Gå til innhold

Suksessterte, trenger hjelp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Har sååå lyst å få til denne kaka og fryse den til jul. I noen oppskrifter står det at smøret skal røres inn når sausen er varm,i andre står dt at kremen må være helt avkjøt før smøret piskes inn. Noen med erfaring? Blir veldig glad for hjelp. Elsker dnne kaka

Anonymkode: 9de48...303

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pleier å piske den inn når den er litt avkjølt. Jeg har brukt matprat sin oppskrift.

Anonymkode: 13623...646

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å avkjøle litt, men lar kremen fortsatt være varm nok til at smøret smelter inn sakte. Min erfaring er at det viktigste er at den ferdige kremen blir skikkelig avkjølt i kjøleskap før den smøres på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar😀👍lurer på om smøret skal være romtemperert? I timian si oppskift skal det være kjøleskapskaldt...og i noen oppskrifter står det at smøret skal smeltes inn,men dt går ikke hvis kremen er helt avkjølt? Ts

Anonymkode: 9de48...303

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Best at smøret er romtemperert og kremen er avkjølt (også romtemperert). Da får man en fin og fyldig krem 😍🙌🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk å koke kremen til den tykner. Mange slurver der og får en flytende krem. Ikke bruk for sterk varme, bruk heller legre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg varierer litt mellom kald og varm saus ved innrøring av smør, det blir to helt forskjellige varianter av kaken, synes jeg. Ved varm innrøring synes jeg sausen blir litt mer karamellsausaktig i smaken. Jeg varierer også mellom skoldete og ikke skoldete mandler. Synes varm saus metoden fungerer best til bunn av skoldete mandler :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Belima skrev:

Husk å koke kremen til den tykner. Mange slurver der og får en flytende krem. Ikke bruk for sterk varme, bruk heller legre tid.

ikke koke, da koagulerer eggene og den kan bli "omelett" Bare varme opp over svak varme til litt over 80 grader, skal tykne, bruker slikkepott og rører langs bunn i kjelen hele tiden. Jeg liker å piske kremen luftig etter jeg har rørt inn smøret.

Anonymkode: 157d4...7f4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

ikke koke, da koagulerer eggene og den kan bli "omelett" Bare varme opp over svak varme til litt over 80 grader, skal tykne, bruker slikkepott og rører langs bunn i kjelen hele tiden. Jeg liker å piske kremen luftig etter jeg har rørt inn smøret.

Anonymkode: 157d4...7f4

Du har helt rett. Brukte koke, men glemte dette tegnet " ". Jeg koker heller aldri min!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...