Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Blue Moon
Skrevet

Mottaker er en person i 80-åra.  Mine tidligere, og ikke godkjente, forslag er uthevet i teksten.

Familien spør meg om hva hun trenger, og hva hun ønsker seg, og når jeg sier at de ikke trenger gi henne en gave, ser de rart på meg. 

Jeg forklarer at hun ikke lenger har glede av å motta julegaver, og at hun åpner en pakke,  spør "hvorfor har jeg fått denne?", og legger den bort. 

En pakke eller to er mer enn nok for henne, mer enn det,  og hun blir forvirret.

Jeg foreslår at de sender henne et julekort, eller helst et julebrev som jeg kan lese høyt til henne.  Eller at de besøker henne med kaffe og kake. Kanskje tar henne med på en gåtur hvis det ikke er for glatt.  Tar med gitaren for å spille og synge litt for henne. Gir henne en opplevelse.

Men dette vil de ikke forstå.  "Hun må da få pakke! Hun har alltid fått pakke!  Det går ikke an å ikke gi henne pakke!".

Ja ja, så må hun få pakke... Men hva?

En bok, en eske sjokolade eller en pose potetgull, var mine neste forslag.  Men det var ikke bra nok, hun måtte da få noe ordentlig. 

Men hva skal det være?

Hun har ikke plass til flere ting

Blomster klarer hun ikke ta vare på 

Hun lager ikke annen mat enn å smøre brødskive selv, og det er begrenset holdbarhet på ferskvarer. (Det er begrenset hvor mye en eldre klarer å spise opp på kort tid).

Hygieneprodukter bør de unngå å gi henne på grunn av faren for feilbruk.  (Hun vet ikke hva de ulike produktene skal brukes til, og bruker dem feil)

Vin drikker hun ikke

Klær har hun mer enn nok av

Så da gjenstår opplevelser, bøker og søtsaker, men det er ikke bra nok.  

Så nå tar jeg i mot alle tips med stor takk, for jeg er helt blank!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva om de går sammen og kjøper et fint smykke eller et armbånd?

• Liker 1
Skrevet

Ullsokker.

Anonymkode: 297f9...524

• Liker 1
Gjest Blue Moon
Skrevet
2 minutter siden, PepsiFlax skrev:

Hva om de går sammen og kjøper et fint smykke eller et armbånd?

Takk :)

Egentlig en veldig god idé,  men hun bruker bare smykker hun har fått fra sin avdøde ektemann, så det blir liggende i et allerede overfylt smykkeskrin. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ullsokker.

Anonymkode: 297f9...524

Hun har alltid strikket, og har ullsokker nok liggende til å vare i hele hennes levetid, og kanskje også min.  :)

Gjest Blue Moon
Skrevet
2 minutter siden, Luna Llena skrev:

Hva med ullundertøy ?

Dette er også et godt tips til de fleste,  men ikke henne.

Hun har mer enn nok av alle typer klær.  

Gjest Blue Moon
Skrevet (endret)

Jeg beklager virkelig at jeg virker negativ til alle forslag dere kommer med.

Jeg er takknemlig for forslagene, selv om de ikke passer for henne.  

(Ut i fra hva jeg kan se er det ingenting annet enn opplevelser, bøker og søtsaker som passer, men siden dette ikke er godkjente ønsker fra familiens side,  hadde jeg håpet at noen i denne tråden så det jeg ikke klarer se)

Jeg kan legge til at julegaven fra oss i år, er en kaffekonsert, i tillegg til en stor boks med hjemmebakte julekaker, så det er ikke slik at vi gir henne noe stort og flott,  og samtidig ber de andre om å gi henne noe mindre.  

Endret av Blue Moon
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet
27 minutter siden, Blue Moon skrev:

Jeg beklager virkelig at jeg virker negativ til alle forslag dere kommer med.

Jeg er takknemlig for forslagene, selv om de ikke passer for henne.  

(Ut i fra hva jeg kan se er det ingenting annet enn opplevelser, bøker og søtsaker som passer, men siden dette ikke er godkjente ønsker fra familiens side,  hadde jeg håpet at noen i denne tråden så det jeg ikke klarer se)

Kan jeg spør hvorfor familien mener opplevelser, bøker og søtsaker ikke er godkjent? Opplevelse må jo være midt i blinken for noen som ha alt tenker jeg, men hva med en frisørtime ?

Gjest Blue Moon
Skrevet
1 minutt siden, Luna Llena skrev:

Kan jeg spør hvorfor familien mener opplevelser, bøker og søtsaker ikke er godkjent? Opplevelse må jo være midt i blinken for noen som ha alt tenker jeg, men hva med en frisørtime ?

Jeg kan gjette på at de tenker at søtsaker ikke er bra for helsa, bøker har de lite interesse for selv, og at opplevelser krever innsats, men jeg vet ikke. 

Frisørtime var et gullende godt forslag.  Takk!

Skrevet

Gavekort på fotterapi.

Abb. på ukeblad feks. Hjemmet eller Familien

Jeg syntes dine forslag er kjempegode, og om familien din ikke syntes de er bra så får det bli deres problem. Du har egentlig ikke ansvar for å finne ut hva de skal gi. 

• Liker 3
Skrevet

Hva med kalender med bilder fra familien på, eller innrammet bilde?

Gjest Blue Moon
Skrevet (endret)
8 minutter siden, tånegla skrev:
8 minutter siden, tånegla skrev:

Gavekort på fotterapi.

Abb. på ukeblad feks. Hjemmet eller Familien

Jeg syntes dine forslag er kjempegode, og om familien din ikke syntes de er bra så får det bli deres problem. Du har egentlig ikke ansvar for å finne ut hva de skal gi. 

Jeg har ikke noe ansvar som sådan, men jeg skulle ønsket at de respekterte at det å gi henne julegaver/pakker ikke er til hennes beste akkurat nå.

Og når de først insisterer på å gi henne en pakke føler jeg at det er til alles beste om hun får noe hun kan (på et vis) ha glede av.

3 minutter siden, Anim92 skrev:

Hva med kalender med bilder fra familien på, eller innrammet bilde?

Kalender ned familiebilder var et veldig godt tips.  Men det er kanskje litt sent å ordne det nå?

Endret av Blue Moon
Skrevet
2 timer siden, Blue Moon skrev:

Jeg har ikke noe ansvar som sådan, men jeg skulle ønsket at de respekterte at det å gi henne julegaver/pakker ikke er til hennes beste akkurat nå.

Og når de først insisterer på å gi henne en pakke føler jeg at det er til alles beste om hun får noe hun kan (på et vis) ha glede av.

Kalender ned familiebilder var et veldig godt tips.  Men det er kanskje litt sent å ordne det nå?

Kan jo lages selv med kalender fra bokhandler, mange fotobutikker printer bilder på en times tid. Og mange fotobutikker har også tilbud om å printe kalender relativt kjapt. Kommer litt an på hvor du bor hen...

• Liker 2
Gjest Blue Moon
Skrevet
20 minutter siden, Anim92 skrev:

Kan jo lages selv med kalender fra bokhandler, mange fotobutikker printer bilder på en times tid. Og mange fotobutikker har også tilbud om å printe kalender relativt kjapt. Kommer litt an på hvor du bor hen...

Takk 😊  

Jeg tenker at jeg videreformidler tipset,  og så får det være opp til dem om de vil benytte det, og i såfall hvordan.  

Skrevet

Tøfler, pledd, sjal. 

Anonymkode: e3eb8...d24

Skrevet

Min bestemor elsker Baileys og sjokolade. Ellers har nyttige gaver de siste årene vært sengetøy, pledd, tøfler, bodylotion av et merke hun kjenner (hvis det ikke er Nivea eller LdB blir det ikke brukt), gavekort på ukeblad, elektrisk fotvarmer, lupe med lys, putebrett til å ha i fanget, ny radio. 

Anonymkode: 36a92...581

Skrevet

Leste et av svarene dine til en annen her.. Forstod det slik at hun strikker? Da kan jo garn være kjempe fin julegave da😍 Eller kanskje kryssord eller et blad og noe godt å spise.

Anonymkode: 56b97...0c6

• Liker 1
Skrevet

Lydbok? Musikk på cd? 

Anonymkode: 87311...b86

Skrevet

Hva med en ny ostehøvel, hvis hun spiser ost på brødskivene hun smører? Eller en smørkniv? Eller en ny "personlig" kaffekopp, feks med tekst på, "bestemor" eller forbokstaven i navnet typ "F" om hun heter Frida?

Skrevet

Ta henne med på en opplevelse sammen med resten av familien. Kvalitetstid! 😊👍🏻

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...