AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #1 Skrevet 10. desember 2019 Vår lille på 5 uker har komplett sluttet å sove på dagen.. etter hva jeg vet er dette et utviklingssprang og relativt vanlig. Forstår at hun trenger hjelp til å sovne, men problemet er at absolutt ingenting hjelper, eller at hun sovner og våkner etter 10 min. Hun sover heldigvis veldig godt om natten, men av og til hadde jeg lett byttet ut en god natts søvn med bare 1-2 timer sammenhengende soving på dagen.. er ikke så kravstor og vet at baby er min «jobb» nå, men jeg trenger tid for å kle på meg og få i meg noe mat uten en hylskrikende baby i bakgrunnen. En kopp kaffe i fred og ro hadde også gjort underverker for min psyke og utholdenhet.. Det begynner allerede når hun våkner for dagen, typisk mellom 9-10 (har da våknet for mat kl 5-6). Da får hun ny bleie og stell før hun får mat (ammer). Hun sovner sånn halvveis ved puppen, så når jeg ser at hun er mett og fornøyd legger jeg henne over i sengen hennes (vi er fortsatt på soverommet). Der ligger hun og grynter og bærer seg før hun begynner å gråte. Hun har for øvrig fått rape og virker ikke til å ha vondt. Jeg prøver først å snakke rolig til henne, legge hånden min på henne eller holde henne i hånden. Like mye gråting. Tar henne opp, like mye gråting. Skal ikke sove oppå meg, ved siden av meg, egentlig ingen steder. På dette tidspunktet har vi holdt på så lenge at hun har blitt overtrøtt og skriker av full hals. Så kommer gjerne en bæsjebleie, og hun blir sulten igjen. Fortsatt like overtrøtt. I dag la jeg henne i vognen og gikk en tur der hun sov godt. Satt vognen utenfor etterpå, hun våkner selvfølgelig etter 10 min og må bæsje. Påan igjen.. bruker av og til bæresele, hun sover OK der, ikke alltid, og våkner når jeg tar henne ut. Jeg verken kan eller orker å bære henne hele dagen.. Leser overalt at denne første luren er den viktigste, det har vi også lagt merke til selv da hun har vært mye mer fornøyd de dagene vi «får til» denne luren. Så, hvordan få det til?? Hvordan unngår jeg at hun blir overtrøtt? Vet at det går over en eller annen gang (har en fra før), men jeg vil gjerne unngå å miste hodet helt frem til det skjer... Anonymkode: f820e...38b
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #2 Skrevet 10. desember 2019 Hun klarer ikke finne søvnen selv og du må hjelpe henne og gjøre det som trengs. Det eneste som funket for oss var å trille, trille, trille eller bære, bære, bære. Heldigvis sov mini greit videre i bæreselen om jeg satt med ned så lenge det var kroppskontakt. Så må du finne noen triks for deg selv. Kan mannen lage matpakke til deg før han går så du får i deg litt mat? Lage kaffe på termos/termokopp som du kan ta med på tur? Kan du stå opp før hun våkner og dusje/gjøre deg klar for dagen? Anonymkode: 2f559...8c7 3
Brimi Skrevet 10. desember 2019 #3 Skrevet 10. desember 2019 Er det et mønster på når hun begynner å grine? Selv om hun ikke har vondt, kan det hende hun føler et ubehag.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #4 Skrevet 10. desember 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun klarer ikke finne søvnen selv og du må hjelpe henne og gjøre det som trengs. Det eneste som funket for oss var å trille, trille, trille eller bære, bære, bære. Heldigvis sov mini greit videre i bæreselen om jeg satt med ned så lenge det var kroppskontakt. Så må du finne noen triks for deg selv. Kan mannen lage matpakke til deg før han går så du får i deg litt mat? Lage kaffe på termos/termokopp som du kan ta med på tur? Kan du stå opp før hun våkner og dusje/gjøre deg klar for dagen? Anonymkode: 2f559...8c7 Akkurat det siste med å stå opp før henne har jeg tenkt på og skal prøve i morgen. Vet at jeg må hjelpe henne, men vil gjerne prøve alt annet enn å konstant være på trilletur eller bære henne. Tanken på månedsvis med trilling gjør meg helt dårlig (ikke trilling i seg selv, men å trille hele tiden for at hun skal få sove).. 17 minutter siden, Brimi skrev: Er det et mønster på når hun begynner å grine? Selv om hun ikke har vondt, kan det hende hun føler et ubehag. Nei egentlig ikke, hun kan være fornøyd i noen øyeblikk, helt tilfeldig når, men hun er omtrent alltid fornøyd på stellebordet og akkurat når jeg tar henne opp hvis hun gråter. Anonymkode: f820e...38b
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #5 Skrevet 10. desember 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Akkurat det siste med å stå opp før henne har jeg tenkt på og skal prøve i morgen. Vet at jeg må hjelpe henne, men vil gjerne prøve alt annet enn å konstant være på trilletur eller bære henne. Tanken på månedsvis med trilling gjør meg helt dårlig (ikke trilling i seg selv, men å trille hele tiden for at hun skal få sove).. Nei egentlig ikke, hun kan være fornøyd i noen øyeblikk, helt tilfeldig når, men hun er omtrent alltid fornøyd på stellebordet og akkurat når jeg tar henne opp hvis hun gråter. Anonymkode: f820e...38b Hun er 5 uker, så selv om du hjelper henne nå, trenger ikke det bety at er vil være sånn i månedsvis 🤞 Jeg har en på 3 uker og en på 3 år. Her står jeg opp med eldstemann og mannen, spiser frokost, drikker kaffe og får de ut døren. Hvis minstemann våkner før de har gått er hun mannens ansvar sånn at jeg får starte dagen uten fulle armer: For meg er det en veldig god måte å starte dagen, så anbefaler å teste det. Anonymkode: 2f559...8c7 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #6 Skrevet 10. desember 2019 Har en på ti uker nå, sover også godt om natten inntil meg med puppen i munnen. På dagtid sover han nesten utelukkende i bæresele. Vi leverer og henter storebror i barnehagen, 10 min hver vei i bil, da sutrer han hele veien i bilstolen. Han kan sove en times tid i vogn hvis jeg triller den - hvis han har sovnet i bæreselen først. En sjelden gang sover han videre i babynest etter at jeg har fått han til å sove i bæresele. Utenom det er det sutring, klaging eller hyling når han er trøtt. Hvis han ikke er trøtt er han ofte blid og kan leke litt i babygym eller sitte i vippestol noen minutter mens jeg feks dusjer kjapt. Jeg får sjeldent tatt ut av oppvaksmaskinen eller andre ting som innebærer at jeg må bøye meg ned. Storebror var helt lik, bortsett fra at han ikke sov om natten og måtte bæres da også. Da holdt vi på å gå fra sans og samling. Nattesøvn er utrolig viktig. Rundt 8-9 mnd begynte han å sove greit i vogn (sportsdel) også når den stod stille. Jeg har derfor bare godtatt at bæresele er tingen enn så lenge. Ha gode sko på innendørs hvis du bærer. Hvis du har mulighet er det fint å ha to ulike seler å variere mellom. Jeg kan noen ganger sette meg ned en stund uten at han våkner, ellers lener jeg meg mot kjøkkenbenken😂 Ønsker deg lykke til. Anonymkode: 5e919...d13
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #7 Skrevet 10. desember 2019 Velkommen til mammalivet TS. Legg bort drømmen om egentid og kom deg ut med vogna. Sånn er livet med baby, kaffen kan du eventuelt ta med deg i termokopp. Anonymkode: 39547...dae 4
Prelunia Skrevet 10. desember 2019 #8 Skrevet 10. desember 2019 Min er 7 uker , og sovner kun om dagen hvis jeg bærer / triller eller ammes i søvn.. Enkelte ganger funker det å legge han i babynest hvis han sover han godt. Men da sover han maks en halv time. Oppå meg kan han sove opptil to timer , men da får jeg ikke gjort noe. Om natta /kvelden sovner han alene ved siden av meg uten at jeg vugger /bysser osv. Men vi har hatt den samme Kveldsrutinen fra kl 9 siden han ble født , og jeg legger meg sammen med han klokka halv 10. Så er det mørkt , helt rolig og litt kaldere på soverommet. Ammer 2-3 ganger fra halv 10 til vi står opp halv 6. Det vi gjør , som har hjulpet meg ENORMT, er at jeg og han går ut i stua den siste nattammingen natt til lørdag så pumper jeg meg på det ene brystet samtidig som han ammes på den andre puppen. Så legger vi oss igjen. Når han våkner halv 6 så ammer jeg , så står mannen opp med han og har mat på flaske når han blir sulten. Da får jeg sove helt til han må ha mat en gang til. Det er enormt deilig å ha hele senga for seg selv og være alene den tiden. En annen ting han har begynt med er og sovne i bilen , så når det er krise kjører vi en tur. Han sover mens jeg hører på musikk og drikker varm drikke fra termokopp. i tillegg lager jeg mat før amming , setter meg godt til rette og spiser mens jeg ammer. Han bruker lang tid på å spise , så det blir på en måte en tid jeg kan bruke på noe annet som å spise , se på TV , være på mobilen osv.
