne om du ikke er sulten. Det er ikke så dumt å lytte til kroppen.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #12 Skrevet 11. desember 2019 Jeg pleier å spise 75% av treningskaloriene hvis jeg føler behov for det. Anonymkode: 3d863...5d2
dennejenta Skrevet 12. desember 2019 #13 Skrevet 12. desember 2019 On 12/11/2019 at 6:32 PM, bodyhack_petter said: Det kommer litt an på hvor stort underskudd du har regnet ut at du er i fra før. Mer er ikke alltid bedre (eller mindre?) når det gjelder vektnedgang. Overdriver du vil du spise mer av muskelmasse fremfor fett, noe som er veldig ugunstig. Du står også i større fare for å sprekke på dietten med et større underskudd. Optimalt sett kan du ha det i mente, og ta deg noe ekstra når/hvis du blir sulten. Fordi, blir du ikke mer sulten av det er det strengt talt ikke nødvendig - det betyr at kroppen din mest sannsynlig forsyner seg godt av seg selv fordi fettprosenten er tilstrekkelig høy. Så derfor kan det være greit å legge inn et proteinrikt (basert) måltid som en slags buffer på diett. Er du ekstra sulten en dag så kan du godt unne deg det. Samtidig er det også slik at på tross av at du spiser 1500kcal, som er noe jeg vil si er et minimum i de fleste tilfeller - så kan du også hoppe over et måltid i ny og ne om du ikke er sulten. Det er ikke så dumt å lytte til kroppen. Aner ikke hvor mye fettprosent jeg har, men jeg er ikke tykk. Må gå ned fem kg fort, derfor skal jeg være relativt streng de neste ukene. Etter det kommer jeg nok til å øke kaloriinntaket noe. Tusen takk for et godt svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå