Gå til innhold

Jeg HØRER hva de sier på Tven til huseieren min?!??!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Betyr det at hun hører alt vi sier og?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ah så jævlig 😬 Det hadde jeg gjort dem oppmerksom på. 

Jeg mener at lyden lettere går ned enn opp.

Har i alle fall vært i leiligheter i samme blokk, hvor man i 5.etasje hørte null og niks av vanlig støy fra  leiligheten under i 4. Etasje. Mens man i leiligheten i 4.etasje hørte lydene og støy godt fra 5.etasje. 

Klarer du å tyde alt de sier på tvn , eller er det typ når H+n ser på The Voice på høy lyd?

Endret av Jr.Garcon
Skrevet

Slå hull i veggen med slegge.

Da slipper du i det minste usikkerheten.

Anonymkode: 6a701...8c6

• Liker 2
Skrevet

Er det en lovlig boenhet du leier? At man hører tale tydelig (på moderat volum) antyder at det ikke er etablert branncelleskille mellom hybel og hovedenhet. 

• Liker 4
Gjest #Rasshøl
Skrevet

Jeg bor i øverste etasje i en blokk, jeg hører ingen under med mindre jeg har vinduet åpent og noen under har vinduet åpent, og skriker eller spiller høyt. Her er det rundt 50cm tykke gulv, mellom hver etasje. 

Skrevet

Hun hører sikkert at dere snakker, men om hun hører hva dere sier er ikke sikkert. Spørs hvor høyt dere snakker.

Anonymkode: 84dba...cc2

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, newman01 skrev:

Er det en lovlig boenhet du leier? At man hører tale tydelig (på moderat volum) antyder at det ikke er etablert branncelleskille mellom hybel og hovedenhet

Dette er på ingen måte en forutsetning for om noe er lovlig eller ikke.

• Liker 8
Skrevet

Det gjorde vi fra en gammel nabo også, i en helt vanlig blokk. Men han hørte dårlig, så hadde TV´en på kjempehøyt. Vi gjorde han oppmerksom på at hans TV faktisk overdøvet vår (som ikke var så høy fordi vi hadde baby) så da skaffet han seg headset, noe han digget for da kunne han til og med se på tv mens han satt i på verandaen🤣

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, A-hunter skrev:

Dette er på ingen måte en forutsetning for om noe er lovlig eller ikke.

Helt riktig! Mange gamle hus som er lovlige har ofte dårlige isolering noe som betyr lettere gulv og vegger noe som igjen betyr at det kan enklere høres ifra den ene etasjen til den andre. 

Skrevet
1 minutt siden, Lasox said:

Helt riktig! Mange gamle hus som er lovlige har ofte dårlige isolering noe som betyr lettere gulv og vegger noe som igjen betyr at det kan enklere høres ifra den ene etasjen til den andre. 

Og mange lager utleieenhet i underetasjen uten å oppgradere brannsikkerheten. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, newman01 skrev:

Fordi det ikke er et krav kanskje?

Krav kommer først inn når man oppretter en ny boenhet, adskilt fra hovedeneheten. Utleie av del av egen bolig er verken søknadspliktig eller heftet med krav til lyd/brannskille. 

Forøvrig er tema i tråden lyd. Ikke brann. Lyd verken brenner eller sprer brann.

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, newman01 skrev:

Så lenge rommene er godkjent for varig opphold er vel heller ikke det et krav?

Anonymkode: cc176...909

• Liker 6
Skrevet
7 minutter siden, newman01 skrev:

Og det er jo helt greit. Det er fult lovlig å gjøre det. 

Anonymkode: 62d7f...e02

• Liker 2
Skrevet

Vi har etasjeskiller i betong (leca-plank) og støpt dekke opp på, samt isolert etter alle kunstens regler. Det vi opplever er at pipa drar med seg lyd opp/ned og man kan høre det ut av der vedovnen er koblet på pipa. Altså man hører det kun om noen prater høyt akkurat ved pipa, og at det er stilt i den andre etasjen og man sitter/står ved pipa (hvis dette ble forståelig🙈). Kan det være slik hos deg, bare at tv'n står helt inntil pipa og veldig høyt på? 

Fra resten av leiligheten høres det ingenting opp/ned hos oss.

Anonymkode: 708fc...f3b

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor står hører i store bokstaver skjønner ikke 

Anonymkode: 4a4e1...92f

Skrevet
7 timer siden, newman01 skrev:

https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/utleie/strenge-krav-til-hybler/

Trådstarter spurte om lyd ja. Jeg kommenterte at der det er dårlig lydisolering er det ofte også dårlig utført eller manglende branncelleskille. 

Og jo, utleieenhet skal være egen branncelle, siden de utgjør en egen boenhet. 

Trenger ikke å være egen boenhet og da er det heller ikke krav at det skal være egen branncelle.

Anonymkode: 81a2f...c8f

• Liker 1
Skrevet
På 11.12.2019 den 2.14, snoren skrev:

Betyr det at hun hører alt vi sier og?

Det gjør ikke det. Det kan bety at dere har en lydbro fra posisjonen til tv'n og ned til deg. (i så fall vil du få fred om huseier justerer posisjonen til tv) Det kan bety at huseier er døv og har tv'n på høyt. (Jeg hadde en nabo det ble helt stille fra etter at han fikk seg dame med normal hørsel som justerte ned volumet)

Eller det kan bety at naboen din hører alt du sier også. 

Dette finner du lett ut: hører du når naboen snakker? Hvis ikke: gå ut fra at de ikke hører når du snakker.

Anonymkode: 91532...1ac

Skrevet
På 11.12.2019 den 2.23, Jr.Garcon skrev:

Ah så jævlig 😬 Det hadde jeg gjort dem oppmerksom på. 

Jeg mener at lyden lettere går ned enn opp.

Har i alle fall vært i leiligheter i samme blokk, hvor man i 5.etasje hørte null og niks av vanlig støy fra  leiligheten under i 4. Etasje. Mens man i leiligheten i 4.etasje hørte lydene og støy godt fra 5.etasje. 

Klarer du å tyde alt de sier på tvn , eller er det typ når H+n ser på The Voice på høy lyd?

Jeg klarte å høre det meste av hva dama på Dagsrevyen sa 😮 Jeg pleier ofte å ha på musikk eller tven i bakgrunnen eller prate selv, så det er ikke så ofte det er helt stille, så jeg har ikke oppdaget det før 🤔

Skrevet
1 time siden, snoren skrev:

Jeg klarte å høre det meste av hva dama på Dagsrevyen sa 😮 Jeg pleier ofte å ha på musikk eller tven i bakgrunnen eller prate selv, så det er ikke så ofte det er helt stille, så jeg har ikke oppdaget det før 🤔

😬Skjønner, kanskje tvn sto ekstra høyt på den kvelden? Bor du over eller under personen? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...