AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #1 Skrevet 10. desember 2019 Jeg orker ikke studere. Enda jeg elsker kunnskap. Så sykt mye teori og lite action. Føler ikke teorien henger med i samfunnsutviklingen en gang. Jeg vil heller jobbe. Har jobbet en del år men valgt å begynne på en bachelor pga alle sier man ikke får seg jobb eller kommer på intervju uten «papirer». Stemmer dette ? jeg skjønner Jo en jurist og sykepleier må ha inn kunnskap. Men resten av oss, som havner på et kontor , vi har jo maskiner for alt ? Flere i min situasjon eller som har innspill på hvordan jeg kan motivere meg? Du som har jobbet siden vgs og begynt på studier i voksen alder, hvordan forandret bacheloren dine jobb/karriere muligheter ? Anonymkode: 7f295...175
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #2 Skrevet 10. desember 2019 Heilt ærlig? Nei du må ikke studere. Men det er veldig mange ulike yrker hvor man trenger en utdanning. Men jeg har venner med kun videregående utdanning som jobber i butikk og har fått en lederstilling og som har det helt fint. Det finnes mange ulike andre arbeidsmuligheter uten å ta universitetsutdannelse. Men du må være forberedt på at mange yrker vil ha en eller annen form for høyere utdannelse som krav. Men det går helt fint ann å finne en fin jobb det man ikke må ha noen spesiell utdannelse også Anonymkode: baa98...d46 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #3 Skrevet 10. desember 2019 Om du ikke finner et studie som motiverer deg, så drit i det. Jeg går på høgskole nå, og hadde jeg ikke villet dette med alle celler i kroppen, så hadde det ikke vært verdt det. Sitter i skrivende stund som et spøkelse nå mitt i eksamenstida. Men jeg har valgt et yrke som motiverer meg mer enn noe annet, som er meningsfullt og som jeg føler jeg var født til å havne i. Anonymkode: 59342...42a 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #4 Skrevet 10. desember 2019 Det hadde hjulpet hvis du hadde sagt hvilket fagfelt du ønsker å jobbe i? Anonymkode: 3e34b...b2a 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #5 Skrevet 10. desember 2019 Jeg er voksen student også. Studerer til å bli noe jeg egentlig ikke vil, men som jeg vet jeg får jobb i. Jeg har jobbet i mange bransjer, da jeg ikke hadde noe utdannelse enn videregående. Tro meg, om du ikke vil jobbe på et lager eller selger og lignende, så må du ta utdannelse. Er så å si helt umulig å få en ok jobb med ok lønn i dag. Då skal du være sykt heldig eller kjenne noen. Så mitt råd, fullfør skolen. Om du dropper ut og havner i nav eller i en eller annen tung, dritt jobb, så kommer du til å angre. Tro meg. Anonymkode: 0e19f...875 1
Scarlet Witch Skrevet 10. desember 2019 #6 Skrevet 10. desember 2019 Norge har bachelor- og mastersyke. Ikke alle trenger en grad, og det er med på å ødelegge arbeidsmarkedet totalt. 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #7 Skrevet 10. desember 2019 Hva du happy med yrket ditt før skole? Det spørst jo veldig va du vil seiner i livet. Anonymkode: dc683...fce
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #8 Skrevet 10. desember 2019 Hvis du hadde jobb, hvorfor begynte du å studere fordi alle sa man må studere for å få jobb? Du har jo åpenbart fått den jobben du har uten høyere utdanning. Mistet du den eller mistrivdes du der? Anonymkode: cd088...ced 1
Heisenberg Skrevet 10. desember 2019 #9 Skrevet 10. desember 2019 1 minutt siden, Scarlet Witch skrev: Norge har bachelor- og mastersyke. Ikke alle trenger en grad, og det er med på å ødelegge arbeidsmarkedet totalt. Godt mulig men når de fleste arbeidsgivere krever utdannelse så er det jo greit å ha en. Mulighetene til å få seg en jobb man trives i over tid synker dramatisk om man ikke velger utdannelse. 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 10. desember 2019 #10 Skrevet 10. desember 2019 Motivasjon er utrolig viktig når man studerer. Hjelper ikke å være smart og flink dersom man ikke er motivert. Har du/har du hatt jobb innenfor fagfeltet fra før og skal bare formalisere kunnskapene, eller er du i gang med noe helt nytt? I første tilfelle ville jeg gjennomført det. Da vet du hvordan arbeidslivet er i bransjen, og du vil få høyere lønn, mer ansvar osv. Er det siste tilfelle, er det nok best å droppe det.
Scarlet Witch Skrevet 10. desember 2019 #11 Skrevet 10. desember 2019 Just now, Heisenberg said: Godt mulig men når de fleste arbeidsgivere krever utdannelse så er det jo greit å ha en. Mulighetene til å få seg en jobb man trives i over tid synker dramatisk om man ikke velger utdannelse. Så kan man spørre seg om hvorfor de fleste arbeidsgivere krever utdannelse. For spesielle yrker kreves det utdannelse, men ikke for alle. Det kommer jo helt an på om man ønsker å satse på yrker som faktisk krever en utdannelse eller om man er fornøyd med å ha en jobb som ikke krever utdannelse. Får man et bein innafor i bedrifter kan man saktens jobbe seg oppover og få opplæring/kursing innad i bedriften som kan føre til både fin tittel og høyere lønn, uten at man nødvendigvis må bruker flerfoldige år på høyskole eller universitet. 2
Heisenberg Skrevet 10. desember 2019 #12 Skrevet 10. desember 2019 Akkurat nå, Scarlet Witch skrev: Så kan man spørre seg om hvorfor de fleste arbeidsgivere krever utdannelse. For spesielle yrker kreves det utdannelse, men ikke for alle. Det kommer jo helt an på om man ønsker å satse på yrker som faktisk krever en utdannelse eller om man er fornøyd med å ha en jobb som ikke krever utdannelse. Får man et bein innafor i bedrifter kan man saktens jobbe seg oppover og få opplæring/kursing innad i bedriften som kan føre til både fin tittel og høyere lønn, uten at man nødvendigvis må bruker flerfoldige år på høyskole eller universitet. Det er helt sant men de jobbene er det få av. Så ønsker man valgmuligheter vil alltid utdannelse lønne seg. 2
Scarlet Witch Skrevet 10. desember 2019 #13 Skrevet 10. desember 2019 Just now, Heisenberg said: Det er helt sant men de jobbene er det få av. Så ønsker man valgmuligheter vil alltid utdannelse lønne seg. Utdannelse kan påvirke begge veier. Enkelte utdannelser gjør at du kun kan jobbe innenfor et spesifikt felt, da er det dumt om det er valgmuligheter man ønsker seg. 1
Heisenberg Skrevet 10. desember 2019 #14 Skrevet 10. desember 2019 2 minutter siden, Scarlet Witch skrev: Utdannelse kan påvirke begge veier. Enkelte utdannelser gjør at du kun kan jobbe innenfor et spesifikt felt, da er det dumt om det er valgmuligheter man ønsker seg. Greit nok men jamt over vil alltid utdannelse lønne seg. Selvom utdannelsen ikke er relevant så viser det at man har gjennomført en utdannelse at man har visse karaktertrekk. 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #15 Skrevet 11. desember 2019 Man MÅ jo ingenting, men har du ikke ambisjoner om å bli noe? Er klar over at folk er forskjellige, en for meg handler utdannelse mer om selvrealisering enn noe annet. Jeg kommer ikke til å få noen godt betalt jobb med min master, men det driter jeg i. Jeg vil ha en master 😛 Anonymkode: e1657...02c 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #16 Skrevet 11. desember 2019 Fyi: alle studenter er voksne Anonymkode: 9daa6...d03
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #17 Skrevet 11. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fyi: alle studenter er voksne Anonymkode: 9daa6...d03 Jada 🤓 «Voksen student» regnes vel ofte for de som enten har jobbet lenge og vil etterutdanne / omskolere seg. Feks jobbet 10 år i service og ønsker å jobbe med noe annet. Anonymkode: 7f295...175 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #18 Skrevet 11. desember 2019 13 timer siden, Scarlet Witch skrev: Så kan man spørre seg om hvorfor de fleste arbeidsgivere krever utdannelse. For spesielle yrker kreves det utdannelse, men ikke for alle. Det kommer jo helt an på om man ønsker å satse på yrker som faktisk krever en utdannelse eller om man er fornøyd med å ha en jobb som ikke krever utdannelse. Får man et bein innafor i bedrifter kan man saktens jobbe seg oppover og få opplæring/kursing innad i bedriften som kan føre til både fin tittel og høyere lønn, uten at man nødvendigvis må bruker flerfoldige år på høyskole eller universitet. Jeg er mye mer motivert for kortere intensive kurs enn for lang kjedelig intetsigende bachelor.... Anonymkode: 7f295...175 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #19 Skrevet 11. desember 2019 13 timer siden, Anonymus Notarius skrev: Motivasjon er utrolig viktig når man studerer. Hjelper ikke å være smart og flink dersom man ikke er motivert. Har du/har du hatt jobb innenfor fagfeltet fra før og skal bare formalisere kunnskapene, eller er du i gang med noe helt nytt? I første tilfelle ville jeg gjennomført det. Da vet du hvordan arbeidslivet er i bransjen, og du vil få høyere lønn, mer ansvar osv. Er det siste tilfelle, er det nok best å droppe det. Jeg har jobbet i service-bransjen lenge. Begynt på en bachelor i typ lett økonomi/ ledelse . Det føles så tomt og meningsløst og jeg kan ikke fatte jeg må pugge alskens modeller når jeg til en viss grad har dette yrker i fingerspissene. Men jeg ønsker høyere lønn. Nå tjener jeg langt under 400.000kr. Anonymkode: 7f295...175
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #20 Skrevet 11. desember 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jada 🤓 «Voksen student» regnes vel ofte for de som enten har jobbet lenge og vil etterutdanne / omskolere seg. Feks jobbet 10 år i service og ønsker å jobbe med noe annet. Anonymkode: 7f295...175 Mener du «gammel student»? Anonymkode: 9daa6...d03
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå