Gå til innhold

Barnevern ved psykisk sykdom og utredning til ufør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har slitt i flere år med angst og ptsd blandt annet etter en veldig traumatisk barndom. Har prøvd å jobbe i flere år, men det stopper opp. Skal nå til legen for å starte i behandling og utredning til ufør. Men det jeg er litt redd for er at siden jeg har to stebarn så vil barnevernet blir blandet inn på grunn av mine psykiske problemer.

Noen som har erfaring med dette? Redd for at hvis man er for ærlig vil det få konsekvenser for barna. 

(Hilsen stefar)

Anonymkode: 38981...366

Videoannonse
Annonse
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Går det ut over omsorgsevnen din? Er du til fare for dem eller deg selv? Ivaretar du barnas behov?

Skrevet

Det er ikke noe automatikk i at bv blir varslet ved uførsøknad. Så lenge du og din samboer dekker barnas behov og ikke utgjør noen fare for dem så er det ikke grunn til å varsle. 

Anonymkode: 07fd2...fbd

• Liker 3
Skrevet

Så lenge du er en god far for barna så har du ingenting å frykte. Barnevernet gjør feil, ja, og dessverre rammer de veldig når det først skjer (enten det er barn som blir tatt uten god grunn, eller det er barn som burde bli flyttet som ikke blir det), men de gjør også mye bra og jeg tror med hånden på hjertet at de i de aller fleste saker klarer å se nyansene. Det er ikke så svart hvitt at om man sliter psykisk så er man uegnet. 

Anonymkode: 8ccdf...a6a

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe automatikk i at bv blir varslet ved uførsøknad. Så lenge du og din samboer dekker barnas behov og ikke utgjør noen fare for dem så er det ikke grunn til å varsle. 

Anonymkode: 07fd2...fbd

Jeg skal begynne på behandling og utredning før en eventuell uførsøknad. Så det jeg er litt bekymret for er at behandler eller lege varsler barnevernet underveis i behandlingsperioden når grumset skal opp. 

Jeg er en god omsorgsperson for barna og problemene mine går ikke utover de. Men med min forhistorie er jeg redd for at barnevernet vil komme inn i bildet. 

Gjest WhisperingWind
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal begynne på behandling og utredning før en eventuell uførsøknad. Så det jeg er litt bekymret for er at behandler eller lege varsler barnevernet underveis i behandlingsperioden når grumset skal opp. 

Jeg er en god omsorgsperson for barna og problemene mine går ikke utover de. Men med min forhistorie er jeg redd for at barnevernet vil komme inn i bildet. 

Da har du ikke noe å bekymre deg for.

Skrevet

Virker som du har misforstått hvordan man blir ufør. Det er ikke bare å gå til legen å starte utredning. Har du stått på aap i mange år? 

Anonymkode: bea15...5dd

• Liker 1
Skrevet

Har du ikke gått i behandling og utredning før nå? Da kan du jo bli frisk(ere) og mulig arbeidsfør igjen. Ikke hold igjen i behandling, det at du tar sykdommen din på alvor er svært viktig og viser at du tar ansvar. Det vil jo føre til at både du og barna dine får et bedre liv, og du kan være mer tilstede for de. Lykke til! 

Anonymkode: 58268...9ee

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virker som du har misforstått hvordan man blir ufør. Det er ikke bare å gå til legen å starte utredning. Har du stått på aap i mange år? 

Anonymkode: bea15...5dd

Nei, jeg tror ikke jeg har misforstått det. Jeg har helt siden jeg var veldig ung vært av og på med behandling. Tidligere psykiater anbefalte meg å søke ufør, men jeg ønsket ikke det da. Jeg har vært av og på med jobb en god stund. Men som jeg skrev tidligere så går det noen måneder før det skjærer seg. 

Jeg har vært på aap en god stund nå. 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har slitt i flere år med angst og ptsd blandt annet etter en veldig traumatisk barndom. Har prøvd å jobbe i flere år, men det stopper opp. Skal nå til legen for å starte i behandling og utredning til ufør. Men det jeg er litt redd for er at siden jeg har to stebarn så vil barnevernet blir blandet inn på grunn av mine psykiske problemer.

Noen som har erfaring med dette? Redd for at hvis man er for ærlig vil det få konsekvenser for barna. 

(Hilsen stefar)

Du regnes ikke som forelder når det ikke er dine barn, det gjør kun mor og far. 

Anonymkode: 2d531...e5a

Gjest WhisperingWind
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du regnes ikke som forelder når det ikke er dine barn, det gjør kun mor og far. 

Anonymkode: 2d531...e5a

Barnevernet kan allikevel komme inn i bildet om mor/far bor med en uegnet partner.

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

(Hilsen stefar)

Har ptsd,er ufør og barnevernet har ikke noe med det å gjøre siden jeg har god omsorgsevne. Har god innsikt i mine egne ting.Og søker hjelp om jeg trenger det.(psykolog osv).  Noen ganger kommer ikke ting fram før etter man har fåtr barn.Og man kjenner mer på følelser og sliter mer med ting.Ta tak i ting og få hjelp om du trenger det. Så lengr barna har en omsorgsfull foreldre spiller det ikke noen rolle vil jeg tro.

Anonymkode: 642a8...cfb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...