AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #1 Skrevet 11. desember 2019 Det er rimelig sikker jeg har fibromyalgi, så nå vil legene starte med tabletter som vil forhåpentligvis hjelpe på det og søvnen så snart som mulig. Har lest litt og det er vanlig å legge på seg, og det er ikke få kg heller. Jeg kjenner jeg er fryktelig bekymret. Det er vanskelig nok å holde vekten og gå ned når man nesten ikke kan bevege seg. Prøver å finne gode råd for å forhindre dette. Det eneste er sunt kosthold og bevegelse. Kostholdet mitt er bra, men bevegelse sliter jeg med. Kan noen dele erfaringer? Det jeg lurer på er: hva slags trim kan man klare? Greier ikke å stå noe særlig så å ta 12 repetisjoner på en fot er uoverkommelig. Det er langt til bassenget og sliter med å kjøre for det blir for mye sitting. Pokker, i dag sliter jeg til og med med å ligge å se på telefon... Ryggsmerter (mye) og vondt i underarmene og skuldrene av å holde telefonen. Alle gode råd tas mot med takk. Ps: mann og barn har dessverre ingen forståelse for min situasjon. Synes jeg er lat og syter, ikke hjelper de til hjemme heller. Håper det blir lettere når de får se at det faktisk blir satt en diagnose eller to eller tre (det er trolig det som blir resultatet). Sliter så vanvittig om dagene, skal jeg gå opp 30 kg på kort tid så kommer jeg til å bryte sammen. Anonymkode: 19405...874
Leo Skrevet 11. desember 2019 #2 Skrevet 11. desember 2019 Jeg ville nok ha prøvd å unngå medisiner i det lengste fordi alle medisinene som brukes (Så vidt jeg vet) har mange bivirkninger, bl.a. økt appetitt/vektoppgang og/eller er avhengighetsskapende. Det som fungerer veldig bra for min del er romaskin (Der kan du bestemme belastningen helt selv samtidig som du får brukt store deler av kroppen) og øvelser med egen kroppsvekt som belastning i rolig tempo ved hjelp av RedCord. (Kontakt en fysioterapeut som kan instruere deg hvis du ikke allerede har en). Klarer du først å trene litt (15 - 20 minutter er nok til å begynne med) slik at muskulaturen blir varm og du får strukket skikkelig ut er det min erfaring at smertelindringen faktisk er like bra som den du får av smertestillende medikamenter (Og da snakker jeg ikke om Paracet, men langt sterkere saker! ). Jeg vet også at mange sier at de reagerer på koffein, svinekjøtt og alkohol. Dette er det selvfølgelig ikke noe vitenskapelig bevis for, men det skader ikke å kutte det ut en periode for å se om det har noen effekt. 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #3 Skrevet 11. desember 2019 Er at medisinene øker sultfølelsen som gjør man går opp, fordi man spiser mer. Så loggfør maten din og ikke spis flere kalorier enn du forbrenner. Gjør du det en mnd eller to, vil det gå veldig greit, da du da har lært kroppen forskjellen på sult og "sult" Anonymkode: e44b4...d1f 5
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #4 Skrevet 11. desember 2019 Du må bare la være å spise mer enn kroppen trenger, selv om du er sulten. Som anonym over skriver, loggfør alt du spiser en periode. Husk at det ikke er farlig å være sulten, så sant man ikke er for tynn fra før. Vil anbefale strikt paleo i starten til du ser hvordan kroppen reagerer på medisin (dvs ikke noen form for korn, sukker, søtningsstøff eller melkeprodukter). Det er mye lettere p forebygge enn å gå ned igjen 10-15 kilo! Jeg begynner på kortison selv nå, og er livredd for å bli tjukk 😞 Har aldri vært tjukk i mitt liv før... Anonymkode: daf0f...e8b 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #5 Skrevet 11. desember 2019 Tusen takk for gode svar ❤️. Romaskin har jeg og er så langt Jeff har prøvd det eneste jeg klarer. Men tar korte økter (5 minutt, 1000 meter og på gode dager 2000 meter). Etter hva første svar var skal jeg forsøke å øke ytterligere. Redcord har jeg ikke hørt om, så det blir dagens lekse. Ja, det er så mye lettere å forebygge enn å gå med. Det er derfor jeg virkelig prøver å finne løsninger i forkant. Å ikke begynne med noe form for medisin er per i dag ikke mulig tror jeg, i og med at smertene er så høye og søvnproblemene er så betydelig. Har forsøkt: lavkarbo, glutenfritt, melkefett, koffein fri, alkohol fri, kjøttdeig, solarium, gode sko, dårlige sko og høyhælte. Magnesium, magnesium bad og magnesium olje. Cannabis (ikke! Ofte). Og vanlige smertestillende. I tillegg til en rekke operasjoner . Jeg har faktisk smertelindring av alkohol, så et moderat forbruk er jeg fornøyd med. Dessverre kan man ikke kombinere med de tabletter jeg skal begynne med... Jeg har begynt å legge over til lavkarbo igjen nå, men kanskje jeg skal lese mer om Paelo retning. Grunnen til at jeg gav opp lavkarbo tidligere var vansker med å kombinere med vanlig familieliv og at vekten fortsatte å gå ned selv om jeg ikke trengte det. Men nå har jeg fortsatt kg å gå ned så det er ingen unnskyldning. Jeg får begynne å behandle mat som medisin igjen, nå som barna er større må man jo ha en forklaring på hvorfor man er annerledes i kosten enn dem. Hvordan fungerer dere nå? Greier dere å ha et vanlig liv? Synes det er stusselig selv, selv om jeg er så heldig på mange måter. Ikke lett å være gift med en friskus. Og bare det å komme gjennom husarbeid betyr å starte fredags vasken på mandag. Føler stor frustrasjon på at arbeidskapasitet er redusert så mye at alle aktiviteter må vurderes opp mot hverandre. Anonymkode: 19405...874
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #6 Skrevet 11. desember 2019 Hva med å gå til fysioterapeut? Han kan gi deg øvelser som er bra for deg. Kanskje få løsnet opp de verste smertene. Og hva med å prøve sovemedisin? Har fibromyalgi selv, men jeg har det i mild grad. Men jeg har andre kroniske sykdommer. Jeg tar sovemedisin ca annenhver natt. For meg så funker jeg mye bedre med god søvn, og jeg gjør yoga noen dager i uken. Gjør det på stuegulvet til youtube. Og der ligger det så mange videoer. På en dårlig dag tar jeg bare 10 min rolig yoga, så på en bra dag, vanlig yoga 30 min. Så prøver jeg å gå litt turer. Anonymkode: e18f2...c26
Jodaneida Skrevet 11. desember 2019 #7 Skrevet 11. desember 2019 Hvilke medisiner er det du skal starte på?
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #8 Skrevet 11. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva med å gå til fysioterapeut? Han kan gi deg øvelser som er bra for deg. Kanskje få løsnet opp de verste smertene. Og hva med å prøve sovemedisin? Har fibromyalgi selv, men jeg har det i mild grad. Men jeg har andre kroniske sykdommer. Jeg tar sovemedisin ca annenhver natt. For meg så funker jeg mye bedre med god søvn, og jeg gjør yoga noen dager i uken. Gjør det på stuegulvet til youtube. Og der ligger det så mange videoer. På en dårlig dag tar jeg bare 10 min rolig yoga, så på en bra dag, vanlig yoga 30 min. Så prøver jeg å gå litt turer. Anonymkode: e18f2...c26 Jeg går til fysioterapeut, men så langt har vi bare tøye-øvelser og massasje pga smerter. Fastlegen min er utrolig forsiktig med sovemedisin. Fikk ut 10 stk når jeg var i stor livskrise. Ellers har jeg Melatonin, men funker dårlig. Kanskje pga smerter når leg ligger i ro. Du har rett i forhold til yoga. Brukte det mye før, så på tide å være mer strukturert. Takk for påminnelsen. Anonymkode: 19405...874
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #9 Skrevet 11. desember 2019 3 minutter siden, Jodaneida skrev: Hvilke medisiner er det du skal starte på? amitriptylin. De har håp om at det i allefall skal hjelpe på søvnen. Anonymkode: 19405...874
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #10 Skrevet 11. desember 2019 Jeg begynte med kortisonen for to dager siden, så vet ikke enda. Foreløbig vet jeg altså ikke hvordan det vil fungere. Jeg jobber ikke lenger. I gode perioder klarer jeg å trene 3-4 ganger i uka, og i tillegg lage middag og vaske klær, og være sammen med barnet mitt etter skole, og stort sett å gå en tur med hunden. Mannen gjør det meste annet. I dårlige perioder (som nå), klarer jeg å være litt sosial over internett, og lage mat til barnet mitt de dagene vi er alene. Må passe nøye på å ikke rote siden jeg ikke orker å rydde, men det blir jo faktisk ikke rot om man legger på plass ting med en gang man har brukt det. I gode perioder glemmer jeg det litt innimellom, sånn de fleste gjør, men i dårlige perioder er det helt nødvendig. Det kjipe med både paleo og lavkarbo er at det tar mer tid og planlegging enn å bare spise «alt», og det kan være krevende når man allerede er på et minimum av energi. En annen ting å passe på er at det for enkelte (som meg) kan trigge litt usunne tanker om mat når man legger inn en del restriksjoner. Mat blir en slags fiende, jeg begynner å tenke på fytinsyrer og autoimmuntriggere og hva man blir tjukk av og hvor mye sprøytestoff og om dyrene har lidd, og etikken i det pluss hva vil da stresshormonene gjøre med min kropp, og, og... Anonymkode: daf0f...e8b
Jodaneida Skrevet 11. desember 2019 #11 Skrevet 11. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: amitriptylin. De har håp om at det i allefall skal hjelpe på søvnen. Anonymkode: 19405...874 Det finnes mange forskjellige antidepressiva, så det er mulighet til å prøve forskjellige dersom bivirkningrne er uheldige for deg. Om det er kun søvn du sliter med, ville jeg snakket med lege/psykiater om andre type medisiner.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #12 Skrevet 11. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg begynte med kortisonen for to dager siden, så vet ikke enda. Foreløbig vet jeg altså ikke hvordan det vil fungere. Jeg jobber ikke lenger. I gode perioder klarer jeg å trene 3-4 ganger i uka, og i tillegg lage middag og vaske klær, og være sammen med barnet mitt etter skole, og stort sett å gå en tur med hunden. Mannen gjør det meste annet. I dårlige perioder (som nå), klarer jeg å være litt sosial over internett, og lage mat til barnet mitt de dagene vi er alene. Må passe nøye på å ikke rote siden jeg ikke orker å rydde, men det blir jo faktisk ikke rot om man legger på plass ting med en gang man har brukt det. I gode perioder glemmer jeg det litt innimellom, sånn de fleste gjør, men i dårlige perioder er det helt nødvendig. Det kjipe med både paleo og lavkarbo er at det tar mer tid og planlegging enn å bare spise «alt», og det kan være krevende når man allerede er på et minimum av energi. En annen ting å passe på er at det for enkelte (som meg) kan trigge litt usunne tanker om mat når man legger inn en del restriksjoner. Mat blir en slags fiende, jeg begynner å tenke på fytinsyrer og autoimmuntriggere og hva man blir tjukk av og hvor mye sprøytestoff og om dyrene har lidd, og etikken i det pluss hva vil da stresshormonene gjøre med min kropp, og, og... Anonymkode: daf0f...e8b Så likt, på så mange måter. Jeg er på AAP. Vaske klær tar et par dager her. Men har stor maskin, så det hjelper. Også robot støvsuger og vaskesokker til å ha på sko. Som sagt, mannen hjelper lite innendørs (borte på jobb eller bare høy toleranse for dritt) også er jeg jo hjemme hele dagen... Kjenner jeg blir sur når jeg skriver dette. Jeg bruker mye slow cooker . Da vet jeg at det blir skikkelig middag uansett om jeg er helt ødelagt når middagstider kommer. Også fryser jeg rester, slik jeg slipper å lage mat om dagen er uoverkommelig. Men slow cooker er nok det som gir meg mest hjelp. Må nok inn på Pinterest for å finne Paelo oppskrifter for den. Anonymkode: 19405...874
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #13 Skrevet 11. desember 2019 7 minutter siden, Jodaneida skrev: Det finnes mange forskjellige antidepressiva, så det er mulighet til å prøve forskjellige dersom bivirkningrne er uheldige for deg. Om det er kun søvn du sliter med, ville jeg snakket med lege/psykiater om andre type medisiner. Søvnen er nok bare en liten del av et stort og komplisert sykdomsbilde. Men nå har det blitt satt dyktige folk i sving, og det er de som vil forsøke dette. Antar at det er deres førstevalg, altså best resultat i forhold til risiko. Kan tenkes at siden jeg har greid å gå ned i vekt selv i min situasjon, at de tror jeg har selvdisiplin nok til å takle det. Anonymkode: 19405...874
Jodaneida Skrevet 11. desember 2019 #14 Skrevet 11. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Søvnen er nok bare en liten del av et stort og komplisert sykdomsbilde. Men nå har det blitt satt dyktige folk i sving, og det er de som vil forsøke dette. Antar at det er deres førstevalg, altså best resultat i forhold til risiko. Kan tenkes at siden jeg har greid å gå ned i vekt selv i min situasjon, at de tror jeg har selvdisiplin nok til å takle det. Anonymkode: 19405...874 De aller fleste medisinene legger man på seg av pga. Økt sultfølelse og noen legger man på seg av pga medisinen i seg selv. Men med selvdisiplin er det mulig og man kan alltid slutte på medisiner! Håper det ordner seg for deg!
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #15 Skrevet 11. desember 2019 1 minutt siden, Jodaneida skrev: De aller fleste medisinene legger man på seg av pga. Økt sultfølelse og noen legger man på seg av pga medisinen i seg selv. Men med selvdisiplin er det mulig og man kan alltid slutte på medisiner! Håper det ordner seg for deg! Tusen takk ♥️ Anonymkode: 19405...874
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #16 Skrevet 11. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: amitriptylin. De har håp om at det i allefall skal hjelpe på søvnen. Anonymkode: 19405...874 Det er jo ikke sikkert at du vil erfare vektoppgang. Det er ingen grunn til å ta sorgene på forskudd, og det er ikke lurt å lytte på råd om å ikke starte med medisin på grunn av mulig vektoppgang. Det er lurt å følge med på vekten (veiing kun én gang i uken) og appetitten din i startfasen. Jeg har stått på høydose prednisolon i en periode, og jeg merket ulvehungeren ganske kjapt. Da må man nesten moderere matinntaket sitt. Jeg har prøvd mange forskjellige antidepressiva som også har vektoppgang som vanlig bivirkning uten at jeg har gått opp i vekt. Kostholdet ditt er det viktigste, så jeg ville ikke ha lagt noe vekt på at du ikke kan være noe særlig i fysisk aktivitet. Anonymkode: e35a2...13b
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #17 Skrevet 11. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke sikkert at du vil erfare vektoppgang. Det er ingen grunn til å ta sorgene på forskudd, og det er ikke lurt å lytte på råd om å ikke starte med medisin på grunn av mulig vektoppgang. Det er lurt å følge med på vekten (veiing kun én gang i uken) og appetitten din i startfasen. Jeg har stått på høydose prednisolon i en periode, og jeg merket ulvehungeren ganske kjapt. Da må man nesten moderere matinntaket sitt. Jeg har prøvd mange forskjellige antidepressiva som også har vektoppgang som vanlig bivirkning uten at jeg har gått opp i vekt. Kostholdet ditt er det viktigste, så jeg ville ikke ha lagt noe vekt på at du ikke kan være noe særlig i fysisk aktivitet. Anonymkode: e35a2...13b Ja, det er jo ikke sikkert jeg får noen bivirkninger. Ser også at kvalme er en vanlig bivirkning, og det får jeg som regel alltid av medisiner som kan gi deg som bivirkning. Så du har rett, når jeg har fått tenkt meg om, at jeg skal slutte å bekymre meg. Det føles bare så skummelt å lese at folk går opp 30 kg på få måneder. Samtidig, om medisinene hjelper, skal jeg jo kunne bevege meg mer, og det bør jo veie opp noe. Anonymkode: 19405...874
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #18 Skrevet 11. desember 2019 Jeg har også fått samme tilbud som deg. Behandling med Sarotex mot smerter. Etter gjennomgående samtaler med lege om preparatet, måtte jeg veie opp om jeg ville leve med fedme eller smerter. For å behandle smerter som du beskriver, må man opp i dosering. Vektøkning er da nesten unngåelig dessverre, selv om det hender at noen ikke får det. Vektøkningene ligger mellom 10-30 kg fra person til person, med tanke på grad av dosering. Jeg har anlegg for det, og har vært veldig overvektig før. Nå er jeg slank, og bestemte meg for å heller kjempe mot smertene på andre måter enn å tilføye meg selv fedme på nytt igjen. Fysioterapi med selektive øvelser fungerer OK. Massasje fungerer OK. Regulering av kosthold fungerer til en viss grad det også. Jeg har også lært kroppen å akseptere smertenivået, og har gjort smertene så ubevisst som jeg klarer selv om dem er der. Å veie fedme vs smerter mot hverandre var for meg et lett valg. Jeg valgte smerter, mot en slank og attraktiv kropp som piffer selvtilliten og får meg til å føle meg vel med meg selv. Og at Sarotex er et antidepressiva gjorde nok valget enda lettere for meg å velge det bort. Anonymkode: ca013...d16 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #19 Skrevet 11. desember 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har også fått samme tilbud som deg. Behandling med Sarotex mot smerter. Etter gjennomgående samtaler med lege om preparatet, måtte jeg veie opp om jeg ville leve med fedme eller smerter. For å behandle smerter som du beskriver, må man opp i dosering. Vektøkning er da nesten unngåelig dessverre, selv om det hender at noen ikke får det. Vektøkningene ligger mellom 10-30 kg fra person til person, med tanke på grad av dosering. Jeg har anlegg for det, og har vært veldig overvektig før. Nå er jeg slank, og bestemte meg for å heller kjempe mot smertene på andre måter enn å tilføye meg selv fedme på nytt igjen. Fysioterapi med selektive øvelser fungerer OK. Massasje fungerer OK. Regulering av kosthold fungerer til en viss grad det også. Jeg har også lært kroppen å akseptere smertenivået, og har gjort smertene så ubevisst som jeg klarer selv om dem er der. Å veie fedme vs smerter mot hverandre var for meg et lett valg. Jeg valgte smerter, mot en slank og attraktiv kropp som piffer selvtilliten og får meg til å føle meg vel med meg selv. Og at Sarotex er et antidepressiva gjorde nok valget enda lettere for meg å velge det bort. Anonymkode: ca013...d16 Jeg føler rett og slett jeg ikke har noe valg. Noe må endre seg og jeg føler jeg har prøvd alt annet. Dessverre. Det med vekt er så trist. Jeg veier over trivselsvekt nå, men er ikke mange kg unna. Om jeg går opp 10 kg (og de fordeler seg jevnt) blir jeg overvektig men ikke så veldig mange kg. Men jeg er forfengelig og har alltid hatt fin figur. Kjenner alt er tyngre om jeg er tyngre. Bra at du hadde en dialog med legen. Det med bivirkninger ble ikke snakket om med meg, så ble litt sjokkert når jeg leste dem. Eneste som ble nevnt var Hangover... Og at det må tas hensyn til i begynnelsen. Anonymkode: 19405...874
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå