Loppefrø Skrevet 30. mai 2005 #1 Skrevet 30. mai 2005 Har en heltre benkeplate jeg kunne tenke meg å beise helt mørk. Benkeplaten er oljet fra før, hva må jeg gjøre for å få et godt resultat? Finnes det noen olje med farge i, eller må jeg beise først å så olje? Eller noen andre superideer?
sixx Skrevet 30. mai 2005 #2 Skrevet 30. mai 2005 Har en heltre benkeplate jeg kunne tenke meg å beise helt mørk. Benkeplaten er oljet fra før, hva må jeg gjøre for å få et godt resultat? Finnes det noen olje med farge i, eller må jeg beise først å så olje? Eller noen andre superideer? Sletter feil svar.
loop Skrevet 30. mai 2005 #4 Skrevet 30. mai 2005 Hvis du vasker med litt salmiakk vann først, kan du beise over med lakkbeis. De har mange fine farger! Har gjort det med en kjøpmannsdisk med bra resultat, men om treplaten er veldig mettet med olje så vet jeg ikke. Hør i fargehandleren når du kjøper beis.
Spirito Skrevet 30. mai 2005 #5 Skrevet 30. mai 2005 Beisede overflater har dessverre ikke like gode egenskaper på et kjøkken som oljede. Beisede overflater kan ikke vedlikeholdes på samme måte som oljede, der man bare stryker på et lag olje eller fem når det begynner å bli tørt. Det jeg ville sjekket, oljen/fargen du skal bruke inneholder giftige kjemikalier. Det er viktig! En benkeplate skal jo tåle både pepperkakebaking og elting av brød og boller uten at du får magekramper av maten. IKEA har forskjellige oljer, denne her er brun, men det står ikke noe om den er giftig eller ikke: http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/serv...ats=14261*14264 Denne er giftfri, men uten farge (men det kan kanskje tilsettes giftfri farge?): http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/serv...ats=10108*10216
Loppefrø Skrevet 30. mai 2005 Forfatter #6 Skrevet 30. mai 2005 Takk dere. Magekramper vil jeg gjerne slippe unna. Fant en fremgangsmåte på ifi.no, der har de beiset, så oljet en helt lik plate som den jeg har. Hvis ikke resultatet blir bra, så får jeg heller spandere på meg ny benkeplate.
Spirito Skrevet 30. mai 2005 #7 Skrevet 30. mai 2005 Takk dere. Magekramper vil jeg gjerne slippe unna. Fant en fremgangsmåte på ifi.no, der har de beiset, så oljet en helt lik plate som den jeg har. Hvis ikke resultatet blir bra, så får jeg heller spandere på meg ny benkeplate. Har du en direktelink til fremgangsmåten? Har lett på Ifi, men fant ikke noe. :oops:
loop Skrevet 30. mai 2005 #8 Skrevet 30. mai 2005 Du kan smøre en voks over lakken, så treplata tåler vann. Om det er spiselig aner jeg ikke.
Loppefrø Skrevet 30. mai 2005 Forfatter #9 Skrevet 30. mai 2005 Benkeplate Den var litt vanskelig å finne. Voks over ja, det gir jo en veldig fin finish. Erindrer at jeg har vokset benken en gang før, når den var ny og jeg var iherdig.
Gjest Eva2 Skrevet 30. mai 2005 #10 Skrevet 30. mai 2005 Lakkbeis er fint ja.. Men siden du sannsynligvis kommer til å vaske benke ofte, i tillegg til annen slitasje ville jeg nok lakket benken etter den er beiset. (og da helst med mange lag) Jeg har gjort dette med et langbord i spisestuen, blir veldig fint men er en del jobb...beise, lakke, pusse gang på gang... Lykke til!
Loppefrø Skrevet 30. mai 2005 Forfatter #11 Skrevet 30. mai 2005 Og nå når jeg leser litt i min egen link, så ser jeg jo også hvilke produkter de anbefaler til benkeplate. Vet ikke om noen her som forhandler de produktene, kan ikke huske å ha sett dem i butikken, men jeg tar en tlf til produsent og spør.
Spirito Skrevet 31. mai 2005 #12 Skrevet 31. mai 2005 Benkeplate Den var litt vanskelig å finne. Voks over ja, det gir jo en veldig fin finish. Erindrer at jeg har vokset benken en gang før, når den var ny og jeg var iherdig. Tusen takk! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå