Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle på KG, kvinner og menn. 

jeg var oppvokst til å tro at det er likestilling mellom kvinner og menn i Norge( er innvandrer). Etter et par år i jobb ser jeg nå at menn forbigår kvinner i lønn med samme stilling og utdanning...hva er det som skjer? 

føler de fleste menn tjener minst 20% mer og får ofte høyere startlønn. Merker også at etnisk norske har høyere lønn , og jo lenger de har vært i arbeidslivet jo større er gapet. Kjenner en med master (utlending) som fikk lavere lønn som prosjektleder enn en annen saksbehandler i samme avdeling med bachelor. Vedkommende som hadde bachelor fikk også høyere startlønn enn meg med master og har betydelig høyere lønn nå. 

Vi er ansatt på omtrent samme tidspunkt og nesten samme alder.

skjønner ikke hva som skjer??

Anonymkode: c2db1...80d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har alltid vært og vil være lønnsforskjell i Norge

Skrevet

Hei!

Dette stemmer ikke og er motbevist gang på gang. Det som fremmer lønnsforskjeller i Norge er personlige valg som mindre arbeidstid og valg av yrke for å nevne noe.

Ha en fin dag!

Anonymkode: d2baa...9c0

• Liker 10
Skrevet

Her hvor jeg jobber er det lik lønn for likt arbeid, men så jobber jeg fullt, ingen 80% stilling og særkrav.

Anonymkode: 663c8...7ed

Skrevet

1. Tvilsomt at man vil oppnå 100% likestilling

2. Menn er bedre til å forhandle lønn

3. Kvinner velger ofte lavtlønnede yrker

4. Lønn baseres ikke kun på hvilken/høy utdanning du har

• Liker 3
Skrevet
22 minutter siden, abc123detvardet skrev:

2. Det er muligens sant. Men jeg prøver i det minste. Problemet er når man blir tilbudt mye lavere ved tiltredelse så får man vel ikke forhandlet den 10-15trinn opp ved oppstart. Men mine ikke etniske kompiser tjener også ofte lavere enn andre i sin avdeling...enten så greier ingen av oss å bli tatt seriøst eller så suger vi alle til å forhandle. Økonomi, medisin og ingeniør/it er typisk innvandrer fag for de med bakgrunn fra asia.

3. Jeg valgte bort lavlønnet bransje/yrke bevisst. Har tenkt på finans, ingeniørfag eller medisin hele mitt liv.
4. Ja, men en som har master i finans bør vel tjene mer enn en frisør? 

Skrevet

at kvinner velger å jobbe deltid, velger å bli hjemeværebde med barn osv har ganske mye med lønnsforskjellene å gjøre. menn opparbeider seg erfaring i arbeidsmarkedet mens kvinner er hjemme med barna eller jobber deltid og får ikke samme fartstid og kompetanse.

her jeg jobber harj eg høyere lønn enn mange av de andre som er ansatt som resepsjonister.. nettopp fordi jeg kom inn i bedriften med mye erfaring både ifra administrasjon, resepsjon og kontor, og fikk lønn deretter.

Anonymkode: df91a...780

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei alle på KG, kvinner og menn. 

jeg var oppvokst til å tro at det er likestilling mellom kvinner og menn i Norge( er innvandrer). Etter et par år i jobb ser jeg nå at menn forbigår kvinner i lønn med samme stilling og utdanning...hva er det som skjer? 

føler de fleste menn tjener minst 20% mer og får ofte høyere startlønn. Merker også at etnisk norske har høyere lønn , og jo lenger de har vært i arbeidslivet jo større er gapet. Kjenner en med master (utlending) som fikk lavere lønn som prosjektleder enn en annen saksbehandler i samme avdeling med bachelor. Vedkommende som hadde bachelor fikk også høyere startlønn enn meg med master og har betydelig høyere lønn nå. 

Vi er ansatt på omtrent samme tidspunkt og nesten samme alder.

skjønner ikke hva som skjer??

Du må være ganske naiv og godtroende at du ikke har fått med deg at diskriminering skjer, spesielt innenfor privat sektor. Eller går du rundt og tror at etnisk norske menn som pusher 50+ og som er sjefer, samtidig som de liker Høyre og FrP er den type sjef som behandler kvinner og spesielt folk med innvandrerbakgrunn likt? Lol, da er du iallfall inne for litt av en ubehagelig overraskelse. 

Anonymkode: 2b99f...9c4

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

at kvinner velger å jobbe deltid, velger å bli hjemeværebde med barn osv har ganske mye med lønnsforskjellene å gjøre. menn opparbeider seg erfaring i arbeidsmarkedet mens kvinner er hjemme med barna eller jobber deltid og får ikke samme fartstid og kompetanse.

her jeg jobber harj eg høyere lønn enn mange av de andre som er ansatt som resepsjonister.. nettopp fordi jeg kom inn i bedriften med mye erfaring både ifra administrasjon, resepsjon og kontor, og fikk lønn deretter.

Ingen av mine venner jobber deltid eller er hjemme barn. De har delt permisjon 50/50 med mannen. Det at kvinner jobber mindre stemmer ikke for alle. Veldig mange kvinner tar ikke pause eller friår i studietiden og fullfører til normert tid aka. starter tidlig i jobb. 

jeg kommer ikke til å bli hjemme om jeg en gang får barn

Skrevet

Det er faktisk store lønnsgap i Norge, spesielt i privat sektor. Det er mange faktorer som spiller inn. Jeg jobber i privat sektor og har sett folk gå forbi meg nærmest utelukkende fordi de er så godt likt sosialt. Noen er veldig flinke til å forhandle om lønn og komme seg frem i arbeidslivet. Det er å anse som en egen egenskap spør du meg.

Anonymkode: 7a210...487

Skrevet

Du må også huske på at man ikke automatisk tjener så mye mer med master kontra bachelor. Jeg jobber i IT-bransjen og her er det veldig små forskjeller. Jeg kjenner også ei jente med indisk opprinnelse som fikk veldig høy begynnerlønn med bachelor (ca 100 000 kr mer enn begynnerlønn med master) fordi hun hadde jobbet et halvt år deltid ved siden av studiene. I tillegg tror jeg hun traff med tidspunktet hun søkte jobb.

Gjest Villfisker
Skrevet (endret)

Ser man på statistikk, tjener mennene mer ja. Men vi har faktisk rett på lik lønn. Det som gjør at menn tjener mer, er at de tar bedre betalte jobber. Når det kommer til ulik lønn i samme stilling, skyldes det ofte at menn er flinkere i lønnsforhandlinger.

Arbeidsgiver står riktig nok fritt til å forskjellsbehandle, og ofte går det på trynefaktor. Likevel vil jeg absolutt påstå at vi er likestilte. Selv om vi har rettigheter, er det ikke alle som er like flinke til å benytte seg av dem.

Endret av Villfisker
Skrevet

I min bransje ligger også mennene en del høyere enn kvinnene. Det skyldes hovedsakelig at de er tøffere i lønnsforhandlingene. Kvinnene har en tendens til å stå med lua i hånden. Unntak finnes og jeg er et av dem. Jeg tør å stille krav.

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må også huske på at man ikke automatisk tjener så mye mer med master kontra bachelor. Jeg jobber i IT-bransjen og her er det veldig små forskjeller. Jeg kjenner også ei jente med indisk opprinnelse som fikk veldig høy begynnerlønn med bachelor (ca 100 000 kr mer enn begynnerlønn med master) fordi hun hadde jobbet et halvt år deltid ved siden av studiene. I tillegg tror jeg hun traff med tidspunktet hun søkte jobb.

Jeg vet man ikke tjener mye mer med en master. Men tjene mindre enn de med bachelor etter flere år i arbeid er det som irriterer meg. Eller at man har samme lønnsnivå som en nyutdannet med bachelor. Snakker da kun om man er i samme avdeling. Da ligger man veldig lavt. 

Skrevet
1 minutt siden, youcancallmejune skrev:

I min bransje ligger også mennene en del høyere enn kvinnene. Det skyldes hovedsakelig at de er tøffere i lønnsforhandlingene. Kvinnene har en tendens til å stå med lua i hånden. Unntak finnes og jeg er et av dem. Jeg tør å stille krav.

Vel, jeg bruker nytt jobb tilbud og statistikk i forhandlinger. Får en minimal økning og så bytter jobb i ettertid. Men det er ikke gøy å bare bytte jobb pga lønn.... tenk å holde på sånn hvert 2-3.år livet ut for å kun oppnå en median lønn.. det er slitsomt AF

Skrevet
6 timer siden, abc123detvardet skrev:

Dette ☝🏼 Jeg er den eneste dama på jobben som har forhandlet lønn, og har derfor høyere lønn. 

Anonymkode: 39afd...aac

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette ☝🏼 Jeg er den eneste dama på jobben som har forhandlet lønn, og har derfor høyere lønn. 

Anonymkode: 39afd...aac

Jeg forhandler hvert eneste år uten at jeg forteller alle. Det er veldig mange som bare er stille om det. Dessuten kan man bli demotivert i jobben når man tjener så lite at det såvidt går rundt. Og da angrer man jo kanskje på hvorfor en tok utdanning...ond sirkel. ...

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ingen av mine venner jobber deltid eller er hjemme barn. De har delt permisjon 50/50 med mannen. Det at kvinner jobber mindre stemmer ikke for alle. Veldig mange kvinner tar ikke pause eller friår i studietiden og fullfører til normert tid aka. starter tidlig i jobb. 

jeg kommer ikke til å bli hjemme om jeg en gang får barn

så du skal ikke ut i permisjon? hva om du får svangerskapsproblemer og må sykemeldes, alt dette spiller inn. jeg sa heller ikke at alle kvinner jobber deltid eller velger å være hjemme med barna men de som gjør det kan ikke forvente samme lønn som en mann som har stått i arbeidslivet hele tiden uten permisjon og deltidsarbeid

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...