AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #1 Skrevet 11. desember 2019 Hva kan en forvente av en 19 åring som bor hjemme gratis, jobber og tjener veldig godt?? sånn generelt i hjemmet? Anonymkode: 45063...9ca
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #2 Skrevet 11. desember 2019 At han/ hun sparer penger tilsvarende det det ville kostet å leie. Moren min tok «leie» av meg da jeg bodde hjemme, de fikk jeg da jeg skulle kjøpe bolig. I tillegg til å gjøre sin del av husarbeid, selvsagt. Anonymkode: be196...a88 19
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #3 Skrevet 11. desember 2019 Det er ingenting som heter ett «voksent barn». Enten så er du barn (under 18), ellers så er du voksen. Anonymkode: 1220a...447 14
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #4 Skrevet 11. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er ingenting som heter ett «voksent barn». Enten så er du barn (under 18), ellers så er du voksen. Anonymkode: 1220a...447 Tja, hvis du er over 18 og fremdeles går på VGS er du Jo i en slags mellomstilling. Anonymkode: be196...a88 6
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #5 Skrevet 11. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva kan en forvente av en 19 åring som bor hjemme gratis, jobber og tjener veldig godt?? sånn generelt i hjemmet? Anonymkode: 45063...9ca Det kommer litt an på foreldrene, tenker jeg. Om 19 åringen aldri har blitt stilt krav til, vil hen mest sannsynlig fortsette som før selv om hen er voksen og har inntekt. Om det var mitt barn, ville jeg stilt visse krav. Jeg hadde tatt "leie", men spart pengene opp til egenkapital som barnet ville fått den dagen egen bolig skulle kjøpes. Jeg ville også forlangt at barnet laget middag minst en dag i uken, ryddet av bordet noen dager, bidro med støvsuging og vasking osv. Jeg vill laget en klar avtale med barnet og om den ikke ble overholdt, så fikk hen flytte ut. Anonymkode: ec591...728 8
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #6 Skrevet 11. desember 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ingenting som heter ett «voksent barn». Enten så er du barn (under 18), ellers så er du voksen. Anonymkode: 1220a...447 Selvfølgelig er det noe som heter "voksent barn". Mine barn er alltid mine barn, selv om de er voksne. Jeg har altså voksne barn. Anonymkode: e2a65...b5d 25
Gjest O.G. Skrevet 11. desember 2019 #7 Skrevet 11. desember 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva kan en forvente av en 19 åring som bor hjemme gratis, jobber og tjener veldig godt?? sånn generelt i hjemmet? Anonymkode: 45063...9ca Betale husleie og blir med påmatlaging og husvask.
Whistler Skrevet 11. desember 2019 #8 Skrevet 11. desember 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva kan en forvente av en 19 åring som bor hjemme gratis, jobber og tjener veldig godt?? sånn generelt i hjemmet? Anonymkode: 45063...9ca Hva betyr "jobber og tjener veldig godt"? Betyr det fulltidsjobb og femhundretusen i året, eller betyr det deltid og skolegang på siden? (Eller betyr det bare full jobb og vanlig lønn for en 19-åring?) Hva man kan forvente kommer selvsagt helt an på om du er det omtalte individet selv, det omtalte individets biologiske forelder, eller en steforelder. 2
solmåneogstjerner Skrevet 11. desember 2019 #9 Skrevet 11. desember 2019 Mine er ikke så store enda. Men ville forventet at 'barnet ' holdt styr på eget rom i tillegg til å bidra i resten av huset med vask og støvsuging. Du sier at 'barnet' har god lønn. Da må det bidra til mat osv. Pluss leie, men det ville jeg spart til boligkjøp. 2
Pås Skrevet 11. desember 2019 #10 Skrevet 11. desember 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ingenting som heter ett «voksent barn». Enten så er du barn (under 18), ellers så er du voksen. Anonymkode: 1220a...447 Fremdeles mange som ikke forstår at ordet "barn" har to betydninger: barn som i mindreårig, og barn som i avkom! Jeg kommer nemlig alltid til å være mine foreldre sitt barn, selv om jeg langt fra er mindreårig! 6
Arkana Skrevet 11. desember 2019 #11 Skrevet 11. desember 2019 (endret) Jeg hadde forventet at han/hun betalte en form for husleie eller som et minimum sparte tilsvarende sum og hadde i tillegg forventet at barnet bidro til husholdningen (handle mat o.l.). Jeg hadde ikke akseptert at barnet bodde og spiste gratis og brukte all egen inntekt på moro. Jeg hadde også forventet praktisk bidrag til husarbeid, matlaging o.l. på lik linje som oss andre voksne i huset og at dette ble gjort av seg selv (å lage planer med plikter synes jeg man skal være forbi når man er voksen, da bør man selv være i stand til å se når det er behov for klesvask. støvsuging o.l.). Hvis barnet var ferdigstudert og i fulltidsjobb ville jeg også forventet at han/hun var på aktiv jakt etter egen bolig og i tillegg sørget for å spare til dette. Endret 11. desember 2019 av Arkana 5
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #12 Skrevet 11. desember 2019 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ingenting som heter ett «voksent barn». Enten så er du barn (under 18), ellers så er du voksen. Anonymkode: 1220a...447 Så hvis du har avkom over 18 og noen spør deg om du har barn så svarer du "Nei, jeg har voksne." Anonymkode: 76674...1a7 16
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #13 Skrevet 11. desember 2019 14 minutter siden, Whistler skrev: Hva betyr "jobber og tjener veldig godt"? Betyr det fulltidsjobb og femhundretusen i året, eller betyr det deltid og skolegang på siden? (Eller betyr det bare full jobb og vanlig lønn for en 19-åring?) Hva man kan forvente kommer selvsagt helt an på om du er det omtalte individet selv, det omtalte individets biologiske forelder, eller en steforelder. det betyr at hun/han tjener sykt godt og har langt over millionen på sparekonto. Jobber mer enn 100% Anonymkode: 45063...9ca
Whistler Skrevet 11. desember 2019 #14 Skrevet 11. desember 2019 (endret) 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: det betyr at hun/han tjener sykt godt og har langt over millionen på sparekonto. Jobber mer enn 100% Anonymkode: 45063...9ca <i> Da synes jeg det voksne barnet bør betale absolutt alle løpende utgifter hjemme siden "sykt godt" må være mer enn begge foreldrene tilsammen. (Sparekontoen er helt uinteressant). </i> Hadde jeg vært barnet i dette tilfellet, hadde jeg flyttet hjemmefra sporenstreks. Endret 11. desember 2019 av Whistler staving 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #15 Skrevet 11. desember 2019 10 minutter siden, Whistler skrev: <i> Da synes jeg det voksne barnet bør betale absolutt alle løpende utgifter hjemme siden "sykt godt" må være mer enn begge foreldrene tilsammen. (Sparekontoen er helt uinteressant). </i> Hadde jeg vært barnet i dette tilfellet, hadde jeg flyttet hjemmefra sporenstreks. mener du at barnet skal betale utgiftene til foreldrene? isteden for å bygge seg opp til livet Anonymkode: 00381...6c0
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #16 Skrevet 11. desember 2019 Ferdig med videregående=på tide å flytte hjemmefra. Problem løst. Anonymkode: 4c856...3c9 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #17 Skrevet 11. desember 2019 Hva man kan forvente avhenger av hvordan "barnet" er oppdratt. Anonymkode: f4ecf...f2f
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #18 Skrevet 11. desember 2019 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: det betyr at hun/han tjener sykt godt og har langt over millionen på sparekonto. Jobber mer enn 100% Anonymkode: 45063...9ca Hvem er du i forhold til dette barnet? Mor, far, stemor, stefar, søster, bror, tanke, onkel...? Anonymkode: ec591...728
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #19 Skrevet 11. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvem er du i forhold til dette barnet? Mor, far, stemor, stefar, søster, bror, tanke, onkel...? Anonymkode: ec591...728 har det noe å si på hva en kan forvente av en 19 åring i ett hjem? Anonymkode: 45063...9ca
Whistler Skrevet 11. desember 2019 #20 Skrevet 11. desember 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: mener du at barnet skal betale utgiftene til foreldrene? isteden for å bygge seg opp til livet Anonymkode: 00381...6c0 Du la ikke merke til ironi på <i> og ironi av </i> markørene jeg hadde lagt inn? 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: har det noe å si på hva en kan forvente av en 19 åring i ett hjem? Anonymkode: 45063...9ca Det er helt åpenbart at det har noe å si, fordi forventningene er dine egne. Rettferdighet er ikke at alle behandles likt. Derfor er spørsmålet du stiller i HI såpass ladet at det er et betimelig spørsmål.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå