Gå til innhold

Jeg har glemt et ord for en gammeldags drikkeanordning for hest, kan noen hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har glemt hva dette kalles: En gammeldags utendørs drikkeanordning for hest, med vann som renner fra en bekk og  i en slags trerenne, der hestene kan stå og drikke, vannet renner ut igjen på andre siden, når det går over kanten. 

Jeg har vridd hjernen min, men kommer ikke på dette. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trau?

Anonymkode: c53e5...366

• Liker 2
Skrevet (endret)
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Trau?

Anonymkode: c53e5...366

Nei... på min dialekt kalles det jeg snakker om « ei Hæst+ et tostavelsesord som jeg ikke kommer på ( tror jeg) Går ut fra at dette i andre steder i landet ville vært « en heste+ et tostavelsesord. 

Endret av absinthia
Skrevet

Jeg trodde det het drikkerenne, men så enkelt kan det da umulig være når du ikke kommer på det? :klo: 

Skrevet (endret)
5 timer siden, Ullvott skrev:

Jeg trodde det het drikkerenne, men så enkelt kan det da umulig være når du ikke kommer på det? :klo: 

Nei, jeg tror ikke det er så enkelt.. da jeg gikk på tur sammen med min mor og min tante til et spesielt vann og på en sti/ et tråkk der de pleide å ta med hesten i gamle dager, kom vi alltid forbi et slikt sted og når vi hadde kommet til «Hæst- -, så var vi kommet halvveis. 

Kanskje jeg bør ringe mamma...😅

Endret av absinthia
  • Liker 1
Skrevet

Tro?

Anonymkode: f47dc...e86

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, absinthia skrev:

Nei, jeg tror ikke det er så enkelt.. da jeg gikk på barn sammen med min mor og min tante til et spesielt vann og på en sti/ et tråkk der de pleide å ta med hesten i gamle dager, kom vi alltid forbi et slikt sted og når vi hadde kommet til «Hæst- -, så var vi kommet halvveis. 

Kanskje jeg bør ringe mamma...😅

Gjør det, nå må jeg også vite det 😅

Anonymkode: 0b157...28b

• Liker 2
Skrevet

Nu eller så?

Anonymkode: b75ad...a2d

Skrevet

I min hjemby står det en fontene på torget som vi refererer til som "hestetroa." Der fikk hestene drikke i gamle dager.

Anonymkode: 44c45...5eb

• Liker 1
Skrevet

Nå har jeg ringt min mor og hun hadde også glemt hva det het, men vi snakket om at vi skulle reist dit og gått oss en tur, så kanskje hun kom på det om den er der enda. 

Jeg prøvde å se om den var listet som kulturminne, ettersom den var vedlikeholdt på 80-tallet, selv om folk for lengst hadde sluttet å ferdes med hest der, men jeg har har enda ikke funnet ut av det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...