Gå til innhold

"Gebyr" som var ukjent. Er det lov?

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

De fleste har forstått det og svart saklig så ser ingen poeng i det..

Anonymkode: e4422...aaf

De har gitt svar som passer med det du ønsker å høre, men ikke nødvendigvis det som er riktig. Sånn du har beskrevet situasjonen er det vanskelig å skjønne hvorfor du juridisk sett skulle ha krav på noe, selv om det moralsk sett er grådig å kreve så mye penger for det.

Anonymkode: b43c1...5b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

De har gitt svar som passer med det du ønsker å høre, men ikke nødvendigvis det som er riktig. Sånn du har beskrevet situasjonen er det vanskelig å skjønne hvorfor du juridisk sett skulle ha krav på noe, selv om det moralsk sett er grådig å kreve så mye penger for det.

Jeg har aldri skrevet under på en leiekontrakt. Så du mener at om eieren av plassen sende en mail hvor han sier han skal ha 50% av salget så må jeg bare betale? Eller 70%? Det står ikke skrevet noen steder at plass eier skal ha noe provisjon av salget. Dette er noe han sier nå, plutselig, ut av det blå, uten at jeg har skrevet under på noen kontrakt.

For noen år siden var det med provisjon av salg på plasser oppe i forbrukerrådet og de mente det var meget urimelig å ta så mye som 10%, eieren her krever 20%, uten å opplyse det i noen som helst dokument/leieavtale/reglement. Har man signert en leieavtale hvor dette står spesifikt er det klart man er bundet juridisk, men det er ikke gjort her.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har aldri skrevet under på en leiekontrakt.

Hvorfor tror du at du kan overføre en plass du ikke har leid til noen andre uten videre? Vogna bør du kunne selge, men hvis den skal stå der den står må du følge campingplassens regler.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tror du at du kan overføre en plass du ikke har leid til noen andre uten videre? Vogna bør du kunne selge, men hvis den skal stå der den står må du følge campingplassens regler.

Fordi eier av plassen har skrevet en Mail til meg og sagt det er OK. Det er jo helt vanlig å selge vogner med plass videre. Det er ikke vanlig å opplyse om et provisjonsbellp på 20% uten å informere om det i forkant og uten kontrakt.

Jeg har betalt leie for plassen så selvsagt har jeg leid.Hvorfor skriver du at jeg ikke har leid? Og jeg står fritt til å selge men plutselig opplyser han om en provisjon han skal ha som er urimelig høy.

Normalt forløp ved kjøp av vogn på plass:

man kjøper vogn og skriver kontrakt med eier av plass. I denne kontraktene står leievilkårene, priser og regler for plassen. Man leser og godtar ved å skrive under. Da er man bundet til disse leievilkåreme plass eier skal informere om på forhånd. Akkurat som i alle andre leieforhold.

Jeg skrev mange mailer til plassens eier for å få kontrakt, han svarte ikke på Mail eller tlf. Jeg fikk bare regning på vinterleiie i posten og betalte den. Jeg sier til han at jeg må selge og han sier at det er OK. Så sier han plutselig at han skal ha 20% av salgssummen på min vogn.

Det er vanlig med et gebyr for overføring til ny eier, jeg har skrevet kontrakt på det på andre plasser jeg har hatt og der har beløpet vært på 5000.-.Dette er da opplyst om i kontrakten so jeg har underskrevet og godtatt.

I dette tilfellet krever plutselig denne eieren 20% av salgspris, som selvsagt er MYE mer enn 5000.- og det er ikke noe jeg har fått informasjon om på forhånd og jeg har heller aldri skrevet under på noe.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Si at du leier en leilighet og at da du sier opp leia så forteller huseier deg at du må betale 20000 gir å få flytte ut. Uten at det sto i leiekontrakten din. Ville du betalt fordi huseier har funnet opp en regel du ikke har fått beskjed om?

Gjest Nina1975
Skrevet

Høres helt merkelig ut. Du får be om kopi av avtalen deres. (Dere har jo ingen..)  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...