Gå til innhold

"Gebyr" som var ukjent. Er det lov?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte en campingvogn med isocamp i sommer. Av ulike grunner må jeg nå selge den.

Når jeg kjøpte vogna prøvde jeg flere ganger å ta kontakt med campingplass eier fordi jeg regnet med at jeg måtte skrive under på kontrakt. Han svarte aldri på mail, og i august fikk jeg regning på vinterveien, så da tenkte jeg at alt var i orden og at jeg var i "systemet" mtp. navn, adresse osv. (dette hadde damen jeg kjøpte den av informert plasserer om).

Når jeg nå skal selge vogna og isocampen informerer jeg plasserer om dette og han sier da at jeg må betale et "gebyr" på et helt års leie (18 000,-). Dette er visst et gebyr for å overdra vogna til en ny eier. Burde ikke plasserer informert om dette FØR jeg overtok? Jeg har aldri skrevet noe kontrakt med plassen, da eier ikke svarte på mail og tiden bare har gått. Jeg tenker at 18 000,- for å bytte eier er helt spinnville, da eier av plass ikke har noen utgifter i den forbindelse, og at jeg, uansett, burde bli informert om det og fått en kontrakt.

Noen som vet hvordan dette stiller seg juridisk?

Kan legge til alt jeg også har en vogn på fjellet, hvor jeg måtte skrive under på kontrakt før jeg overtok. I kontrakten blir det opplyst om at man må betale 5 000,- i gebyr dersom man skal overdra vogna til andre. Dette er jo helt ryddig, da man blir opplyst om det på forhånd, samt at beløpet ikke er SÅ stort.

Anonymkode: e4422...aaf

Skrevet

TS her!

Glemte helt å skrive at vogna og isocampen står på fast plass, men det skjønner dere kanskje.. 🙂

Skrevet

Det kan godt være at campingplassen har en slik regel, men de stiller med dårlige kort når du verken har sett den eller underskrevet den. Har campingplassen en hjemmeside med regler osv.?

• Liker 6
Skrevet
6 minutter siden, Gullik skrev:

Det kan godt være at campingplassen har en slik regel, men de stiller med dårlige kort når du verken har sett den eller underskrevet den. Har campingplassen en hjemmeside med regler osv.?

De har en kopi av leieavtale på nettsiden. Om overdragelse står dette:

1. Eierbytter og overdragelser

Det er under ingen omstendigheter lov å selge campingvognen/husvognen mens den står på plassen, eller på en slik måte at plassen inngår i salget, med mindre dette er særskilt avtalt med campingen. Ved en slik særskilt avtale kan campingen stille vilkår. Denne leieavtalen er ikke illustrerende for hvilke type vilkår som kan settes ved en slik særskilt avtale. Campingvognen/husvognen kan selges mens den står på campingen, men ikke på en slik måte at plassen inngår i salget. Plassen kan under ingen omstendigheter selges. Gjestene eier ikke plassen, men leier den etter reglene i denne avtalen. Om campingvognen/husvognen selges på en slik måte at plassen inngår i salget, uten at dette avtales særskilt med campingen, sies avtalen opp med umiddelbar virkning etter punkt 10 bokstav c, vognen flyttes fra campingen og plassen ryddes etter punkt 10 bokstav c nummer iii.

Her står det ikke noe om beløp, kun at de kan "stille vilkår"..... og jeg har jo ikke skrevet under på noen kontrakt.

Skrevet

TS her.

Jeg har forøvrig ikke blitt opplyst om at jeg må gå inn på nettsidene deres og lese noen leieavtale. Jeg kom jo over den ved å Google.

Skrevet

Her sliter campingplassen da du ikke har fått kontrakt. De har ingen sak mot deg

Anonymkode: 0efe5...dff

• Liker 5
Skrevet

Ved kjøp av vognen trådte du inn i selgers avtaleforhold med campingplassen, med mindre annet følger av avtalen. Avgjørende er dermed hva som er avtalt i forholdet mellom selger og campingplassen. 

Anonymkode: 60f6b...8da

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ved kjøp av vognen trådte du inn i selgers avtaleforhold med campingplassen, med mindre annet følger av avtalen. Avgjørende er dermed hva som er avtalt i forholdet mellom selger og campingplassen. 

Anonymkode: 60f6b...8da

Ingenting er avtalt, da jeg ikke fikk tak i eier av plassen og jeg kun har betalt regningen på vinterleien. 

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingenting er avtalt, da jeg ikke fikk tak i eier av plassen og jeg kun har betalt regningen på vinterleien. 

Så plassen står fortsatt på gammel eier? 

Anonymkode: 5b1ea...7eb

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så plassen står fortsatt på gammel eier? 

Nei, jeg kjøpte den av gammel eier, men det har jo ikke noe med campingplassens eier å gjøre. Jeg har betalt vogna og isocampen, da betalte jeg selvsagt til forrige eier. Jeg har betalt vinterleie til campingplassens eier. Det er et annet forhold.

Det er gammel eier som informerte campingplassens eier om mitt (ny eiers) navn og adresse. Jeg har ingen avtale med campingplassens eier da jeg aldri har skrevet under kontrakt, eller fått kontrakt. Jeg har, derimot, betalt for vinterleien.

Skrevet

Det vanlige er jo at man, som ny eier av vogn, og ny leietager av plassen, skriver leiekontrakt med campingplass eier. Det har ikke jeg gjort, da han aldri svarte på mine henvendelser.

• Liker 2
Skrevet

Det er vel campingvogna du har kjøpt, ikke en rett til å videreselge leieplassen der den står?

Anonymkode: b43c1...5b2

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel campingvogna du har kjøpt, ikke en rett til å videreselge leieplassen der den står?

Haha! Selvsagt selger man ikke plassen, man selger vogna og overfører den leide plassen på ny campingvogneier. 

Skrevet

TS her.

Jeg kan jo legge til at eier av plassen vil ha 20 % av salgssummen i provisjon. Forbrukerrådet har tidligere gått ut mot plasser som krever 10 %. I tillegg har jo ikke jeg blitt informert om denne provisjonen, noe jeg burde ha blitt informert om i en leieavtale, som jeg igjen aldri har fått eller signert.

Skrevet

Oj ts, hjelpes! Jeg kan veldig lite om camping, leie og jussen rundt, men deler hva jeg ville gjort:

Sendt mail med beskjed om at du har prøvd å komme i kontakt ang kontrakt, men da eier ikke kom med tilbakemelding anser du kravene som ugyldige og kommer til å kontakte advokat og forbrukerrådet. Så ville jeg kontaktet forbrukerrådet med en gang, og avventet advokat 😉

Anonymkode: 04c63...270

Skrevet

Er det ikke selger som har kontrakt med eier av plassen? Er det ikke da selger som er ansvarlig for overdragelsesavgift og provisjon av salget? 
I de fleste andre tilfeller av kjøp og salg er det jo slik at kjøper betaler det det koster og omkostninger står selger for, dersom annet ikke er avtalt.

Anonymkode: 4b6b2...8a9

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Haha! Selvsagt selger man ikke plassen, man selger vogna og overfører den leide plassen på ny campingvogneier. 

Men i følge regelverket til campingplassen hadde ikke selger lov til å overføre plassen, så campingplassen kan bestemme hva de vil hvis du likevel ønsker å beholde den. Det er selger som har lurt deg, ikke campingplassen.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men i følge regelverket til campingplassen hadde ikke selger lov til å overføre plassen, så campingplassen kan bestemme hva de vil hvis du likevel ønsker å beholde den. Det er selger som har lurt deg, ikke campingplassen.

Beklager men du har misforstått hele saken.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beklager men du har misforstått hele saken.

Da får du kanskje forklare det en gang til da? 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da får du kanskje forklare det en gang til da? 

De fleste har forstått det og svart saklig så ser ingen poeng i det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...