Gå til innhold

Treretters nyttårsmiddag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal invitere til nyttårsmiddag. Vi blir alt fra 5-10stk. 

Har tenkt litt på treretters. Men rettene bør ikke være så dyr. 

Anonymkode: b7cf4...96c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor ikke noe jule vegetar middag?

Forrett:

Fylte paprika med quinoa/ris i buljong. Pynt: persille

Hovedrett:

Nøttestek: Grønnsaker og evt bygg, egg, selleri er kjempe godt i en klaget brødform. Stek på 180 grader i ca 40 min. Stek løken på forhånd. 

Pynt med f.eks tomater og noe grønt. Persille er godt.

Lag en rødkål salat ved siden av bestående av f.eks strimlet rødkål og epleterninger, bittelitt eddik og salt.

Dessert:

Multer og is, eller bare is og noe likør på isen (?) Is og sjokoladedryss.

• Liker 2
Skrevet

Hva med asparges og spekeskinke til forrett? Evt  suppe av frosne erter, fløte pluss kraft, som piffes opp med en skvett musserende rett før servering?imponerende OG billig. Hovedrett, feks Finnbiffgryte, eller       Biff stroganoff- med hjemmelaget mandelpotetpuré -lett å gjøre i stand- kan bruke billig grytekjøtt, som faktisk smaker veldig godt når det får trekke lenge. Dessert: hjemmelaget is (nudelig godt) eller fruktsalat med hjemmelaget råkrem. Da kan du forberede mye på forhånd, ikke dyrt og kjempegode smaker. 

Anonymkode: b5200...624

• Liker 1
Skrevet

Forrett:

crostini med chevre og fiken eller jordskokksuppe med krutonger og trøffelolje eller ceviche

Middag: 

Stek (for eksempel okse, elg, helstekt Stangekylling, vegetarisk nøttestek eller vegetarisk mushroom Wellington, ovnsbakt torsk) ovnsbakte grønnsaker (det som du liker best og som passer til proteinet du velger) og en god saus (Viltsaus, rødvinssaus, appelsinssaus, hollandaisesaus... Velg det som passer best med proteinet ditt, seff). 

eller

Gryterett som stroganoff, bourgoigne eller marokkansk tagine med potetmos, polenta, ris eller pasta (alt ettersom hvilken gryterett du velger). En enkel grønn salat (for eksempel grønnkål, appelsin og hakkede mandler + vinaigrette) og godt brød.

Dessert:

Tiramisu eller panna cotta (veldig enkelt å lage, ekstra godt hvis man knuser shortbreadkjeks som man legger utover ett brett med litt smeltet smør over og lar det crispe seg til i ovnen og så har på bunnen eller toppen av panna cottaen. Pluss en bærsaus laget av den frukten eller bæret du liker best, jeg syns mango og kirsebær er godt). 

Du kan også anrette ett ostefat istedetfor en dessert. Tre forskjellige typer ost, kjeks eller brød, honning eller syltetøy eller begge deler, pluss litt frukt. Det kan være kjempedeilig med en av ostene ovnsbakt som brie eller camembert.

Uansett hva du velger bør hver rett ha få elementer, med klassiske smaker som passer overens - tenk også på hvor mye du kan få preppet på forhånd slik at du slipper å dille på kjøkkenet hele kvelden. I alle forslagene mine kan så og si alt preppes på forhånd og så bare varmes opp og anrettes. 

Når du setter sammen hvilke tre retter så er tommelfingerregelen at hver rett skal ha en annen munnfølelse enn retten før. Da skaper man ett mer dynamisk og spennende måltid. Så hvis du skal ha suppe til forrett bør du ikke ha gryterett til hovedrett, siden teksturene er så like. 

Jeg bruker smittenkitchen.com mye til inspirasjon, fantastisk matside. :)

Lykke til! 

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, exictence skrev:

Hvorfor ikke noe jule vegetar middag?

Forrett:

Fylte paprika med quinoa/ris i buljong. Pynt: persille

Hovedrett:

Nøttestek: Grønnsaker og evt bygg, egg, selleri er kjempe godt i en klaget brødform. Stek på 180 grader i ca 40 min. Stek løken på forhånd. 

Pynt med f.eks tomater og noe grønt. Persille er godt.

Lag en rødkål salat ved siden av bestående av f.eks strimlet rødkål og epleterninger, bittelitt eddik og salt.

Dessert:

Multer og is, eller bare is og noe likør på isen (?) Is og sjokoladedryss.

Grusomt. 

Anonymkode: dd8c8...055

• Liker 4
Skrevet

Kalkun på nyttårsaften! Hadde blitt veldig skuffet hvis jeg var bedt bort på nyttårsaften og ikke fikk kalkun. Forett er unødvendig, lag en god velkomstdrink. Og noe søtt til dessert, gjerne sjokolademousse eller panacotta. 

Anonymkode: 65a6a...a07

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Grusomt. 

Anonymkode: dd8c8...055

Har du smakt dwt, eller høres det bare grusomt ut fordi det er uvant? Tror du hadde blitt overrasket over hvor godt det var.

• Liker 3
Skrevet

3 retters på nyttårsaften hørtes digg ut😊 Samtidig kanskje greit å lage noe som ikke krever at du er på kjøkkenet hele tiden når du har gjester. Med tanke på pris og tid på kjøkkenet er mitt forslag

Forrett: en god ceviche. Lages på forhånd.

Hovedrett: kalkun. Kjøp store kalkunfileter, istedenfor hel kalkun. Jeg har sett dem i frossendisken på feks. på Rema 1000. De ser nesten ut som stek. Har også smakt dem, og de er gode. Mye enklere og billigere når det er mat til mange. Kalkun må følges litt med, og smøres innimellom, men krever ikke så mye oppmerksomhet av deg.
Tilbehør: feks. ovnsbakt rosenkål med bacon, og urtestekte poteter. Disse har du forhåndstekt, men gir de en oppvarming i ovnen mens kalkunen hviler. Ellers en waldorfsalat (også forhåndslagd) og saus. Sausen kan i stor grad gjøres mye med på forhånd, selv om man må/bør spe med kalkunkraften. 

Dessert: tiramisu eller creme brulee. Gjerne med noe gode bær eller lignende ved siden av. Enkle desserter, som ikke krever at du står mye på kjøkkenet mens gjestene er der, om du har gjort mesteparten ferdig før de kommer. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...