Gå til innhold

Hjemme hele dagen, går på veggen! Tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her inne som har tips til hvordan å leve når du går hjemme dag etter dag ?

Jeg har vært sykemeldt mange måneder, men om forhåpentligvis noen uker skal jeg ut i tiltak. De første månedene trengte jeg å ikke gjøre stort, kroppen var totalt utbrent. Nå er den ikke det på samme måte,  selv om jeg må bygge meg gradvis opp igjen. Jeg har mer energi og bør bruke den og bygge den opp. Men..

Jeg sover gjerne til 11, og de gangene jeg må stå opp tidlig er det nesten krise. Ikke fordi det er litt hardt å stå opp - jeg synes nesten det er deilig. Men fordi dagen blir så uutholdelig lang! Og det blir mye tid til negative tanker. Og når mat er min måte å takle negative tanker, sier det seg selv at dagen ikke bør være for lang... Jeg jobber med det, men ja.. Dagene blir fortsatt lange! Selv med en gåtur, litt besøk her og der, lesing, mobilspill og TV-serier. Det blir fort til at jeg later meg, for jeg har jo så uendelig mye tid. Og så ender det fort opp med at jeg har sett på TV halve dagen, og ærlig talt - det er jo IKKE bra. Verken for kropp eller huet.

Så.. noen i samme situasjon? Tips til hvordan dere "snapped out of it"?

Anonymkode: 79b77...101

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lager dagsplan kvelden før. Når og hva jeg skal spise, hva av husarbeid jeg skal gjøre, når jeg skal gå tur osv. Jeg sover også lenge for at dagen ikke skal bli så lang.

Anonymkode: 31398...c5f

• Liker 1
Skrevet

Elsker å ha fri på dagtid, styre meg selv.

Vært arbeidsledig i over 1år, helt konge. Trener 3 ganger i uka, ellers går jeg turer/andre ting. Er tidsrommet mellom 8-16 som skal fylles. Null problem, tar meg tur på cafe. Spiser lunsj ute.

Bor i Oslo, så har mye å ta meg til.

Anonymkode: fbd45...3b8

• Liker 1
Skrevet

Skaff deg en mann.

Anonymkode: 8ed5a...e72

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skaff deg en mann.

Anonymkode: 8ed5a...e72

Har en mann, men vi bor ikke sammen😅

Skrevet

Jeg er hjemmegående og trives veldig godt med det.

Bud nummer én etter min erfaring: Kvitt deg med tv-en. Nummer to: Legg vekk telefonen. Bruk den kun til ringing og meldinger, ikke dagdriveri. Det er helt utrolig viktig ikke å mate hjernen sin med for mye lettvinte og fordummende inntrykk. Ikke ta lett på dette. 

Jeg fyller dagene med lesing (skjønnlitteratur og sakprosa), språkstudier, forelesningsserier (thegreatcourses.com er kjempebra), fysisk aktivitet, kvalitetsmat og slike ting. Håndarbeid er også bra, hvis du liker det. Ha gjerne på god radio i bakgrunnen, f.eks. NRK Klassisk.

Jeg har et konkret tips for å klare å være mer aktiv. Det høres kanskje litt dumt ut, men det har virket for meg: Se på dagen din som inndelt i små tidsenheter på 25 minutter som du bør etterstrebe å bruke på en så god måte som mulig, og bestem deg for å samle på slike velbrukte enheter. F.eks.: Sett deg med en god bok, sett på en tidtaker på 25 minutter, og i løpet av den tiden har du ikke lov til å gjøre noe annet enn å konsentrere deg fullt og helt om den boken. Når tiden er ute, tegner du en runding på et ark som representerer 25 velbrukt minutter. Prøv å samle så mange som mulig i løpet av en dag, eller begynn forsiktig, f.eks. med fem. Har du fem rundinger på slutten av dagen, vet du at du har tilbrakt 125 minutter på en god måte. Denne metoden kan du bruke med alt mulig: lesing, håndarbeid, studier, rydding, alt mulig som du gjerne kunne tenke deg å gjøre i løpet av en dag som det kan være litt vanskelig å motivere seg for.

Anonymkode: 35be1...1cb

• Liker 5
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er hjemmegående og trives veldig godt med det.

Bud nummer én etter min erfaring: Kvitt deg med tv-en. Nummer to: Legg vekk telefonen. Bruk den kun til ringing og meldinger, ikke dagdriveri. Det er helt utrolig viktig ikke å mate hjernen sin med for mye lettvinte og fordummende inntrykk. Ikke ta lett på dette. 

Jeg fyller dagene med lesing (skjønnlitteratur og sakprosa), språkstudier, forelesningsserier (thegreatcourses.com er kjempebra), fysisk aktivitet, kvalitetsmat og slike ting. Håndarbeid er også bra, hvis du liker det. Ha gjerne på god radio i bakgrunnen, f.eks. NRK Klassisk.

Jeg har et konkret tips for å klare å være mer aktiv. Det høres kanskje litt dumt ut, men det har virket for meg: Se på dagen din som inndelt i små tidsenheter på 25 minutter som du bør etterstrebe å bruke på en så god måte som mulig, og bestem deg for å samle på slike velbrukte enheter. F.eks.: Sett deg med en god bok, sett på en tidtaker på 25 minutter, og i løpet av den tiden har du ikke lov til å gjøre noe annet enn å konsentrere deg fullt og helt om den boken. Når tiden er ute, tegner du en runding på et ark som representerer 25 velbrukt minutter. Prøv å samle så mange som mulig i løpet av en dag, eller begynn forsiktig, f.eks. med fem. Har du fem rundinger på slutten av dagen, vet du at du har tilbrakt 125 minutter på en god måte. Denne metoden kan du bruke med alt mulig: lesing, håndarbeid, studier, rydding, alt mulig som du gjerne kunne tenke deg å gjøre i løpet av en dag som det kan være litt vanskelig å motivere seg for.

Anonymkode: 35be1...1cb

Takk for tips!

Skrevet

Kjenner meg igjen fra da jeg selv var sykemeldt:P Om helsa tillater det, forsøk å vær aktiv; gå tur i marka, lån en hund for selskap, ta litt bilder, dra å svøm i bassenget. Bruk hjernen til å gjøre noe kreativt(mal, strikk, sy, whatever) og legg inn litt husarbeid(jeg merket i alle fall at ting begynte å forfalle ganske kjapt...). Lær et språk via duolingo!:D

Anonymkode: 3a375...236

Skrevet

Jeg tror ikke det er bra for noen å sove bort dagen, heller ikke når man spiser som tidsfordriv. Bor du alene? Hvis ikke bør du følge familiens rutiner noenlunde. F.eks stå opp ni ta deg god tid til kaffe, nyheter eller hva du ønsker, gå tur et par timer eller trene. Når du kommer hjem er du sikkert både sulten og sliten. For å få dagen til å gå er det bedre for deg å være i rolig aktivitet over lengre tid, enn å trene hardt en halvtime. Daglig aktivitet vil også hjelpe deg å regulere matinntaket. Etter lunch kan du ta husarbeid, hobby eller noe. Men planlegg og bestem deg for hva du skal dagen før.

Anonymkode: c94d3...5a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...