Hactar Skrevet 10. desember 2019 #9 Skrevet 10. desember 2019 Men hvis hun har sovet til ni-ti, er hun kanskje klar for å stå opp litt? Vet ikke om jeg misforstår, men skjønner kanskje at hun ikke vil sove om du prøver å legge henne igjen etter amming klokka ti også? 6
n_97 Skrevet 10. desember 2019 #10 Skrevet 10. desember 2019 Vurdert å kjøpe hørselsvern eller ørepropper? Da slipper du den verste skrikinga 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #11 Skrevet 10. desember 2019 Min første sov ikke uten bevegende vogn før hun var nærmere året. Det var bare sånn det var. Jeg har hatt et barn som sov godt, og overalt, en som omtrent aldri sov, og en normal én. 😂 Min første sov heller ikke lenger netter enn maks 6-7 timer før hun begynte på skolen... det var da først hun trengte mer søvn. Hun er som en border collie, det er umulig å slite henne ut fysisk. Hun var alltid blid og fornøyd, men sov svært svært lite. Anonymkode: 478cf...329 1
Gjest RødeFare Skrevet 10. desember 2019 #12 Skrevet 10. desember 2019 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Velkommen til mammalivet TS. Legg bort drømmen om egentid og kom deg ut med vogna. Sånn er livet med baby, kaffen kan du eventuelt ta med deg i termokopp. Anonymkode: 39547...dae Mammalivet trenger ikke være sånn i det hele tatt. Babyen til TS er bare 5 uker gammel, og det er fullt mulig at dette går seg fint til.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #13 Skrevet 10. desember 2019 TS. Takk for konstruktive og ikke så konstruktive svar. Jeg er mamma fra før og vet veldig godt hva det innebærer. Vår første er som en duracellkanin og som en beskriver over her- hun er 5 år og våkner fortsatt på natten.. hun har alltid kjempet hardt mot søvnen, hjelp så mye tid vi har brukt på å få henne til å sove.. ble hun overtrøtt var det helt katastrofe. Hadde derfor håper å unngå dette denne gangen, i hvert fall gjøre et forsøk (selv om hun her kanskje er helt lik). Det kan godt hende hun er klar for å stå opp litt, men vi har gjort dette andre dager uten særlig hell. Jeg leser også om anbefalt våkentid for disse små (man glemmer fort..) og da står det maks 1,5 time, kortere om morgenen? Synes det er enormt vanskelig å skille mellom våken og interessert VS på vei til å bli overtrøtt.. isted klarte jeg utrolig nok å legge henne i kurven etter amming og hun sov videre (etter 20 min med grynting og litt vugging). Generelt går det bedre på ettermiddag/kveld- utrolig nok! Førstemann slo seg jo helt vrang på det tidspunktet og det er jo mer vanlig at babyer blir urolige på kvelden.. her er det altså litt motsatt. Hvor lenge var/er deres våkne av gangen ved ca 5 uker? Takk til deg som sier at det kan bli bedre- klamrer meg til håpet om at det kanskje bare er utvikling.. Anonymkode: f820e...38b
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #14 Skrevet 10. desember 2019 Jeg ser du ammer, er du sikker på at hun får i seg nok mat? Ene vår var som du beskriver. Sovna, men våkna med en gang det ikke var bevegelse eller lå oppå oss. Viste seg at det ikke var nok mat i det hele tatt. Begynte å få litt erstatning, og da ble det bedre soving. Anonymkode: 12391...189
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #15 Skrevet 10. desember 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser du ammer, er du sikker på at hun får i seg nok mat? Ene vår var som du beskriver. Sovna, men våkna med en gang det ikke var bevegelse eller lå oppå oss. Viste seg at det ikke var nok mat i det hele tatt. Begynte å få litt erstatning, og da ble det bedre soving. Anonymkode: 12391...189 Hun får 1-2 flasker mme om dagen, har slitt med feil sugetak og såre brystvorter. Men har egentlig ikke tenkt på melkemengden! Skal prøve å gi litt ekstra på dagen i morgen og se om det hjelper, takk for tips Anonymkode: f820e...38b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå