Gå til innhold

Hvordan rengjøre glasset i stekeovnen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har stekeovn med pyrolyse som fungerer helt supert innvendig i ovnen, men så har man det brune belegget med fastbrent fettsprut på glasset som sitter igjen. Det samme gjelder også de metallsporene og stekeristen i ovnen som skal tas ut før man kjører pyrolyseprogram. Nå er det jo juleribbesesong og dermed sesong for å "svine ned" hele ovnen, i dobbel betydning.

Jeg gjør vel som folk flest og skurer så godt jeg kan med den grønne siden av svampen med zalo eller Jif kjøkken. Det blir jo litt bedre, men ikke ordentlig skinnende rent. Mye sitter så fastbrent at det ikke går bort.

Noen som har noen utprøvde ting som faktisk fungerer? Kan noen bekrefte at disse sitron og eddik kjerringrådene faktisk fungerer? Eller er dette en myte?

Anonymkode: 44690...809

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Rist, langpanner og festespor kan legges i en (stor) bøtte eller badekar med salmiakkvann. Det løser opp alt. 

Glasset på stekeovnen kan renses med Jif Ovnsrens. Den er grønn og deilig i fargen, og er ganske tyktflytende. For at det ikke skal renne utover og ned på gulvet kan du legge torky over når overflaten er sprayet inn. Ikke få det inn i stekeovnen, siden det kan ødelegge pyrolysebelegget. La det stå i en halvtimes tid, og skrubb med mikrofiberklut. Av og til må prosessen gjentas

Endret av newman01
Skrevet

Om sitron og eddik fungerer er jeg ikke sikker på, men jeg har tenkt å prøve det.

Anonymkode: 9dafb...61c

Skrevet
På 10.12.2019 den 21.35, AnonymBruker skrev:

Jeg har stekeovn med pyrolyse som fungerer helt supert innvendig i ovnen, men så har man det brune belegget med fastbrent fettsprut på glasset som sitter igjen. Det samme gjelder også de metallsporene og stekeristen i ovnen som skal tas ut før man kjører pyrolyseprogram. Nå er det jo juleribbesesong og dermed sesong for å "svine ned" hele ovnen, i dobbel betydning.

Jeg gjør vel som folk flest og skurer så godt jeg kan med den grønne siden av svampen med zalo eller Jif kjøkken. Det blir jo litt bedre, men ikke ordentlig skinnende rent. Mye sitter så fastbrent at det ikke går bort.

Noen som har noen utprøvde ting som faktisk fungerer? Kan noen bekrefte at disse sitron og eddik kjerringrådene faktisk fungerer? Eller er dette en myte?

Anonymkode: 44690...809

Jeg bruker denne metoden og glasset blir som ny.

Ta litt vann på glasset, dryss på litt karbondioksid og deretter litt sitron. La det stå 15 min også tar du folie og lager en ball av den. Og går over glaset med den, i sirkler. Så tar du ig tørker godt. Voila!:)

Anonymkode: b24cd...f75

Skrevet

Plumbo ovn/grillrens.

Det er det beste produktet jeg noen gang har prøvd, og jeg har prøvd "alt" .

Spray på, vent 15 minutter, tørk av, og skyll/vask over.  Ferdig!

Anonymkode: 18ac5...2a6

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker denne metoden og glasset blir som ny.

Ta litt vann på glasset, dryss på litt karbondioksid og deretter litt sitron. La det stå 15 min også tar du folie og lager en ball av den. Og går over glaset med den, i sirkler. Så tar du ig tørker godt. Voila!:)

Karbondioksid?

Anonymkode: 103ca...a12

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Karbondioksid?

Anonymkode: 103ca...a12

Bikarbonat natron 🙈 Ikke karbondioksid. 

Skrevet

Nanosvamp, for eksempel denne, og litt Zalo. Selv om det står at man bare skal bruker vann på svampen, blir det mye bedre resultat om man også bruker noen dråper med Zalo. 

Skrevet
On 12/15/2019 at 9:22 AM, AnonymBruker said:

også tar du folie og lager en ball av den. Og går over glaset med den, i sirkler. Så tar du ig tørker godt. Voila!:)

Vil ikke det lage mikroriper og matte glasset? 

Skrevet

Leste tipset fra dinside.no om 1 sitron + vann og la det stå å dampe i en form på 100 grader i to timer, og prøvde det i går. Funket dårlig 😑 tenkte når jeg satt på kne å skrubba å banna at det var to bortkasta timer gitt

Anonymkode: 77a39...460

Skrevet
På 15.12.2019 den 20.15, Kniv & gaffel skrev:

Nanosvamp, for eksempel denne, og litt Zalo. Selv om det står at man bare skal bruker vann på svampen, blir det mye bedre resultat om man også bruker noen dråper med Zalo. 

Sist jeg skrubbet ovnsdøra mener jeg jeg sprayet på Jif Kjøkken og lot det virke en stund, før jeg gikk på med nanosvamp. Mener jeg gjorde dette i et par omganger. Det var mye jobb siden det var alt for lenge siden sist, men til slutt ble det veldig bra. :) 

Anonymkode: dd374...7b1

Skrevet
3 timer siden, newman01 skrev:

Vil ikke det lage mikroriper og matte glasset? 

Nei. :)

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leste tipset fra dinside.no om 1 sitron + vann og la det stå å dampe i en form på 100 grader i to timer, og prøvde det i går. Funket dårlig 😑 tenkte når jeg satt på kne å skrubba å banna at det var to bortkasta timer gitt

Anonymkode: 77a39...460

😂😂😂😂😂 da er vi to!! Totalt bortkasta tid!!

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg skal føle meg litt dum eller supersmart som bruker en vindusskrape på glasset på stekeovnen når jeg leser alle disse kjerringrådene på å rengjøre det...

Jeg har aldri prøvd å vaske det reint, jeg vet at det er fettsprut som nesten er karbonisert. Mye enklere å bare skrape det av. Og den skrapen jeg har er jo til å fjerne faststivnet maling fra vinduer, så hvorfor ikke. Bruker den samme skrapen for å fjerne evt fastbrente ting på den keramiske koketoppen.
Praktisk anlagt, ikke spesielt husmor-ish XD

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, Minya skrev:

Jeg vet ikke om jeg skal føle meg litt dum eller supersmart som bruker en vindusskrape på glasset på stekeovnen når jeg leser alle disse kjerringrådene på å rengjøre det...

Jeg har aldri prøvd å vaske det reint, jeg vet at det er fettsprut som nesten er karbonisert. Mye enklere å bare skrape det av. Og den skrapen jeg har er jo til å fjerne faststivnet maling fra vinduer, så hvorfor ikke. Bruker den samme skrapen for å fjerne evt fastbrente ting på den keramiske koketoppen.
Praktisk anlagt, ikke spesielt husmor-ish XD

Vindusskrape er helt gull. Kom nå på at jeg brukte skrape etter Jif Kjøkken, før jeg tok restene med nanosvamp. De selger jo samme typen skraper til bruk på platetoppen, så hvorfor ikke ovnsdøra? 

(Ja, jeg har litt dårlig hukommelse for tiden. :rolleyes:)

Anonymkode: dd374...7b1

Skrevet

Dere som foreslår sitron og zalovann har ikke hatt fastbrente rester i ovn.  Du kan like gjerne vaske med bare vann.  Vi endte opp med å bruke barberblad innvendig på glasset for å skrape det rent.  Men så vasker jeg sjelden ovnen innvendig da. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...