Gå til innhold

Jeg vil bli jordmor, men er for dum

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt en liten drøm om å bli jordmor. Jeg er 20 år (jente) og jobber i bilbransjen. 
Jeg angrer på valget og skulle ønske jeg gikk den retninga alle andre gikk. 
Jeg vil ikke ha studie gjeld og jeg føler meg for dum til å klare studiene for å bli jordmor.. 

Noen tips?

Anonymkode: 34711...bf1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, de aller fleste jordmødre har studiegjeld, så det synes jeg ikke bør være et hinder. Ellers så vil jeg si at 20 år er ungt og du har god tid til å bli jordmor hvis du virkelig vil det. Det tar riktignok noen år (tre års sykepleierstudier, to år i jobb og deretter studier igjen), men hvis du virkelig ønsker dette så kan det jo gå. Men tror det er en fordel å være interessert i sykepleie generelt også. Hvis du bare er interessert i jordmorfaget kan det bli noen kjedelige år før du kommer dit. 

Ellers så jobber jo barnepleiere sammen med jordmødre på fødeavdeling og barsel. Det er en kortere utdannelse hvor du likevel jobber innenfor samme tema. :) 

Anonymkode: 5e298...172

• Liker 5
Skrevet

Vel, det første tipset er å slutte å kalle deg selv dum. Du kommer ikke langt med den innstillingen.

Anonymkode: 88415...c37

• Liker 10
Skrevet

Jordmoryrket er litt høyt opp og langt frem for deg nå,først må du ta sykepleien. 

Anonymkode: 4d96a...27b

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Altså, de aller fleste jordmødre har studiegjeld, så det synes jeg ikke bør være et hinder. Ellers så vil jeg si at 20 år er ungt og du har god tid til å bli jordmor hvis du virkelig vil det. Det tar riktignok noen år (tre års sykepleierstudier, to år i jobb og deretter studier igjen), men hvis du virkelig ønsker dette så kan det jo gå. Men tror det er en fordel å være interessert i sykepleie generelt også. Hvis du bare er interessert i jordmorfaget kan det bli noen kjedelige år før du kommer dit. 

Ellers så jobber jo barnepleiere sammen med jordmødre på fødeavdeling og barsel. Det er en kortere utdannelse hvor du likevel jobber innenfor samme tema. :) 

Anonymkode: 5e298...172

og vanskelige!

Anonymkode: 23d9e...19c

Skrevet

1) Studielån er ikke noe hinder, det har omtrent alle jordmødre. Hvis du bruker studielån som hinder, vil du det ikke nok.

2) Du må slutte å kalle deg selv dum. Har du studiekompetanse? Hvordan er karakterene dine? Steg 1 er å komme inn på sykepleien.

Anonymkode: 98f33...a06

• Liker 5
Skrevet

Igjen, ingen IQ test på skolen. Det er ikke karakterende som avgjør hvor høy eller lav i-quen din er. De fleste ligger innenfor normalen. 

Anonymkode: 40680...3f3

• Liker 1
Skrevet

Når man er 20 år, kan man fortsatt velge fritt hva slags utdanning man vil ta. Men alle som studerer, må regne med studielån. 

Har du vdg-karakterer som kvalifiserer til opptak på sykepleien da? 

Anonymkode: f77bc...27e

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hatt en liten drøm om å bli jordmor. Jeg er 20 år (jente) og jobber i bilbransjen. 
Jeg angrer på valget og skulle ønske jeg gikk den retninga alle andre gikk. 
Jeg vil ikke ha studie gjeld og jeg føler meg for dum til å klare studiene for å bli jordmor.. 

Noen tips?

Anonymkode: 34711...bf1

Ikke bli jordmor hvis du er dum.

Anonymkode: 29089...1ae

• Liker 1
Skrevet

Hvis dette virkelig er noe du ønsker, så gå for det! Selvfølgelig kan du klare det :)

Du trenger nødvendigvis ikke å ha studielån. Du kan jobbe mens du studerer og kanskje klarer deg på det. Det er relativt enkelt å få seg deltidsjobb som sykepleierstudent :)

Anonymkode: 0bc5d...963

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...